پمپئو: عربستان سعودی هنوز هم شریک آمریکا در مبارزه با ایران است

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس بیزنس»، بار دیگر به حمایت از ادامه روابط واشنگتن و ریاض علی‌رغم قتل خاشقجی، پرداخت و گفت: عربستان سعودی همچنان شریک ما در نبرد علیه ایران است.

پمپئو: عربستان سعودی هنوز هم شریک ما در مبارزه با ایران استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی نومحافظه‌کار «فاکس بیزنس»، بار دیگر به حمایت از ادامه روابط واشنگتن و ریاض پرداخت و گفت: عربستان سعودی همچنان شریک ما در نبرد علیه ایران و تروریسم است.

مجری برنامه از پمپئو پرسید: در حال حاضر و پس از قتل جمال خاشقجی (روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی) مخالفت های سیاسی بسیاری علیه عربستان سعودی، چه در کنگره و چه در میان مردم آمریکا، وجود دارد. آیا این مسئله بر توانایی شما برای پیشبرد طرح ناتوی عربی در خاورمیانه برای مقابله با ایران تأثیر می گذارد؟

پمپئو در پاسخ مدعی شد: «ما با همه کشورهای منطقه در حال رایزنی برای تشکیل یک «ائتلاف تاریخی» هستیم تا امنیت آمریکایی ها و متحدان، از جمله اروپایی ها، را در خاورمیانه تضمین کند. شمار زیادی از کشورها اعلام کرده اند که می خواهند بخشی از این (طرح) باشند».

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: در سال های پیش رو خاورمیانه را باثبات تر خواهیم کرد.

مجری برنامه پرسید: آیا معتقد هستید که هنوز هم می توانید ائتلافی مشابه ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) برای مقابله با ایران ایجاد کنید؟

پمپئو در پاسخ گفت: مطمئناً. به این نتیجه رسیده ام که می توانیم. فکر می کنم «همه کشورها!» به این نتیجه رسیده اند (که چنین طرحی) به نفع آنهاست.

مجری برنامه سپس به نقل از یک سناتور آمریکایی از پمپئو پرسید چرا سفیر عربستان سعودی که پیش از قتل خاشقجی در یک تماس تلفنی از وی خواست برای تحویل گرفتن مدارک ازدواجش به کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه برود، هنوز در واشنگتن است؟ او خاشقجی را فریب داد (و به تله مرگ فرستاد). چرا او (سفیر سعودی) هنوز در واشنگتن است؟ آیا درخصوص قتل خاشقجی اقدام دیگری انجام خواهید داد؟

پمپئو در پاسخ گفت: سه نکته را به شما یادآوری می‌کنم. نخست، شما باید درباره حقایقی که وجود دارند خیلی مراقب باشید.

مجری برنامه پرسید: «می دانید که او با خاشقجی تماس گرفت؟ و ما می دانیم که او برادر ولیعهد سعودی است». پمپئو با طفره رفتن از این سؤال گفت: «وظیفه حرفه ای من ایجاب می کند که درباره سازمان های اطلاعاتی آمریکا اظهارنظر نکنم. ما باید درباره حقایقی که وجود دارند خیلی مراقب باشیم. همه این حقایق درک آمریکا از آنچه که روی داده است را بازتاب نمی دهند».

وزیر خارجه آمریکا افزود: دوم، می دانیم که یک رابطه مهم میان آمریکا و عربستان سعودی وجود دارد. ما نهایت تلاش خود را خواهیم کرد تا این رابطه را تقویت کنیم.

پمپو در ادامه گفت: سوم، درخصوص قتل جمال خاشقجی، این دولت (دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا) همه اقدامات (لازم) را اتخاذ کرده است و رئیس جمهور ترامپ بارها گفته است ... ما همه افرادی که مسئول این قتل هستند را مجازات خواهیم کرد.

مجری برنامه در ادامه با اشاره به آنچه «تهدید ایران» خواند، گفت: به ما بگویید درخصوص این مسئله کجا قرار داریم؟ می دانم که آمریکا به یک بازیگر قوی (برای مقابله با ایران) نیاز دارد و این بازیگر عربستان سعودی است. آیا می توانید وضعیت کنونی را در این باره تشریح کنید؟

پمپئو در پاسخ ضمن طرح ادعاهای بی‌اساس همیشگی مقامات واشنگتن علیه کشورمان، گفت: رئیس جمهور شب گذشته درباره این موضوع صحبت کرد. ما از توافقی خارج شدیم که ایران را قادر می ساخت به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد. ما اکنون یک کارزار جدی آغاز کرده ایم تا مطمئن شویم مردم ایران فرصتی برای بیان عقایدشان پیدا خواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بار دیگر ایران را حامی تروریسم خواند.

مجری برنامه در ادامه پرسید: می دانم که عربستان سعودی جزئی از این طرح مقابله با ایران بود. آیا آنها (سعودی ها) هنوز هم یکی از متحدان واشنگتن در نبرد با ایران و تروریست ها هستند؟

پمپئو در پاسخ گفت: البته.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار