سفارت ایران در ورشو:

هدف آمریکا در نشست ورشو تضعیف توافقنامه های بین المللی است

سفارت ایران در ورشو اعلام کرد که اهداف مخرب آمریکا در نشست ورشو تلاش دیگری برای تضعیف توافقنامه‌های بین المللی است.

هدف آمریکا در نشست ورشو تضعیف توافقنامه های بین المللی استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اهداف مخرب آمریکا در نشست ورشو تلاش دیگری است از سوی دولت ایالات متحده برای تضعیف وجلوگیری از توافقنامه‌های بین المللی درجهت حفظ صلح وامنیت که در سازمان ملل متحد و شورای امنیت بدست آمده است.

در این بیانیه آمده است: برغم ادعای مقامات لهستانی مبنی برعدم ارتباط نشست ورشو با ایران، اما مقامات آمریکایی از اعلام اهداف اصلی این نشست مبنی بر هدف قرار دادن ایران در منطقه اجتناب نمی‌کنند.

بیانیه افزوده است: با توجه به تعهدات مقامات لهستانی برای عدم تمرکز نشست ورشو بر محور ایران، اما باید گفت که مقامات آمریکایی صریحا هدف اولیه برگزاری نشست ورشو را تضعیف نقش ایران در منطقه خاورمیانه عنوان می‌کنند.

سفارت ایران در لهستان در بیانیه خود تصریح کرد: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) خود نمونه‌ای از عدم تعهد و بی مسئولیتی آمریکا به توافقات بین المللی است. آمریکا همچنین از طریق اعمال قوانین و مقررات داخلی خود به اتباع و شرکت‌های دیگر کشور‌ها به دنبال کسب اهداف سیاسی است؛ بنابراین رفتار آمریکا تهدید جدی برای آزادی تجارت و کسب و کار را در جهان است.

در این بیانیه آمده است: آمریکا خود به تنهایی نقش اصلی بی ثباتی در منطقه آسیای غربی را بر عهده دارد. در دهه‌های گذشته با نگاهی به سابقه ویران کننده آمریکا در خاورمیانه از جمله حمایت از صدام حسین در جنگ تحمیلی علیه ایران و جنایات وی علیه مردم عراق و آغاز جنگ نظامی علیه کشور‌های افغانستان و عراق که منشا بوجود امدن گروه‌های افراطی و تررویستی در منطقه می‌باشد می‌توان به خوبی بر نقش آمریکا در صلح خاورمیانه پی برد.

سیاست کنونی آمریکا در منطقه غیرقابل انکار، بی‌اعتماد کننده و خودپرستانه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز خود صریحاً چندین بار اعلام کرده است که هدف اصلی سیاست خارجه آمریکا کسب در آمد و بدست اوردن پول بیشتر است و به چیز دیگری غیر از این هرگز اهمیت نمی‌دهند. اگرچه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا سخن از ایجاد ثبات در منطقه سخن به زبان می‌آورد، اما در حقیقت سیاست خارجه آمریکا را می‌توان از یک جمله دونالد ترامپ که عنوان کرد، «سوریه خیلی سال‌ها پیش از دست رفته بود» درک کرد.
دونالد ترامپ در زمان اعلام تصمیم خود برای خروج از سوریه گفت، «ما در مورد ثروت عظیم صحبت نمی‌کنیم. ما در مورد شن و مرگ سخن می‌گوییم. ما از سوریه خارج می‌شویم، ما سوریه را نمی‌خواهیم».
تحریم‌های یکجانه امریکا هرگز به اهداف نهایی مورد نظر مقامات آمریکا منتهی نمی‌شود و نتیجه‌ای جز آسیب رساندن به اقتصاد و مردم ایران و دیگر کشور‌ها چیز دیگری نخواهد داشت. ایران بیش از ۳۰ درصد از کل مواد مخدر توقیف شده را به خود اختصاص می‌دهد. ایران همچنین یکی از بزرگترین میزبانان میلیون‌ها پناهجوی جهان است؛ به عبارت دیگر باید گفت که سیاست‌های خارجه آمریکا تلاش‌های ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و دیگر جنایات سازمان یافته فراملیتی و میزبانی میلیون‌ها پناهنده و فراهم کردن خدمات اجتماعی و تحصیلی برای آنان را محدود خواهد کرد.

ایران به عنوان یک کشور مسئول ومتعهد به ایجاد ثبات و امنیت نه تنها در کشور خویش بلکه در منطقه است. برخلاف آمریکا، ایران خواهان بی‌ثباتی در منطقه نیست، امنیت و ثبات همسایگان ایران از الزامات ثبات و امنیت در داخل کشور ایران است. امروزه نقش ایران در مبارزه با جریان‌های تروریستی و تکفیری غیرقابل انکار است. ایران در کنار حضور چشمگیر در جنگ علیه داعش، به‌عنوان یکی از سه کشور مهم در بازگشت صلح در سوریه در قالب روند نشست‌های آستانه است. ایران با موفقیت تمام توانسته از دفاتر خود برای تسهیل مذاکرات یمن که اخیراً در استکهلم اسلواکی برگزار شده است استفاده کند. ایران همواره از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همسایگان خود حمایت کرده و مخالف هرگونه کودتا، جنبش‌های جداگانه و مداخلات خارجی در هر کشور دیگر مانند عراق، افغانستان، لبنان، ترکیه، ونزوئلا و یا جا‌های دیگر است.

با توجه به اهداف مورد نظر و جانبه دارانه، نشست ورشو به‌شدت بر بی‌اعتمادی، هرج و مرج، بحران و مناقشات در منطقه می‌افزاید. هر گونه تلاشی برای جابجایی و خروج از ایران برای منطقه و مردم آن هیچ مزیتی نخواهد داشت. امنیت و ثبات در آسیای غربی باید توسط کسانی که در آن زندگی می‌کنند تعریف شود.

با در نظر گرفتن محور‌های این نشست که در روز گذشته مشخص شد انتظار می‌رود تا امریکا در بیانیه نهایی نیز دخالت کرده و نگرانی جدی وجود دارد که آمریکا سعی می‌کند به‌طور صریح یا غیرمستقیم به اهداف بدخیم خود در این بیانیه اشاره کند و آن را به همه شرکت کنندگان اختصاص دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار