سنای آمریکا در پی جلوگیری از دستیابی سعودی‌ها به سلاح هسته‌ای

سناتور‌های آمریکایی قطعنامه‌ای را ارائه کردند که به موجب آن واشنگتن باید در توافق با عربستان به منظور انتقال فناوری هسته‌ای اطمینان یابد ریاض هیچگاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

سنای آمریکا در پی جلوگیری از دستیابی سعودی‌ها به سلاح هسته‌ایبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: سناتور‌های آمریکایی از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات روز سه شنبه قطعنامه‌ای را ارائه کردند که به موجب آن آمریکا باید در هرگونه توافق با عربستان سعودی در جهت انتقال فناوری انرژی هسته‌ای به ریاض اطمینان حاصل کند که این پادشاهی هیچگاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

به موجب این اقدام قانون گذاران آمریکایی، هرگونه توافق همکاری آمریکا در زمینه انرژی هسته‌ای غیرنظامی (موسوم به توافق ۱۲۳) با عربستان سعودی باید مانع از غنی سازی اورانیوم یا بازفرآوری پلوتونیوم تولید شده در راکتور‌های هسته‌ای باشد که دو مسیر تولید سلاح‌های هسته‌ای به شمار می‌روند.

مشخص نیست آیا اکثریت سنا حاضر به حمایت از قطعنامه تهیه شده به وسیله جف مرکلی و اد مارکی، سناتور‌های دموکرات و رند پل، سناتور جمهوری خواه هستند یا خیر. این قطعنامه البته برای دولت آمریکا غیرالزام آور به شمار می‌رود. در صورت حمایت گسترده از این قطعنامه مشخص می‌شود نگرانی‌هایی در کنگره در خصوص کارزار‌های نظامی تحت هدایت سعودی‌ها در یمن و همچنین در ارتباط با کشتن جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی مقیم آمریکا در کنسولگری عربستان در استانبول وجود دارد.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا گفتگو‌هایی را در خفا با مقامات سعودی در خصوص انتقال فناوری هسته‌ای به ریاض انجام داده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه میزبان مدیران بخش انرژی هسته‌ای آمریکا بود. در این نشست راه‌های حفظ توان رقابتی بخش هسته‌ای آمریکا در عرصه صادرات در رقابت با فرانسه، چین و روسیه بررسی شد.

دولت ترامپ در تلاش است در وضعیتی که صنعت هسته‌ای به علت عرضه فراوان گاز ارزان و نگرانی‌های امنیتی مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای با چالش‌های متعددی روبرو است، استفاده از انرژی هسته‌ای را در داخل و خارج از آمریکا گسترش دهد. قطعنامه مطرح شده در سنا می‌تواند واشنگتن را برای دستیابی به توافقی سختگیرانه‌تر با ریاض تحت فشار قرار دهد.

عربستان اعلام کرده می‌خواهد در تولید سوخت هسته‌ای خودکفا شود و به انحراف فناوری هسته‌ای به سمت حوزه نظامی علاقه‌مند نیست. مقامات عربستان در گفتگو‌های پیشین از امضای توافقی با آمریکا که مانع از غنی سازی اورانیوم به وسیله این کشور می‌شد، خودداری کردند.

عربستان سعودی سال گذشته آمریکا را به همراه کره جنوبی، فرانسه، چین و روسیه در فهرست گزینه‌های احتمالی مناقصه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای قرار دارد. برنده این مناقصه احتمالا سال ۲۰۱۹ اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

ارائه قطعنامه جلوگیری از دست‌یابی ریاض به سلاح هسته‌ای در سنای آمریکا

برچسب ها: عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
این سعودیا از اسرائیل درس عبرت نگرفتن که 400 تا بمب اتمی اش بلا استفاده مونده رو دستشون و جرات نمیکنن حرفشم بزنن چه برسه به زدنش
آخرین اخبار