رحمانی فضلی دربزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب:

تلاش برای محدود کردن ایران، نشانه قدرت ماست

وزیر کشور گفت: روزی می‌گفتند ایران را باید به دلیل انقلابی گری محدود کنیم، امروز می‌گویند ایران را باید به دلیل پیشرفت در حوزه تکنولوژی محدود کنیم.

مردم عنصر و نقش آفرین اصلی انقلاب بوده و هستند/ انسان مفهوم محوری و معجزه انقلاب مردم ایران/ تا رسیدن به آنچه می خواهیم راه طولانی داریم؛ اما با اراده خودمان، ضعف ها را پشت سر می گذاریمبه گزارش  حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، وزیر کشور در مراسم گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی و در جمع کارکنان وزارت کشور، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) گفت: سخن گفتن درباره انقلاب اسلامی، امری سهل و ممتنع است، از یک سو سهل است؛ به دلیل اینکه همه ما در اتمفسر انقلاب اسلامی غوطه وریم و همه ما افتخارات و توفیقات و شکوه و عظمت انقلاب را درک کرده ایم و بلکه با جان و دل نوشیده ایم. چراکه؛ مردم عنصر اصلی انقلاب بوده اند و نقش آفرینان و عاملان اصلی انقلاب هستند.

وی افزود: سخن گفتن در باب انقلاب از سوی دیگر ممتنع است؛ چرا که ابعاد انقلاب اسلامی مردم ایران، به قدری وسیع و عمیق است که واقعاً اگر کتابها، فیلم‌ها و هزاران ساعت صحبت درباره هر یک از اجزای انقلاب ارائه شود، مستوفی بحث نخواهد بود.
دکتر رحمانی فضلی ضمن تاکید بر ارزش و اهمیت تعیین سرنوشت یک ملت توسط خودشان، گفت: انقلاب‌های زیادی در دنیا رخ داده است و هرکدام در جایگاه خودشان قابل تقدیر هستند. چرا که؛ هر ملتی اراده کند بر سرنوشت خود مسلط شود و مسیر و جهت زندگی خود را تعیین کند، این امر بسیار قابل احترامی است، اما انقلاب اسلامی ایران فراتر از اینگونه اراده‌ها محقق شد، در شرایط ویژه‌ای به وقوع پیوست، مراحلی خاصی را طی کرد و حوزه‌های شگفتی را در نوردید که بین همه انقلاب ها، از ویژگی‌های برجسته و متمایز برخوردار شد.

وزیر کشور در تشریح وجوه تمایز و برجستگی‌های انقلاب اسلامی نسبت به دیگر انقلاب ها، نخست به تبیین عوامل برسازنده و مؤثر در وقوع انقلاب اسلامی ایران پرداخت و ضمن بر شمردن اعتقادات دینی، امام و مردم به عنوان سه عامل برسازنده انقلاب گفت: مردم متدین، مومن و مسلمان ایران انقلاب کردند و منشأ عزم و اراده و حرکت مردم مبتنی بر اعتقادات دینی است. همچنین امام خمینی به عنوان رهبر این مردم و هدایت گر صحنه‌های انقلاب، راهبر و هدایتگری بود که مردم به او اعتماد کردند و او نیز به مردم و راه و اعتقادات الهیشان ایمان داشت. بعلاوه تمام بار انقلاب در هرشرایطی بر دوش مردم بوده است، و اگر عنصر مردم را از انقلاب جدا کنیم چه بسا انقلاب را از مهمترین و اصلی‌ترین عنصر خود تهی ساخته ایم.

وی در ادامه افزود: در فراز و فرود چهل ساله انقلاب، این سه عامل؛ یعنی اعتقادات دینی، رهبری انقلاب و حضور مردم در صحنه با هم و در کنار هم انقلاب را به پیش برده است و دشمنان انقلاب هم در طول این سال ها، برای تضعیف این سه عنصر سرمایه گذاری می‌کنند؛ یا به دنبال تضعیف و سست کردن اعتقادات دینی هستند، یا به دنبال بی اعتماد کردن مردم نسبت به رهبری و متولیان جامعه بوده اند و یا مأیوس و ناامید کردن مردم از ادامه مسیر را دنبال می‌کنند.

وزیر کشور در ادامه بحث در تمایز‌های انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌های مطرح جهان، مفهوم محوری و بلکه معجزه انقلاب مردم ایران را "انسان" بر شمرد و گفت: از یک سو مفهوم "انسان" در قامت امام این انقلاب تجلی پیدا کرد و از سوی دیگر مفهوم "انسان" در قالب ملت انقلابی تجلی پیدا کرد؛ انسانی که دین در قامت او ظاهر بود، انسانی که شجاعت در قامت او تجلی داشت، انسانی که اهل ایثار جان و مال بود، فقط به خاطر اینکه شهادت دهد که مومن است و در راه خدا مبارزه می‌کند.

