منابع طالبان اعلام کردند؛

آمریکا در سه ماه آینده ۵۰ درصد نیرو‌هایش را از افغانستان خارج می‌کند

منابع گروه طالبان می‌گویند در گفتگو‌های صلح ماه گذشته، آمریکا قول داد تا اواخر آوریل (۱۱ اردیبهشت) نیمی از نیرو‌های نظامی خود را از افغانستان خارج کند.

آمریکا طی سه ماه آینده ۵۰ درصد نیرو‌های خود را از افغانستان خارج می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، منابع گروه طالبان می‌گویند در گفتگوهای صلح ماه گذشته آمریکا قول داد تا اواخر ماه آوریل (۱۱ اردیبهشت) نیمی از نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند.

«عبدل سلام حنفی» از اعضای هئیت اعزامی گروه طالبان به مسکو گفت: «آمریکایی‌ها ماه گذشته (در گفتگوهای دوحه قطر) به ما گفتند که آن‌ها از ابتدای ماه فوریه تا پایان ماه آوریل (۲۰۱۹) نیمی از نیرو‌های خود را خارج خواهند کرد». 

این مقام گروه طالبان افزود: «واشنگتن و طالبان همچنین توافق کردند که سرانجام همه نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک کنند و افغانستان به پایگاهی برای حمله به نیروهای آمریکا تبدیل نخواهد شد. زمان‌بندی خروج (نیروهای خارجی) در گفتگوهای آتی بحث خواهد شد».

هیئت گروه طالبان هم‌اکنون برای انجام گفتگو با سیاستمداران مخالف دولت افغانستان از جمله حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین این کشور، در مسکو به سر می‌برد. دولت کنونی افغانستان اعلام کرده است که این گفتگوها «در راستای منافع کشور نیست».

این خبر پس از سخنان اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا منتشر می‌شود که اعلام کرد هم‌اکنون گفتگو‌ها برای حل‌وفصل سیاسی مسئله افغانستان شدت یافته و اگر این گفتگو‌ها منجر به صلح و پایان جنگ طولانی در این کشور شود، آمریکا نیرو‌های نظامی خود در افغانستان را کاهش خواهد داد.

چهارمین دور گفتگو‌های صلح میان هیئت آمریکایی به سرپرستی «زلمای خلیل‌زاد» با مقامات طالبان هفته گذشته در دوحه قطر برگزار شد. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه طالبان گزارش داد مذاکره‌کنندگان آمریکایی با پیش‌نویس صلح در افغانستان موافقت کرده‌اند که تأکید می‌کند نیرو‌های خارجی باید ظرف ۱۸ ماه پس از امضای این توافقنامه خاک افغانستان را ترک کنند.

به نوشته رویترز یک مقام آمریکایی ماه دسامبر اعلام کرد دونالد ترامپ تصمیم دارد بیش از ۵ هزار یا بیش از یک سوم ۱۴ هزار نیروی نظامی آمریکا در افغانستان را خارج کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار