چهل چراغ وحدت در گلستان

با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی استان گلستان مهد وحدت شده است و اقوام مختلف ایران زمین با برادری و برابری در کنار هم زندگی می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان ، قبل از انقلاب اسلامی در میان مردم تفرقه و نفاق بی داد می کرد، تفرقه ای بیشتر از همه از سوی نظام ستم شاهی آن زمان بود.

به روستای قره تپه شهرستان بندرترکمن رفتیم روستای ترکمن نشین، حاج گلدی از اهالی این روستا برایمان از دوران سرد قبل از انقلاب گفت: در دوران پهلوی نگاه اقوام به یکدیگر نگاه دشمنانه بود.

چهل چراغ وحدت در گلستان

وی افزود: برای مثال یک فرد از قوم ترکمن جرات آنکه به روستای اقوام دیگر برود را نداشت و برای اقوام دیگر هم به همین صورت بود زیرا هر قوم و قبیله ای برای خود حریم تعیین کرده بود و دعوا و در گیری بین آنها ایجاد می شد.

به سراغ ریش سفید روستا رفتیم کسی که از گذشته تا کنون بین مردم بودهاست.

چهل چراغ وحدت در گلستان

آخوند میرابی از مدرسان حوزه علمیه اهل سنت است وی درباره دوران قبل از انقلاب و خان و خان بازی ها برایمان گفت: در زمان پهلوی سر کرده های رژیم در هر روستایی یک یا دوخان درست می کردند و این خان ها بین مردم تفرقه افکنی می کردند.

وی افزود: هر کدام از خان ها برای خود رعیت داشتند و برای اینکه از مردم باج و خراج بگیرند افراد خود را بین مردم می فرستادند و با ضرر و زیان زدن به اموال مردم از آنها باج گیری می کردند.


اتحاد اقوام از اساسی ترین ترس های رژیم پهلوی

خارکوهی نویسنده و تاریخ نگار استان گلستان درباره ترس رژیم از اتحاد مردم برایمان گفت: رژیم از اتحاد وهمبستگی مردم هراس داشت و همیشه سعی بر این داشت که تجمعی بین مردم نباشد و هر قوم به تنهایی برای خودش زندگی کند.

چهل چراغ وحدت در گلستان

وی ادامه داد: اقوام به گونه های مختلف به همدیگر توهین می کردند و دعواهای قوم و قبیله ای راه می انداختند که بعد از جمهوری اسلامی در تاریخ ایران این اتحاد و همبستگی در ایران بی نظیر است.

وی ادامه داد: مردم بعد انقلاب اسلامی در تمام عرصه ها با همدیگر حضور پیدا می کنند و حالا اقوام مختلف همه باهم و در کنار هم زندگی می کنند.

روستایی کوچک اما بزرگ به وسعت اقوام ایران زمین

به روستای اتراچال رفتیم روستایی که از همه اقوام از کرد،بلوچ، ترکمن، فارس، سیستانی و ترک در آنجا با همدلی در کنار هم زندگی می کردند.

آقای یلمه از اهالی روستای اتراچال از دوران قبل از انقلاب برایمان گفت: در گذشته اقوام با یکدیگر داد و ستدی نداشتند برای مثال من از قوم سیستانی هستم اگر می خواستم زمینی از قوم دیگر بخرم نمی توانستم چون اقوام فقط در حد قوم و قبیله خود خرید و فروش می کردند.

وی افزود: اما حالا همه ما مردم با برادری و برابری در کنار هم زندگی و در مراسم شادی و غم های یکدیگر شرکت می کنیم.

تقدیم ۴۸ شهید از استان گلستان به انقلاب اسلامی

زمانی رسید که دیگر مردم دست رژیم را خواندند و با همدیگر متحد شدند و به پا خواستند.

این اتحاد و همبستگی یک محور داشت آن هم امام بود پیر مرادی که در آن سالها به کمک مردم آمد و کشورمان را از زیر بار مزدوران رها کرد و مردم هم با جان و دل به رهنمود های امام راحل عمل می کردند.

چهل چراغ وحدت در گلستان

زمانی که درگیری ها در همه جا آغاز شد و در گرگان و گالیکش به اوج خود رسید.

یکی از اهالی شهرستان گرگان از آن دوران می گوید: در پنجم آذر سال۵۷ بود که مردم بر علیه ظلم رژیم قیام کردند.

وی ادامه داد:اجتماع بزرگی از مردم به سوی بارگاه امام زاده عبدالله (ع) حرکت کردیم اما نیروهای ژاندارمری راه را بسته بودند و مردم را در آن روز به گلوله بستند.

یکی از اهالی مردم گالیکش هم درباره درگیری ها در این شهرستان گفت: بعد از این که خبر درگیری در این شهرستان به مردم استان رسید همه اقوام از جای جای گلستان برای یاری رسانی به مردم این شهرستان آمدند که در آن روز نیز 7 نفر از جوانان ما به شهادت رسیدند.

زمان زیادی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که جنگ تحمیلی ایران و عراق آغاز شد.

در این جنگ نابرابر این ایستادگی جوانان ایران زمین بود که ما را به پیروزی رساند و از استان گلستان 4 هزار شهید تقدیم این انقلاب شد.

اقوامی که حالا سرنوشتشان را خودشان رقم می زنند و هنوز هم برای گلستان ماندن ایران همه اقوام در سرما و گرما پای این انقلاب و آرمان های امام راحل ایستاده اند.

چهل چراغ وحدت در گلستان

اگر این یکرنگی نبود نیرنگ دشمن چیزی از این خاک برجای نمی گذاشت.

قربانی کارشناس اجتماعی درباره نقشه شوم استعمار گران گفت: نقشه ایران به گونه ای طراحی شده بود که هر رژیم دیگری غیر از جمهوری اسلامی در ایران حکومت می کرد ، ایران با وجود اقوام مختلف صد باره تجزیه می شد.

چهل چراغ وحدت در گلستان

این وحدت و همبستگی حالا هر ساله در استان گلستان بین اقوام مختلف در جشنواره ای فرهنگ اقوام ایران زمین به نمایش گذاشته می شود.

حالات این وحدت و برادری به پختگی چهل سالگی رسیده است و وقت ثمره آن است که با دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی نتیجه و ثمره آن برای همه جهانیان مشهود است.

گزارش از فاطمه حبیبی

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.