باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می‌دهد؛

کشت سیب زمینی با بذر صنعتی راهی سود آورتر برای کشاورزان گلستانی

استفاده از بذر‌های صنعتی سیب زمینی امسال دغدغه فروش محصول سیب زمینی کاران گلستانی را کمتر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، انتخاب بذر مرغوب و مناسب محصولات کشاورزی می‌تواند علاوه بر افزایش عملکرد کمی و کیفی تا حدودی برخی از مشکلات و هزینه‌ها را کاهش و باعث افزایش بهره وری شود.

استان گلستان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور و اهالی شهرستان گرگان کشت کننده بیشترین محصول سیب زمینی در این استان هستند، این محصول سال گذشته در بیش از ۴ هزار و ۴۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان کشت و ۱۳۰ هزار تن محصول از این سطح برداشت شد.
 
کشت سیب زمینی با بذر صنعتی راهی سود آورتر برای کشاورزان گلستانی

اما آنچه باعث نارضایتی سیب زمینی کاران در زمان فروش محصول شد قیمت پایین و فاسد شدن زود هنگام سیب زمینی بود که علت عمده آن نامناسب بودن بذر‌های کشاورزی و ناهماهنگی بین کشاورز و نیاز بازار بود.


تغییر رویکرد کشت سیب زمینی کاران گلستانی


با مشکلی که سال گذشته برای فروش محصول به سبب صنعتی نبودن بذر سیب زمینی پیش آمد امسال کشاورزان تغییر رویکرد داده و بخش زیادی از بذر محصول خود را با بذر صنعتی کشت کردند.

به سرخنکلاته یکی از شهر‌های کشت سیب زمینی در استان گلستان رفتیم تا با کشاورزانی که از بذر‌های صنعتی برای کشت استفاده کردند صحبت کنیم.

جرجانی یکی از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: سال گذشته ۲۰ هکتارسیب زمینی کشت کردم که از این مقدار فقط ۴ هکتار آن از بذر صنعتی استفاده شد و در زمان فروش محصول به دلیل ماندگاری بیشتر، داشتن سایز و کیفیت مناسب برای صنایع تبدیلی با قیمت مناسب به فروش رسید.
 
کشت سیب زمینی با بذر صنعتی راهی سود آورتر برای کشاورزان گلستانی

وی ادامه داد: امسال، اما درهمان نسبت زمین کشاورزی ۱۰ هکتار از ارقام بذر صنعتی کشت شد که علاوه بر تازه خوری در تهیه چیپس و مصارف صنعتی دیگر هم کاربرد دارد.

عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: امسال طبق برنامه‌های ابلاغ شده ۴ هزار و ۶۰۰ هکتاراز زمین‌های کشاورزی استان سیب زمینی کشت می‌شوند و استفاده از بذر‌های صنعتی در اولویت برنامه‌ها و ابلاغ آن به کشاورزان است.
 
کشت سیب زمینی با بذر صنعتی راهی سود آورتر برای کشاورزان گلستانی

وی افزود: سال گذشته فقط ۱۰ درصد بذر استفاده شده صنعتی بود، اما امسال برای کاهش مشکلات این رقم تغییر محسوسی کرده و بیش از ۵۰ درصد ارقام کشت شده صنعتی است.

عباسی ادامه داد: بذر‌هایی مانند جیلی، آگاریا، مارفونا، سانته که هم به صورت تازه خوری و هم برای صنایع تبدیلی قابل استفاده هستند.

وی در خصوص رفع برخی از مشکلات کشاورزان در زمان فروش محصول و همچنین تامین مواد اولیه صنایع تبدیلی وابسته به آن گفت: برای رونق صنایع تبدیلی باید با کشاورزان تعامل وجود داشته باشد و صاحبان صنایع تبدیلی سفارش‌های خود را اعلام و ثبت کنند تا کشاورز هم با شناخت و نیاز صنایع تبدیلی محصولشان را کشت کنند که نتیجه آن منفعت هر دو طرف خواهد شد.


تکمیل چرخه تولید سیب زمینی در گلستان


وقتی استفاده از بذر‌های صنعتی سیب زمینی در گلستان افزایش یابد کارخانه‌های تولید محصولات بالادستی نیز رونق خواهند گرفت خصوصا آنکه دولت نیز پای کار بیاید.
 
کشت سیب زمینی با بذر صنعتی راهی سود آورتر برای کشاورزان گلستانی

به سراغ یکی از واحد‌های صنایعی تبدیلی در شهرستان بندرگز که با کمک تسهیلات رونق تولید توانست مجدد شروع به کار کند رفتیم تا از نزدیک با مدیر عامل و کارگران مجموعه صحبتی کنیم.

تاجیک مدیر عامل واحد صنایع تبدیلی در شهرستان بندرگز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: محصولات این واحد سیب زمینی نیمه آماده است که بعد از تولید و بسته بندی، محصولاتش علاوه بر تامین نیاز داخل به سایر استان‌ها و کشور‌ها مانند عراق صادر می‌شود و صنعتی شدن بذر‌ها و تسهیلات رونق تولید تا حدودی توانسته روزنه امیدی برای تولید اقتصادی‌تر سیب زمینی در گلستان شود.
 
کشت سیب زمینی با بذر صنعتی راهی سود آورتر برای کشاورزان گلستانی

آقای تاجیک ادامه داد: ظرفیت خط تولید این کارخانه ۲ تن در ساعت است و از برنامه‌های این واحد صنعتی اضافه شدن خط تولید ۱۰ تنی و چیپس است و اگر این خطوط اضافه شوند، تعداد نیرو‌های انسانی این واحد از ۱۲۰ نفر به ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر قابلیت افزایش را دارد.

وی ادامه داد: با این روند کارخانه همچنین می‌تواند تا ۸۰ درصد از سیب زمینی‌های منطقه را خریداری کند تا مشکل فروش محصول هم بسیار کمتر و کمتر شود.


سرپاشدن ۴۳ واحد صنعتی در گلستان


قوانلو رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: امسال ۱۳۰ واحد صنعتی استان حدود ۵۲۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید دریافت کردند که با این پرداخت ۴۳ واحد کاملا تعطیل مجدد بازگشایی شده و کار را از سر گرفتند.
کشت سیب زمینی با بذر صنعتی راهی سود آورتر برای کشاورزان گلستانی
 

وی ادامه داد: با پرداخت این تسهیلات برای ۶۰۰ نفر در استان گلستان نیز شغل ایجاد شد.

حمایت از ظرفیت‌ها و تولیدات داخلی ابتدای توسعه استان است و ارتباط و تعامل بین کشاورز و صنعتگر باعث سود هر دو طرف می‌شود و در نهایت طی کردن مسیر توسعه و پیشرفت استان کوتاهتر می‌شود.

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / اس
برچسب ها: کشاورزی ، صنعت و معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.