روزنامه گاردین گزارش داد؛

پمپئو یک دوره‌گرد چمدان به دست برای تبلیغ دیدگاه‌های رئیس خود است

روزنامه گاردین در گزارشی نشست ضد ایرانی ورشو را نمایشی با صحنه‌گردانی آمریکا علی‌الخصوص وزیر خارجه این کشور توصیف کرد.

پمپئو یک دوره‌گرد چمدان به دست برای تبلیغ دیدگاه‌های رئیس خود استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در گزارشی تحت عنوان «اجلاس ترامپ درباره ایران نشان داد او چقدر از بقیه جهان دور است» نوشت: آیا مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خودش می‌داند وقتی که دور اروپا دوره می‌افتد و درباره تعهد دونالد ترامپ به «نظم نوین جهانی» و اینکه نیرو‌های آمریکایی تا ابد در خاورمیانه حضور دارند، مشتی چرندیات مضحک بر زبان می‌راند، چقدر احمق جلوه می‌کند؟

به نظر می‌رسد این را نمی‌فهمد. پمپئو یک نظامی سابق، یک جمهوریخواه، رئیس سابق سیا و طرفدار پر و پاقرص شکنجه است که سال ۲۰۱۳ گلایه کرده بود زندانیانی که در بازداشتگاه گوانتانامو اعتصاب غذا کرده‌اند، وزن اضافه کرده‌اند. خودآگاهی واقعا چیزی نیست که پمپئو از موهبت آن برخوردار باشد.

از این‌ها گذشته، واضح است پمپئو دیپلمات نیست، ولی به لطف ترامپ از ماه آوریل سال گذشته سمت وزیر خارجه آمریکا یعنی با نفوذترین پُست دیپلماتیک جهان را به دست گرفته است.

تازه‌ترین دستپخت خجالت‌آور پمپئو برگزاری کنفرانس روز چهارشنبه ورشو در پایتخت لهستان است که خود وی از آن به عنوان گردهمایی بین‌المللی برای اعمال فشار بر ایران نام برده است.

در هفته‌ای که ایران چهلمین سالگرد انقلاب خود را جشن می‌گیرد، پمپئو نمایش خود را به راه انداخته است. هدف وی از دور هم جمع کردن مقامات اروپایی و جهان عرب در یک نمایش با صحنه‌گردانی آمریکا، باعث نمایان شدن اختلافات عمیق میان آمریکا و متحدان اصلی اروپایی واشنگتن شد.


بیشتر بخوانید: تمام آنچه باید درباره نشست ورشو بدانید


هر چند وزارت امور خارجه آمریکا سعی داشت دامنه برگزاری این کنفرانس را بزرگ جلوه دهد، ولی وزیران امور خارجه فرانسه و آلمان و نیز فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت در این نمایش ضد ایرانی را تحریم کردند. کشور‌های اروپایی به درستی این رویکرد خصومت‌آمیز ترامپ را علیه ایران خطرناک و غیرسازنده تشخیص داده‌اند. در این میان نقش پمپئو بیچاره یک دوره‌گرد چمدان به دست تنزل پیدا کرده است که کورکورانه دیدگاه‌های رئیس خود را تبلیغ می‌کند.

اگرچه پمپئو و مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا کنفرانس ورشو را تلاشی برای ایجاد خاورمیانه‌ای بهتر و باثبات‌تر توصیف کرده‌اند ولی مثل روز روشن است که خصومت‌ورزی ترامپ با ایران ثبات شرکای منطقه‌ای واشنگتن را بر هم می‌زند. تصمیم شتاب‌زده رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه با وجود مخالفت متحدان این کشور در ناتو، اساسا با هدف استقرار این نیرو‌ها به منظور «پاییدن» ایران صورت گرفت. ترامپ برای این کار در نظر دارد فعالیت پایگاه‌های آمریکا در عراق را افزایش دهد. ولی هشت سال پس از آنکه باراک اوباما به جنگ عراق پایان داد، رهبران شیعه و احزاب سیاسی این کشور با هر گونه استفاده از خاک کشورشان برای راه‌اندازی درگیری جدید مخالفت ورزیده‌اند. حتی اقلیت سنی عراق هم از این ایده حمایت نمی‌کنند.

در هر حال ترکیب ائتلاف جایگزینی که این روز‌ها اطراف ترامپ حلقه زده‌اند، نگران‌کننده‌تر است. شماری از شاهزادگان و مقامات سعودی و کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس و دشمنان بی‌دلیل ایران در ورشو جمع شده‌اند. آن‌ها فعالانه کاخ سفید را به برخورد و رو در رو شدن با ایران ترغیب می‌کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یکی دیگر از شرکت‌کنندگان این کنفرانس است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۲:۵۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
سگی که فقط بدرد پارس کردن می خورد.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۲۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
هرچی پیر هست ریختن تو کاخ سفید
اینا اکثرا آلزایمار دارن وروانی هستند
Iran (Islamic Republic of)
Mohmad
۲۰:۱۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
تو اربابت حرفهاتون خریدار نداره چه در اروپا چه امریکا مرگ بر امریکا واسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
راست گفته والله...
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۸:۳۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
پر واضح است سیستم پشت پرده آمریکا دلقکهایی مثل پمپئو بولتون و ترامپ را که کوچکترین سواد سیاسی و ادب دیپلماتیک ندارند فقط برای ارعاب ایران آورده
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۲۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
دوره گردی و تلاش بی حاصل آمریکا برای ایجاد همگرایی کشورها برای مقابله با ایران تنها یک دلیل دارد و آن اینکه او علی رغم تمام ادعاهایش قادر به مقابله با ایران نیست و هر روز که می گذرد کشورها و ملت های بیشتری به ضعف آمریکا و اقتدار ملت ایران پی می برند و در همراهی با آمریکا در خصوص مقابله با ایران دچار تردید و تشتت می شوند ولذا بدون تردید هر چه زمان سپری شود این آمریکاست که منزوی تر خواهد شد نا ایران ، چون دنیا هر روز بیشتر می فهمد که خطر اصلی برای دنیا آمریکا و اسرائیل و آل سعود هستند نه ایران .
Iran (Islamic Republic of)
پمپیران
۱۴:۴۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
جواب ابلهان خاموشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
دشمن اصلی ایران اسراییل است که دوست دارد هرکسی را مابجنگد و حتی تجزیه ایران برایش خوب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
خدا لعنت کنه آدمکشهای حرفه ای تاریخ پمپئو ترامپ آل سعود و نتانیاهو را
چی شما امریکائیا به جون مردم دنیا انداختین خدا شما رو هم نمیبخشه.
بالاخره این زمستان کثیف هم میگذره و روسیاهی آن به زغال میمونه
آخرین اخبار