اشرف غنی طی فرمانی اصول رفتاری نیروهای امنیتی در روند انتخابات را اعلام کرد

رئیس جمهور افغانستان با صدور یک فرمان 13 ماده ای، اصول رفتاری نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور در در روند انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را ابلاغ کرد.

اشرف غنی طی فرمانی اصول رفتاری نیروهای امنیتی در روند انتخابات را اعلام کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با صدور یک فرمان 13 ماده ای، اصول رفتاری نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور در در روند انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را ابلاغ کرد.

متن کامل این فرمان به شرح زیر است:

ماده اول:
(۱) وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی مکلفند به منظور تأمین امنیت مطمئن کارکنان و دفاتر مرکزی و ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی، مراکز و محلات رأی‌دهی و شمارش آراء و اشتراک فعال مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

(۲) وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی مکلفند با کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی همکاری لازم نموده و بالاثر تقاضای کمیسیون‌های مذکور، نیروهای امنیتی مربوط را به‌منظور تأمین امنیت دفاتر مرکزی و ولایتی‌شان، مراکز و محلات رای‌دهی و کاروان‌های تدارکاتی انتخابات، توظیف نمایند.

(۳) وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله وریاست عمومی امنیت ملی مکلفند، جهت اشتراک فعال و هرچه بیشتر زنان در روند انتخابات مؤظفین زن را در مراکز و محلات رأی‌دهی زنانه توظیف نمایند.

ماده دوم:
نیروهای امنیتی و دفاعی وظایف محولۀ مرتبط به تأمین امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۸ را مطابق احکام قوانین و با رعایت اصل بی‌طرفی اجراء نموده و از هیچ‌یک از کاندیدان، جانب‌داری ننمایند.

ماده سوم:
نیروهای امنیتی و دفاعی حین اجرای وظایف محوله کرامت انسانی و حقوق قانونی رأی‌دهندگان، کاندیدان، ناظرین، مشاهدین و رسانه‌های همگانی را رعایت نموده تا آن‌ها بتوانند از حقوق قانونی خویش بهرمند گردند.

ماده چهارم :
نیروهای امنیتی و دفاعی مکلفند، حین اجرای وظایف محوله از هر نوع تبعیض و تعصب قومی، نژادی، جنسیتی، سمتی، زبانی و مذهبی اجتناب ورزند.

ماده پنجم:
نیروهای امنیتی و دفاعی از مداخله در امور انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۸ اجتناب ورزیده و از ورود خودسرانه در مراکز و محلات رأی‌دهی و شمارش آراء نیز خودداری نمایند. در صورت ضرورت می‌توانند، بعد از موافقت مسئولین مرکزی یا ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات، داخل مراکز مذکور شوند.

ماده ششم:
نیروهای امنیتی و دفاعی مکلفند، از ورود محافظین مسلح مقامات و کارکنان ادارات دولتی و اشخاص مسلح غیر مسئول به مراکز و محلات رأی‌دهی و شمارش آراء جداً جلوگیری نمایند.

ماده هفتم:
(۱) نیروهای امنیتی و دفاعی مکلفند، محرمیت معلومات و اسنادی را که کمیسیون مستقل انتخابات بر حسب ایجابات وظیفوی به آن‌ها ارائه می‌نماید، حفظ نموده و صرف به‌منظور تحقق اهداف توافق‌شده، استفاده نمایند و نمی‌توانند آن را نشر یا به کاندید مشخص ارائه نمایند.

(۲) نیروهای امنیتی و دفاعی مکلفند، در صورت کسب هر نوع اطلاعاتی که بر فعالیت‌های انتخاباتی تأثیرگذار باشد، آن را به اسرع وقت به مسئولین مرکزی یا ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات ارائه نمایند.

ماده هشتم :
نیروهای امنیتی و دفاعی حین اجرای وظایف محوله با سعی و تلاش از حرکت‌های دسته‌جمعی قهرآميز و خشونت‌بار که منجر به تشنج، شورش و اخلال نظم و امن عامه و بر‌هم‌خوردن جريان انتخابات گردد، جلوگیری نموده و تدابیر لازم و پیش‌گیرانه را اتخاذ نمایند.

ماده نهم:
نیروهای امنیتی و دفاعی مکلفند در تمام روند انتخابات از رویۀ نیک و اخلاق حسنه با کارکنان کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی، رأی‌دهندگان، کاندیدان، ناظرین، مشاهدین، رسانه‌های همگانی و سایر اشخاص ذی دخل در روند انتخابات کار گیرند.

ماده دهم:
نیروهای امنیتی و دفاعی مکلفند، حین بروز بی‌نظمی و اغتشاش در مراحل مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۸، اوضاع را بدون کاربرد اسلحه و خشونت، تحت کنترول آورده و نظم را اعاده نمایند.

ماده یازدهم:
هرگاه نیروهای امنیتی و دفاعی از اصول مندرج این فرمان تخلف نمایند، در صورت تثبیت تخلف و موجودیت اسناد و مدارک اثباتیه، غرض تعقیب عدلی به‌مراجع ذی‌صلاح معرفی گردند.

ماده دوازدهم:
وزارت‌های دفاع ملی و امورداخله و ریاست عمومی امنیت ملی موظفند رهنمود عدم مداخله نیروهای امنیتی در روند انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ را آماده و به دفتر شورای امنیت ملی ارسال نمایند.

ماده سیزدهم:
این فرمان از تاریخ توشیح نافذ می‌گردد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.