خطر تغییرات ویران کننده در پی گرم شدن جزایر قطبی نروژ

جزایر یخی قطب شمال در مناطق شمالی نروژ بسیار سریع‌تر از هر کجای دیگری از کره زمین در حال گرم‌تر شدن هستند و احتمال دارد تا سال ۲۱۰۰ به بروز تغییرات «ویران کننده» منجر شوند.

خطر تغییرات ویران کننده در پی گرم شدن جزایر قطبی نروژبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویترز، جزایر یخی قطب شمال در مناطق شمالی کشور نروژ بسیار سریع‌تر از هر کجای دیگری از کره زمین در حال گرم‌تر شدن هستند و احتمال دارد تا سال ۲۱۰۰ به بروز تغییرات «ویران کننده» منجر شوند.

گرم شدن جزایر دور افتاده اسوالبارد (Svalbard) که محل زندگی ۲ هزار و ۳۰۰ نفر است و در ۱۳۰۰ کیلومتری قطب شمال واقع شده، بر خطرات دیگر مناطق قطبی آلاسکا و سیبری تاکید می‌کند.

طبق تحقیق انجام گرفته، از اوایل دهه ۷۰ میانگین دما در اسوالبارد بین سه تا پنج درجه سلسیوس افزایش یافته است و اگر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای همچنان افزایش یابد، این مقدار تا سال ۲۱۰۰ ممکن است به ۱۰ درجه سلسیوس برسد.

تقریبا ۲۰۰ کشور در توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ متعهد شدند تا افزایش متوسط دمای جهانی را به زیر ۲ درجه سلسیوس محدود کنند.

در منطقه اسوالبارد، افزایش پیش بینی شده دما منجر به آب شدن اراضی یخ زده در زیر بسیاری از ساختمان ها، جاده‌ها و فرودگاه‌ها خواهد شد و در نتیجه ریزش بهمن، رانش زمین و ذوب شدن یخچال‌های طبیعی افزایش خواهد یافت و زندگی حیات وحش از جمله خرس‌ها و فک‌های قطبی را تهدید می‌کند.

اولا الوستوئن، وزیر محیط زیست و آب و هوای نروژ در مصاحبه خود گفت: «گرم شدن ۱۰ درجه‌ای آب و هوا با تمام عواقبش برای طبیعت قطب شمال و گونه‌های وابسته به سرما ویرانگر خواهد بود.»

در این گزارش گفته شده است، نروژ مجبور خواهد شد تا سرمایه گذاری خود را برای تغییر مکان ساختمان‌ها از مسیر ریزش بهمن افزایش دهد و برای ساخت و ساز پایه‌های زیر بنا را در عمق بیشتری ایجاد کند. در پی ریزش بهمن در شهر لانگیربین در سال ۲۰۱۵، ۱۰ خانه تخریب شد و دو نفر کشته شدند.

طبق این گزارش، بسیاری از مناطق دیگر قطب شمال، به ویژه جزایر این منطقه بسیار سریع‌تر از متوسط جهانی در حال گرم شدن هستند. بر همین اساس تنها اگر کشور‌ها به طور بی سابقه در جهت کاهش گاز‌های گلخانه‌ای اقدام کنند، دما در اسوالبارد در میزان کنونی باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار