پرورش نیروی انسانی ماهر و مدیریت نوین مدرسه از دستاورد‌های انقلاب

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، در نشست خبری دهه فجر با اصحاب رسانه گفت : پرورش نیروی انسانی ماهر و مدیریت نوین مدرسه از دستاورد‌های انقلاب است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،مجید یزدان‌پناه، مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت : یکی از جلوه‌های بارز دستاورد‌های انقلاب در آموزش و پرورش، تشدید جدی شیوه‌های جدید مدرسه‌داری است. در همین راستا تعداد مدارس غیر دولتی از ۱۳ دستگاه به ۱۴۸ دستگاه رسیده‌است. از نکات قابل توجه دیگر، نسبت تعداد دانش‌آموز به مدرسه است که از عدد ۳۴۲ در قبل از انقلاب به ۷۶ ارتقای کیفی داشته‌ایم. همچنین نسبت تعداد معلم به دانش‌آموز نیز از آمار ۲۶.۲۷ به درصد مقبول ۱۲.۴۸ رسیده‌است.

وی با ﺗﺄکید بر ورزش و تربیت بدنی به عنوان یکی از ﻣﺅلفه‌های اصلی آموزش و پرورش و لزوم ایجاد فضای ورزشی در نظام آموزشی و توسعه اماکن ورزشی، گفت : قبل از انقلاب اسلامی تنها ۵ سالن به مساحت ۲۸۵۴ متر مربع در اختیار آموزش و پرورش استان کرمانشاه بوده که اکنون با رشدی قابل قبول، به عدد ۹۷ سالن به مساحت ۸۶۰۲۷ رسیده‌است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: پرورش نیروی انسانی ماهر و متخصص یکی دیگر از گام‌های مهمی است که آموزش و پرورش کشور در طول این چهار دهه برداشته است. ضرورت دارد گفته شود که قبل از انقلاب اسلامی در رشته‌ی تربیت بدنی دبیر متخصص وجود نداشته است. این در حالی است که تنها در آموزش و پرورش استان کرمانشاه ۱۲۳۴ دبیر تربیت بدنی به خدمت مشغولند تا دانش‌آموزان از نعمت حضور این نیرو‌های صاحب دانش برخوردار شوند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان ضمن اشاره به انقلاب فرهنگی، افزود: این یک واقعیت قابل قبول است که شعار مهم انقلاب فرهنگی در آموزش و پرورش در قامت معاونت پرورشی و زیرمجموعه‌های مهم آن دیدنی شده‌است. حضور مربیان پرورشی اتفاق تازه‌ای بود که سیستم آموزش و پرورش به دنبال پویایی معنوی می‌گشت. اکنون پس از چهار دهه آن نهال نوشکفته به درختی تناور بدل شده و در راستای پرورش معنوی دانش‌آموزان نقش‌های بی‌بدیلی را ایفا نموده‌است.

وی در ادامه گفت: جامعه‌ی فرهنگی کرمانشاه نیز همراه با آموزش و پرورش کشور از حضور مربیان متخصص پرورشی برخوردار شده‌است. در حالی که قبل از انقلاب اسلامی، هیچ مربی متخصصی در وادی پرورش معنوی کودکان و نوجوانان در این سیستم بزرگ آموزش کشور وجود نداشت؛ اکنون پس از انقلاب تنها در استان کرمانشاه شاهد حضور پربار یک‌هزار و دویست و سی و نه مربی پرورشی هستیم که هیچ ناظری نمی‌تواند وجود مؤثر این نیرو‌های خدوم را با نگاهی غیرمنصفانه رصد نماید.

این مقام ﻣﺴﺅول آموزش و پرورش استان، افزود: در راستای گام‌های مهم پرورشی و برای رفع کمبود فضا‌های لازم، آموزش و پرورش استان کرمانشاه موفق شده‌است که پنج اردوگاه دانش‌آموزی را در مناطق مختلف استان، احداث و راه‌اندازی نماید. گفتنی است که قبل از انقلاب تنها یک اردوگاه در استان وجود داشت.

یزدان‌پناه تریبت دبیران مشاور را از دیگر جلوه‌های ویژه‌ی بخش معاونت پرورشی در آموزش و پرورش دانست و گفت: تریبت دبیران مشاور برای همه مدارس است و این دبیران متخصص، ﺧﻠﺄ‌های بسیاری را در محیط‌های آموزشی پر کرده‌اند و به عنوان یار و مددکار دانش‌آموزان در حوزه‌های تحصیلی و ... گام‌های مهمی را در رفع مشکلات دانش‌آموزان برداشته‌اند. مدارس استان کرمانشاه در بعد از انقلاب اسلامی از وجود ۶۲۵ مشاور مجرب برخوردار است و با وجود این خیل شریف، بسیاری از مشکلات جامعه‌ی دانش‌آموزی استان با نگاهی تخصصی حل و فصل شده و می‌شود. گفتنی است که در قبل از انقلاب، دانش‌آموزان ایرانی از این نیرو‌های انسانی متخصص بی‌نصیب بوده‌اند.

وی با بیان این که کانون‌های فرهنگی و تربیتی نیز از جمله اقدامات مهمی است که آموزش و پرورش استان کرمانشاه برای پرورش خلاقیت‌های هنری و تربیت اخلاقی و دینی از آن‌ها بهره‌مند شده‌است، افزود: کرمانشاه، امروز افتخار دارد که با ایجاد ۳۲ کانون فرهنگی و تربیتی، دانش‌آموزان مستعد را مدد می‌رساند تا در حوزه‌های فرهنگی و هنری، ذوق خود را شکوفا ببینند.

مدیر کل آموزش و پرورش ادامه داد: اگر بخواهیم به بخش‌های دیگری از فعالیت‌های حوزه‌ی پرورشی استان، نگاهی آماری داشته باشیم، می‌توانیم به تعداد ۱۹ دارالقرآن اشاره کنیم و حضور بیش از ۳۵۰ مبلغ دینی را در مدارس استان کرمانشاه به فال نیک بگیریم. همچنین میزان رشد کتابخانه‌های آموزشگاهی از قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی تا سال جاری ۹۸.۷۸ درصد بوده‌است. میزان رشد تعداد کتاب‌های موجود در مدارس استان کرمانشاه ۹۶.۵۵ درصد و رشد کتابخانه‌های کلاسی ۱۰۰ درصد بوده‌است .

 

 

انتهای پیام/د

یکی از جلوه‌های بارز دستاورد‌های انقلاب در آموزش و پرورش، تشدید جدی شیوه‌های جدید مدرسه‌داری است

 

برچسب ها: فرهنگیان ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار