تسریع در واگذاری اراضی ملی به مناطق آزاد ماکو

جلسه بررسی مسائل و مشکلات مربوط به رفع تداخلات اراضی واقع در حوضه پایاب رودخانه ارس منطقه آزاد تجاری ماکو،در سالن جلسات ساختمان نظام‌های بهره برداری جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد.

تسریع در واگذاری اراضی ملی به مناطق آزاد ماکوبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،رضا حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار در جلسه بررسی مسائل و مشکلات مربوط به رفع تداخلات اراضی استان گفت: پیاده سازی طرح جامع و نظام‌های بهره‌برداری اراضی کشاورزی در مناطق آزاد بر عهده جهاد کشاورزی است و آن قسمت از اراضی که عملیات آبیاری و زهکشی از محل اعتبارات شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمالغرب کشور در حال انجام است، باید تثبیت مالکیت شوند.

رضا حسینی در ادامه بر لزوم کاهش بروکراسی‌های اداری جهت تسریع در رفع مشکلات موجود در خصوص واگذاری اراضی ملی و غیر ملی واقع در محدوده منطقه آزاد ماکو جهت ورود مطمئن سرمایه گذاران داخلی و خارجی تاکید کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: تداخلات اراضی ملی و مستثنیات اراضی واقع در منطقه آزاد ماکو باید هر چه سریعتر جهت احقاق حقوق بهره‌برداران این مناطق باید خارج از نوبت رفع، تعیین تکلیف شود.

وی در ادامه بر ضرورت تعیین تکلیف اراضی بهره‌برداران حوزه منطقه آزاد ماکو با اولویت رعایت و حفظ حقوق مربوط به بهره برداران اعم از عرفی، صاحب نسق، دارای پروانه چرا به منظور حفظ اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت روستاییان و توسعه سرمایه گذاری‌ها در این مناطق تاکید کرد.

رسول جلیلی ادامه داد: با اجرای این امر نسبت به تثبیت مالکیت دولت در عرصه‌های منابع ملی، دولتی و همچنین صدور اسناد کشاورزی برای کشاورزان اقدام می‌شود.

مهدی سرخوش مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با ارائه گزارشی از وضعیت واگذاری اراضی منطقه آزاد تجاری ماکو و رفع تداخلات اراضی این مناطق گفت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر رفع تداخلات موازی، بیش از ۳۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی واقع در منطقه آزاد تجاری ماکو در سطح ۲۰ روستا در کمیسیون استانی مطرح و رفع تداخل شده است.

سرخوش افزود: در این راستا تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی در سطح ۷۶ هزار هکتار از اراضی واقع در منطقه آزاد ماکو با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در دست اجراست.

وی اضافه کرد: این روند با توجه به آماده شدن نقشه‌های موردنیاز رفع تداخل در کمیسیون‌های مرتبط به طور جدی وبا اهتمام ویژه در دست پیگیری و اجراست.

 

انتهای پیام/ت

بررسی مشکلات و تداخلات مسائل اراضی رودخانه ارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.