تنابنده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اصلا از «پایتخت» الهام نگرفتم / دغدغه من ساخت فیلم اجتماعی است

کارگردان فیلم سینمایی «قسم» از علت ساخت این فیلم و تاثیر پذیریش از سریال «پایتخت» گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، فیلم سینمایی «قسم» دومین اثر سینمایی محسن تنابنده بازیگر، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما و تلویزیون است.

این فیلم خانواده ای را روایت می کند که با تلاش خواهر یک مقتول دور هم جمع شده اند و برای حضور در یک دادگاه و قسم خوردن، عازم مشهد هستند. در این روایت دراماتیک تنابنده فضایی متفاوت از اولین کار را به نمایش گذاشت‌. مخاطبان سینما و تلویزیون پس از فیلم نخست تنابنده (گینس)، از این هنرمند توقع داشتند، اثر طنز دیگری را آماده کند که این اتفاق رخ نداد.

تنابنده درباره انگیزه‌اش برای ساخت این فیلم گفت: تا به حال در سینما به قانون فقهی قسامه اشاره نشده است. این قانون شامل این چنین است که پنجاه قسم در دادگاه برای قطعیت حکم قصاص در شرایطی خاص لازم است. موضوع مذکور بیشتر از هر چیزی برایم مهم بود و سعی کردیم این قسامه را بدون هیچ قضاوتی مطرح کنیم.

وی با اشاره به خط ابتدایی در شکل گیری فیلمنامه اظهار کرد: سال‌ها پیش با موضوع قسامه آشنا شدم. آن زمان خیلی دغدغه ساخت فیلم را نداشتم. چند وقت اخیر مجدد در روزنامه‌ها با قسامه مواجه شدم و فکر که این موضوع جای کار دارد. اینگونه شد که فیلمنامه را نوشتم و ساختم.

این نویسنده و کارگردان درباره ساختن فیلم اجتماعی با فضای دراماتیک بیان کرد: عمده قصه هایی که من نوشتم، شیرین نیستند. شاید در ساخت آن فیمنامه، شیرینی دیده شود، اما پایه فیلم شیرین و طناز نیست. دغدغه اصلی من ساخت فیلم اجتماعی است تا فیلم طنز. این موضع من هم در سریال ها و هم در آثار سینمایی که نوشتم و ساختم، دیده می‌شود.

بازیگر سریال «پایتخت»، درباره بازی نکردنش در این فیلم تصریح کرد: چنین کاری که حاوی ابعاد فراوان ساختاری و محتوایی بود، نیاز به تمرکز بالا داشت. بازی کردن در این اثر برایم ممکن نبود و فقط صدای من در سکانس ابتدایی پخش شد.

این کارگردان یادآور شد: وقتی خانواده بزرگ کنار هم قرار می گیرند، این موضوع که کنار هم چه می گویند، امری جذاب و مهم است‌. گفتگوی میان یک خانواده به سیر و روند طبیعی فیلمنامه کمک می‌کرد. قصه فیلم شیرین شروع می‌شود، اما آرام آرام به سمت فضایی دراماتیک می‌رود.

تنابنده در پایان درباره الهام گرفتن کارگردانی فیلم «قسم» از سریال «پایتخت» گفت: اصلا از سریال «پایتخت» الهام نگرفتم. حرکت بدون اضافه کاری بازیگران باعث شده است که ریتم فیلم خیلی ساده شکل بگیرد و داستان پیش برود. این نقد که حتی نوع تصویر گرفتن‌ها شبیه کارگردانی سریال شبکه یک است، از نظر من پذیرفته نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
چقدر فیلم اجتماعی...چقدر فیلم آپارتمانی.... بس کنید
مگر ژانرهای دیگر مرده اند؟