 رحمانی فضلی در تبیین مفهوم "انسان" به عنوان معجزه انقلاب اسلامی، با مرور تعاریف مختلف ارائه شده از انسان از مناظر گوناگون روان شناختی، جامعه شناختی، تاریخی و اقتصادی، به تشریح مفهوم انسان از منظر جهان بینی توحیدی بر پایه تعالیم اسلامی پرداخت و از این منظر، مفهوم "انسان" را موجب تغییر و تحول و حرکت و شدن بر شمرد و با اشاره به شخصیت امام خمینی به عنوان یکی از مظاهر تجلی این مفهوم در انقلاب اسلامی، بزرگترین توفیق نسل فعال انقلاب اسلامی را در معاصرت و مجاورت با آثار معنوی، اخلاقی، سیاسی و هدایت کنندگی امام راحل عظیم الشأن بر شمرد.

وزیر کشور با یادآوری نقش سیاسی و ژئوپلتیک ایران در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی به عنوان ژاندارم منطقه و کنترل کننده قدرت بلوک شرق در راستای منافع بلوک غرب، برهم زدن این نقش آفرینی منطبق بر منافع بیگانگان را نتیجه حرکت جمعی مردم ایران دانست و این موفقیت ملت را برخواسته از الگو پذیری جامعه ایران از ایمان، شجاعت، حریت و آزادگی امام به عنوان مصداق انسان کامل در آن روزگار تحلیل کرد؛ که نشانه دیگری از محوریت تمایز آفرین مفهوم " انسان" در انقلاب مردم ایران است.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب گفت: ما باید بدانیم بعد از چهل سال فراز و فرود و پشت سر گذاشتن سختی ها، مشکلات و نشاط و شادی‌های توأمان، ملتی با عزم و اراده ایم که وارث آن امام و شهدا و آن مردم و بر راه امام باقی هستیم.

وی در ادامه بر امتداد امامت در قامت مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: راه امام و شهدا برای همه ما مشخص است، موانع و دشمنان این راه هم مشخص اند، هدف نیز کاملاً معلوم است، هرچه جلوتر برویم و به هدف خود نزدیک‌تر شویم و هرچه به تحقق آرمان‌های انقلاب نزدیک‌تر شویم، دشمنان ما هوشیارتر، قوی‌تر و سخت‌تر با ما مبارزه خواهند کرد و ما نیز با تجربه چهل ساله و عبرت‌های چهل ساله خودمان و با انگیزه‌های ناشی از تلاش‌های چهل ساله خودمان در حوزه‌های مختلف علمی، تکنولوژیکی، نظامی و در دیگر عرصه ها، با آمادگی بیشتری مقابله می‌کنیم.

رئیس شورای امنیت کشور در ادامه بر اهمیت و اصالت دفاع از منظر گفتمان انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: از اول انقلاب امام این را مطرح کرد که ما اهل تهاجم و جنگ نیستیم. جنگ و تهاجم در اسلام به عنوان موضوعی ثانوی است، مگر آنچه که امام تعیین کند. اما دفاع و مقابله با تهاجم و حمله و جنگ دشمنان، در هر نوع آن، جز وظایف مؤمنان و مسلمانان است.

وی با بیان اینکه ما هیچ وقت خواهان جنگ نبوده و نیستیم، اضافه کرد: این موضوع را رهبر انقلاب در مقاطع گوناگون از جمله در فتوا درباره نوع استفاده از انرژی اتمی مطرح فرمودند. بنابراین ما مطلقاً قصد حمله و هجمه نداریم؛ اما وقتی موانع و معاندین در برابر انقلاب ایستاده اند، برای دفاع از حریت و استقلال و حیثیت خودمان و برای اینکه بتوانیم با آزادگی زندگی کنیم باید از خودمان دفاع کنیم. این دفاع در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و امنیتی و در همه جوانب است.

وزیر کشور در فراز دیگری از سخنان خود، قدرت را موضوعی چند وجهی دانست که در پیوند وجوه مختلف آن، قدرت ملی شکل می‌گیرد، افزود: بعد از چهل سال تاثیرگذاری انقلاب در حوزه‌های منطقه ای، نه تنها از نظر امنیتی و نظامی بلکه از نظر فکری و اعتقادی جریانی ایجاد شده است که با الگو گیری معنوی از ان، ملت‌های منطقه و فراتر از آن به دنبال احیای استقلال و آزادگی خود هستند.

