بنا‌هایی که بعد از انقلاب جهانی شد/گردشگری مسیر یزد را تغییر داد

بعد از پیروزی انقلاب، ثبت جهانی بافت تاریخی یزد بزرگترین رویداد در تاریخ فرهنگی این دیار است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ،قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، افرادی که از آثار و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری یزد دیدن کرده بودند، پرشمار نبودند و اصلا یزد به جز فعالیت در حوزه نساجی و کشاورزی آن هم در مناطقی از استان، شاخصه چشمگیر دیگری نداشت.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، آنچه یزد را به مردم مناطق دیگر کشور شناسانده بود، وجود چهره‌های شاخص و نامی این دیار بود و آن زمانی کسی گمان نمی‌کرد روزگاری فرا برسد که نه تنها مردم ایران، که مردم جهان، یزد را با بافت تاریخی و باغ دولت آباد و باغ خان و ... بشناسند.

یکی از بزرگترین اتفاقاتی که بعد از انقلاب اسلامی در استان یزد افتاد، توجه به آثار تاریخی و میراث فرهنگی و به دنبال آن توسعه گردشگری بود.

تعداد بنا‌هایی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در فهرست آثار تاریخی ثبت شده بود، انگشت شمار بود، اما همین آثار نیز وضعیت چندان مناسبی نداشت و کسی هم به معرفی آن‌ها نمی‌پرداخت.

باغ دولت آباد یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های تاریخی یزد

باغ دولت آباد که امروز به عنوان یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یزد مطرح است، در دوران قبل از انقلاب، رنگ و نمای امروزی را نداشت، باغی که هم عمارت آن با پنجره‌های رنگی و معماری بی‌نظیرش، هم بادگیر بلندش که بلندترین بادگیر دنیاست و هم حوض بزرگ و منحصر به‌فردش با انارستان‌ها، تاکستان‌ها و نارنجستان‌های اطرافش حالا دیگر شهرت جهانی یافته و سالانه هزاران نفر از داخل و خارج برای تماشای آن به مرکز جغرافیای ایران سفر می‌کنند.

بنا‌هایی که بعد از انقلاب جهانی شد/گردشگری مسیر یزد را تغییر داد

گردشگرانی که از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور به یزد سفر می‌کنند، به طور قطع اگر بخواهند سه اثر تاریخی و جاذبه گردشگری را به تماشا بنشینند، یکی از آن‌ها باغ دولت آباد است.

باغ خان نیز از جمله بنا‌های ارزشمند و تاریخی یزد است، باغی که از عمارت آن قبل از انقلاب، جز بنایی فرسوده که برخی بخش‌های آن به تخریب شده بود، نبود، اما امروز به یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی یزد تبدیل شده است.

مجموعه باغ خان که امروز از آن به عنوان بوستان ولایت یاد می‌شود، چند سالی است که به یک مجموعه زیبا و به یاد ماندنی تبدیل شده و علاوه بر عمارت، درختان زیبای سر به فلک کشیده و فضایی شبیه به کاروانسرا‌های قدیمی در برخی نقاط باغ، یکی از اقامتگاه‌های مهم استان به شمار می‌رود.

بنا‌هایی که بعد از انقلاب جهانی شد/گردشگری مسیر یزد را تغییر داد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به پیشرفت‌هایی که استان یزد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه گردشگری داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر هزار و ۶۲۴ اثر تاریخی و طبیعی استان یزد در فهرست آثار ملی ثبت شده در حالی که تعداد بنا‌های ثبت شده قبل از انقلاب انگشت شمار بود.

یزد قبل از پیروزی انقلاب هیچ جایگاهی در زمینه گردشگری نداشت

مصطفی فاطمی عنوان کرد: به جرأت می‌توان گفت که یزد قبل از پیروزی انقلاب هیچ جایگاهی در زمینه گردشگری نداشت، اما امروز یزد به یکی از سه ضلع مهم گردشگری ایران یعنی مثلث اصفهان، شیراز، یزد تبدیل شده است.

وی با اشاره به بنا‌هایی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط چندان مناسبی نداشتند، اما با مرمت و بازسازی به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده اند، بیان کرد: باغ خان، باغ دولت آباد، مجموعه امیرچخماق و ... از جمله آن‌ها هستند.

فاطمی، ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را نیز یکی از مهمترین رویداد‌های فرهنگی استان یزد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: اگر بعد از پیروزی انقلاب، تنها همین ثبت جهانی شدن بافت تاریخی در حوزه گردشگری استان رخ داده باشد، برای تاریخ گردشگری ایران کافی است.

استاد معماری و سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد گفت: گرچه ممکن است برخی بنا‌ها به واسطه بازسازی، از شکل و فرم واقعی خود فاصله گرفته باشند، اما واقعیت این است که انقلاب اسلامی ایران، یزد را به شایستگی در ریل گردشگری قرار داد.

محسن عباسی هرفته عنوان کرد: امروز حسینیه امیرچخماق از شکل قبلی خود فاصله گرفته و تغییرات آن بسیار بوده، اما این مجموعه به نماد گردشگری استان یزد تبدیل شده و هرگاه در این مجموعه حضور می‌یابیم، بعید است که گروهی از گردشگران خارجی در آن مشغول تماشا نباشند.

بنا‌هایی که بعد از انقلاب جهانی شد/گردشگری مسیر یزد را تغییر داد

توسعه گردشگری مهمترین اتفاقی است که برای استان یزد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افتاد و این روند همچنان در حال تکمیل است به نحوی که امروز با راه اندازی واحد‌های بوم گردی، گردشگری تا عمق روستا‌های یزد نیز نفوذ کرده و در بسیاری از مناطق استان، توسعه بر مبنای گردشگری برنامه ریزی شده است.

منبع مهر

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار