ستاری در قم؛

نسل جدید پارک های فناوری در کشور ایجاد می شود/ فناوری خریدنی نیست آموختنی است

نسل جدید پارک های فناوری در کشور ایجاد می شود/ فناوری خریدنی نیست آموختنی استمعاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه نسل جدید پارک های فناوری توسط بخش خصوصی ایجاد می شود گفت: یکی از پایه های توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور پارک های فناوری است.

  به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،  سورنا ستاری  معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست هم اندیشی نخبگان قم در تالار معصومیه فرمانداری این شهر، شرکت‌های دانش بنیان را پدیده‌ای جدید دانست و گفت: این شرکت‌ها به جای خام فروشی به دنبال ارتقای بهره وری با استفاده از علم و فناوری هستند که باید این موضوع مورد تاکید بیشتر قرار گیرد.

وی آینده شرکت‌های دانش بنیان را بسیار روشن دانست و گفت: به زودی برخی از این شرکت‌ها در کشور گوی سبقت را از صنایع بزرگ از نظر درآمدزایی و سودآوری خواهند ربود.

ستاری  نگرش پارک‌های علمی و فناوری برای سرمایه گذاری دولت در بخش پژوهش را نگرشی نادرست دانست و افزود: پارک‌های علم و فناوری موفق در کشور پارک‌هایی هستند که بخش زیادی از سرمایه گذاری آن‌ها توسط بخش خصوصی تامین شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با انتقاد از هر گونه خام فروشی در کشور گفت: در اقتصاد و صنعت کنونی ارتقای بهره وری مواد خام با استفاده از علم و فناوری اهمیت دارد که در این زمینه نیازمند رویکرد جدید در صنعت و تولید هستیم.

ستاری ادامه داد: دانشگاهیان و اساتید دانشگاهی، دغدغه حرکت کشور در مسیر توسعه را دارند، ولی در این زمینه کمتر به نوع رشته‌های دانشگاهی و کاربردی بودن آن توجه شده است که باید رشته‌های دانشگاهی بر اساس کابرد و نیاز آن در جامعه ایجاد و تدریس شود.

وی با بیان اینکه باید بجای صنعتی کردن استان‌های کشور به دنبال فعال کردن ظرفیت‌های موجود در آن استان‌ها بود گفت: در اصفهان صنایع پرآب بر، بدون توجه به محدودیت‌های منابع آبی در این استان ایجاد شده، این در حالی است که هم اکنون اصفهان با کمبود شدید آب مواجه است و این نمونه‌ای از بی توجهی در استفاده از ظرفیت‌های داخلی استان و تحمیل صنعتی خاص در کشور است.

ستاری با تاکید بر اینکه فناوری خریدنی نیست بلکه آموختنی است گفت: اقتصاد دانش بنیان به دنیال بهره گیری از ظرفیت‌های بومی و استفاده از فناوری‌های نوین و نوآوری در تولید است.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در پژوهش‌های دانشگاهی گفت: جوانان کشور بهترین عمر خود را در دانشگاه‌ها سپری می‌کنند، این در حالی است که در تعریف پژوهش‌های علمی برای این دانشجویان در دانشگاه‌ها کمترین توجهی صورت نگرفته و تنها به ارائه مدرک بسنده کرده ایم.

ستاری با بیان اینکه دانشگاه‌ها تنها برای ارائه مدرک ایجاد نشده است گفت: بخش زیادی از درآمد‌های دانشگاه‌های کشور باید از طریق ارتباط دانشگاه با صنعت تامین شود نه گرفتن شهریه از دانشجویان.

  خودکفایی دارویی کشور از اولویت‌های بودجه ۹۸ است

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مجلس شورای اسلامی به دنبال خودکفایی کامل کشور در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز است و این مهم از اولویت‌های بودجه سال آینده به شمار می‌آید.

احمد امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه سالانه سه و نیم میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی به کشور وارد می‌شود افزود: اگر سالانه یک هزار میلیارد تومان به صنعت داروسازی تخصیص داد شود طی چند سال آینده، کشور در تولید تجهیزات مورد نیاز به خودکفایی می‌رسد.

وی ادامه داد: به منظور حرکت در مسیر خودکفایی دارویی کشور در تفریق بودجه سال ۹۸ حمایت‌هایی در این زمینه در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: سهم بودجه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری که در لایحه پیشنهادی دولت بسیار ناچیز بود، توسط مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق و با هماهنگی مجدد با دولت افزایش چشمگیری یافت.

امیرآبادی تصریح کرد: بودجه این معاونت در کمیسیون تلفیق مجلس به رقم قابل توجهی ارتقا یافت ضمن اینکه ۷۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای این آن در نظر گرفته شد.

وی همچنین با تاکید بر ظرفیت‌های قم برای ایجاد شرکت شهرک دارو‌های دامی گفت: این استان به عنوان مرکز دام کشور می‌تواند به قطبی برای تولیدی واکسن‌ها و دارو‌های دامی تبدیل شود که در این راستا زمینی برای احداث این شهرک توسط استانداری تخصیص یافته است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.