وی در ادامه تبیین برخی آثار انقلاب اسلامی گفت: اکنون حضور ما در منطقه به عنوان یک عامل مستقل و تعیین کننده است، بعلاوه حضور ما حتی در عرصه بین المللی و توازن‌های بین المللی تاثیرگذار است. همچنین اگر روزی می‌گفتند ایران را باید به دلیل انقلابی گری محدود کنیم، امروز می‌گویند ایران را به دلیل توسعه و پیشرفت در حوزه تکنولوژی و علم باید محدود کنیم؛ این نشانه مهمی برای قدرت کشور و ملت ایران است.

رحمانی فضلی در ادامه به ریشه داری تمدن و عمق بلند تاریخی فرهنگی ایران اشاره کرد و گفت: ما کشور بسیار کهنسالی هستیم و تجربه عمیق چندین هزارساله داریم. همه تجربه‌ها در ذره ذره وجود ایران شکل گرفته و به انسان و جامعه ایران روح و جان داده است و البته اسلام عزیز با رویکرد توحیدی، به این تجربه‌ها وجاهت الهی داده است.

وی افزود: این انسان و این جامعه، با این صبغه و سابقه، می‌خواهد آزاد و مستقل زندگی کند. مردم ایران می‌خواهند؛ آقا و نوکر خود باشند و البته با همه رابطه خوب داشته باشند! اما چرا دشمنان این ملت و این فرهنگ مانع این حریت و آزادگی هستند؟! چرا از هزاران کیلومتر آنطرف تر، به خود اجازه دخالت و توطئه در دیگر کشور‌ها را می‌دهند؟ چه کسی چنین حقی به آن‌ها داده است؟ کدام ملت از آن‌ها دعوت کرده است که در سوریه، یمن، عراق و افغانستان باشند؟ هیچ دعوتی در کار نیست؛ بلکه این‌ها مزاحمان خود خوانده‌ای هستند که بدنبال استیلا و منافع هستند؛ اما ادعا دارند که می‌خواهند صلح را در این منطقه ایجاد کنند. باید گفت: شما جنگ راه نیاندازید، صلح پیشکش شما!

وی با تاکید بر اینکه ما یک چیز می‌خواهیم و آن استقلال و آزادی خودمان است و برای این اهداف، جانمان را هم می‌دهیم، گفت: البته این به معنای آن نیست که آنچه داریم، همان چیزی است که می‌خواهیم؛ ما راه طولانی تا رسیدن به آنچه می‌خواهیم، داریم و آنچه را که داریم دارای ضعف‌های زیادی است، اما می‌دانیم که این ضعف‌ها و قوت‌ها از خودمان است و ما با اراده خودمان، ضعف‌ها را حل خواهیم کرد.

وزیر کشور با اشاره به انتخابات و نقش پررنگ مردم در تعیین سرنوشت خود و سمت و سوی کشور، گفت: هر چهار سال افراد جدیدی را به عنوان منتخبان ملت در مجلس، ریاست جمهوری و برای شورا‌ها و خبرگان انتخاب می‌کنیم. اراده در دست ملت است و جامعه ایران، می‌داند؛ چگونه در مسیر رفع مشکلات و ضعف‌های خود گام بردارد؛ و با آگاهی، دور اندیشی و لطف و عنایتی که خداوند به این مردم دارد، یقین بدارید امواج سنگین دریای طوفانی انقلاب، همه مواردی که به عنوان موانع انقلاب است، کنار خواهد زد و آنچه خالص و ناب است باقی می‌ماند که همان اراده ملت است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما به عنوان همکاران وزارت کشور در چنین هندسه‌ای از مقاومت و استقامت، استقلال و آزادگی خواهی نقش مهمی بر عهده داریم. وزارت کشور به عنوان یک نهاد حاکمیتی مسئول هماهنگی و اعمال حاکمیت در اقصا نقاط کشور است و توفیقاتی که اکنون در کشور در حوزه امنیت ملی و حوزه‌های سیاسی یعنی مشارکت مردم و حضور مردم در حوزه‌های اجتماعی و در حوزه‌های اقتصادی در قالب پیگیری‌های مستمر و هماهنگ کنندگی بین دستگاه‌ها و در سایر امور برقرار است، همه جز افتخارات کارکنان این وزارتخانه است که اینجا زحمت می‌کشند و بنده نیز خدمتگزار آن‌ها هستم.

رحمانی فضلی در پایان ابراز امیدواری کرد: خداوند متعال در چهلمین سالگرد انقلاب توفیق دهد که قدردان خداوند متعال، امام، شهدا، مردم و رهبری معظم، به عنوان خدمتگزاران آن‌ها در وزارت کشور باشیم و بنده افتخار می‌کنم در خدمت کارکنان این وزارتخانه هستم. تلاش صادقانه ما بر این است که رضایتمندی شما را با امکانات، منابع و اختیاراتی که داریم، فراهم کنیم تا با انگیزه بیشتری دست در دست هم، موجب جلب رضایتمندی مردم باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار