داور بخش نگارگری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر:

جشنواره تجسمی فجر به هنر ملی بهای ویژه بدهد/برای زنده ماندن نگارگری باید آن را به روز کنیم

رضا یساولی گفت:ذات نگارگری کلاسیک است، اما اگر بخواهیم این هنر زنده بماند باید آن را به روز کنیم.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا یساولی داور بخش نگارگری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر درباره این دوره از جشنواره گفت: فجر یکی از معدود جشنواره‌های جدی کشور است که هر سال برگزار می‌شود. برخی دیگر از رویداد‌های سالانه و دوسالانه های ما به دلیل بودجه و مشکلات این چنینی معمولا چندان منظم نیستند. اما جشنواره تجسمی فجر در زمان مقرر و با برنامه‌ریزی برگزار می‌شود که نکته بسیار مهمی است.

وی افزود: باید قدر این رویداد را بدانیم و می‌توانیم آن را به اندازه جشنواره‌هایی مثل جشنواره ونیز دارای اعتبار و اهمیت کنیم. البته یکی از مشکلات این است که دبیر جشنواره ثابت نیست که آن هم با توضیح اینکه دولت‌های مختلف سلیقه متفاوتی دارند، قابل قبول است.

یساولی گفت: به دلیل محدودیت‌های جشنواره، فقط گل و مرغ و تذهیب و نگارگری در این بخش داریم از این رو جا دارد که مثلا هنر طراحی فرش به صورت مستقل در جشنواره فجر بررسی و داوری شود. زیرا این یک جشنواره ملی است و باید به هنر‌های ملی بیشتر بها دهد.

وی توضیح داد: ذات نگارگری کلاسیک است، اما اگر بخواهیم این هنر زنده بماند باید آن را به روز کنیم. در چین و ژاپن هنر‌های کلاسیک را به خوبی معاصر کرده اند. در واقع از آن برای بیان موضوعات روز و موضوعات اجتماعی بهره برده اند. ولی این نگاه معاصر برای نگارگر ما تعریف نشده است اگرچه تلاش‌هایی می‌شود ولی هنرمندان هنوز در این زمینه کمی گنگ هستند.

داور جشنواره تجسمی فجر گفت: با اینکه در این جشنواره کار‌هایی با رویکرد معاصر دیدم به نظرم هنوز این موضوع جای کار دارد. نگارگر جوان ما پرسش‌های زیادی در این باره دارد. آیا اگر با نگارگری برخورد انتزاعی کنیم تبدیل به هنر معاصر می‌شود؟ نگاه‌های معاصر در آثار رسیده بیشتر اثر را به سمت کار گرافیکی سوق داده اند.

وی گفت: هنر نگارگری تفاوت‌های بنیادین با هنر‌های مدرن دارد. این هنر در زمان طولانی تولید می‌شود. اگر یک نقاش یک روزه کارش را می‌کشد، یک نگارگر باید هفته‌ها وقت بگذارد. ابزار ساخت و ساز خود را تهیه کند و کار را به سرانجام برساند.

این هنرمند در پایان سخنانش با اشاره به حضور گالری‌ها در این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: حضور گالری‌ها می‌تواند خلا‌های بخش مسابقه را پر کند. این را هم اضافه کنم که کار‌هایی که روی دیوار نمایشگاه می‌رود، نمایانگر هنر نگارگری ما نیست. اصل موضوع در آرشیو شخصی افراد، نگارخانه‌ها و موزه‌هاست. گالری‌ها در زمینه نمایش هنر و نگارگری فعالیتی ندارند که این موضوع ضعف بزرگی است. البته آثار نگارگری مخاطب خاص خود را دارند. بنابراین حضور گالری داران در جشنواره به شرطی به نفع نگارگری است که آثار خوب و حتی تاریخی این هنر را به نمایش درآورند.

گفتنی است یازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی تا پانزدهم اسفند برپاست. سید امیر سقراطی ‏دبیر هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را عهده‌دار هستند‎.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار