هدف آموزش و پرورش توجه به فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش در تراز انقلاب اسلامی توجه به فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی است

عسکری نیکزاد مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه مهم‌ترین شاخص نشان‌دهنده جهش بی‌نظیر تعلیم و تربیت در سال‌های پس از انقلاب نرخ سواد است، گفت: نرخ سواد در ۴۰ سال گذشته در مازندران رشدی ۴۸ درصدی را شاهد بوده است.

وی افزود: بطوری که این نرخ از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵ در مدت ۴۰ سال از ۵۰ درصد به ۹۷.۶۳ درصد افزایش یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: آموزش و پرورش استان با ۴ هزار و ۵۳۰ مدرسه بیش از ۵۳۰ هزار دانش آموز را زیر پوشش دارد که این رقم در سال ۵۷ حدود ۱۷۰۰ مدرسه با ۳۸۰ هزار مدرسه بوده است.

نیکزاد افزود: تعداد ادارات شهرستان‌ها و مناطق مازندران نیز از ۹ اداره به ۳۲ اداره در تمامی مناطق استان رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون شاخص پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ما حدوداً ۱۰۰ درصد است، گفت: نرخ پوشش تحصیلی در مدارس متوسطه نظری استان مازندران نیز در سال‌های قبل از انقلاب، تنها ۵۶ درصد بود، اما این میزان در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ به چیزی در حدود ۹۲ رسیده که افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

نیکزاد افزود: هم‌اکنون ۳۱ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی مجهز به آزمایشگاه، سالن‌های مطالعه و پایگاه‌های نرم افزاری در مازندران فعال است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به موفقیت در المپیادها، کنکور سراسری و جشنواره خوارزمی که از شاخص‌های قابل افتخار دانش‌آموزان مازندرانی در سال‌های اخیر است، گفت: از سال ۱۳۷۶ تاکنون دانش‌آموزان مازندرانی در المپیاد‌های علمی کشوری ۱۹۵ مدال و در المپیاد‌های علمی جهانی ۲۵ مدال کسب کردند. همچنین ۱۴ رتبه تک رقمی در کنکور سراسری و ۱۳ رتبه اول تا سوم کشوری در جشنواره خوارزمی به دست آمد.

وی با بیان اینکه در کنار زمینه‌های علمی و آموزشی مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش در تراز انقلاب اسلامی توجه به فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی است، گفت: ۲۰۰ هزار دانش آموز مازندرانی هر ساله در مسابقات فرهنگی و هنری شرکت می‌کنند که نشانه این پیشرفت است.

نیکزاد ادامه داد: حضور امام جماعت در ۱۴۱۰ مدرسه استان برای برگزاری نماز جماعت، راه‌اندازی ۲۹ دارالقران در سراسر استان برای آموزش قرآن به دانش‌آموزان، و کسب رتبه‌های درخشانی که هرساله توسط دانش‌آموزان مازندرانی در بخش‌های فرهنگی، هنری و ورزشی به دست می‌آید نشان دهنده توجه جدی نظام جمهوری اسلامی به مباحث تربیتی و پرورشی فرزندان این مرز و بوم است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه میزان هنرستان‌های استان در سال‌های قبل از انقلاب تنها ۷ هنرستان بود، گفت: اکنون به لطف انقلاب اسلامی این تعداد به ۳۴۵ هنرستان رسیده و روند بسیار درخشانی در فعالیت‌های بخش فنی وحرفه‌ای و کاردانش را شاهد هستیم.

وی افزود: در این بخش برنامه‌های متعددی اجرا شده و در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم، در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه تعداد رشته‌های آموزشی، صنعتی و خدماتی در هنرستان‌ها نسبت به سال ۵۷ حدود ۲۰ برابر افزایش یافته، تصریح کرد: در زمینه برنامه‌ریزی برای کسب مهارت، تاکنون صد‌ها نمایشگاه و بازارچه کسب و کار از توانمندی هنرجویان استان، جهت ترویج مهارت‌آموزی در بین دانش‌آموزان دایر شده و آموزش و پرورش مازندران برنامه «آموزش همراه با تولید» را به‌منظور درآمدزایی و کسب مهارت‌های واقعی بازار کار در دست اجرا دارد.

نیکزاد گفت: چمن مصنوعی زمین ورزشی دبستان پسرانه شهید زارع ساری با اعتبار ۴۰۰ میلیون ریال در ۲۰۰ متر مربع  بهره‌برداری شد.

انتهای پیام/آ

افزایش ۴۸ درصدی نرخ سواد چهل سال گذشته در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.