بعیدی نژاد:

کلید تأثیرگذاری برتحولات منطقه در اختیار نشست سوچی بود

سفیر ایران در انگلیس گفت: دو صحنه‌ی رویارویی قطب‌بندی تحولات خاورمیانه یعنی ورشو و سوچی نشان داد که کلید تأثیرگذاری عملی بر تحولات خاورمیانه در اختیار کدام کشورهاست.

کلید تأثیرگذاری برتحولات منطقه در اختیار نشست سوچی بودبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس اظهار کرد: دو صحنه‌ی رویارویی قطب‌بندی تحولات خاورمیانه یعنی ورشو و سوچی نشان داد که کلید تأثیرگذاری عملی بر تحولات خاورمیانه در اختیار کدام کشورهاست.

‏۱- نشست ورشو بدون تصویب سندی به پایان رسید. جلسه فقط تریبونی بود در اختیار دولت افراطی ترامپ و نتانیاهو برای بیان آرزو‌های پلید خود.

‏۲-اختلاف آمریکا واروپا پیرامون ایران بسیار واضح بود. موگرینی/وزیران خارجه مهم اروپا شرکت نکردند. حتی وزیر خارجه انگلیس فقط به افتتاحیه آمد و زود برگشت.

‏۳-آمریکا در موضعی جدید از اروپا درخواست نمود که از برجام خارج شود که اروپا برعکس از برجام حمایت کرد. حتی وزیرخارجه لهستان هم بعنوان میزبان در جمع بندی نهایی خود مجبور شد به اختلاف آشکار اروپا و آمریکا اذعان نموده و بگویدکه کشور‌های اروپایی بر خلاف آمریکا بر اجرای برجام تاکید دارند.

‏۴-آنچه از نشست پخش شدسخنان نفرت بار پنس، نتانیاهو و پمپئو بود. مشارکت دیگران به سکوت و عکس یادگاری گذشت. امانشست غایبان بزرگی داشت:ایران، روسیه، چین، ترکیه، لبنان، سوریه، قطر و فلسطین، که دو عضو دائم شورای امنیت و اعضای کلیدی منطقه هستند که بدون آن‌ها بحث در مورد خاورمیانه بی معناست.

‏۵-همزمان با نشست ورشو، سران سه کشور مهم ایران، روسیه و ترکیه در خصوص یکی از مهمترین مباحث خاورمیانه یعنی سوریه، تصمیمات مهمی اتخاذ کردند. دو صحنه‌ی رویارویی قطب بندی تحولات خاورمیانه یعنی ورشو و سوچی نشان داد که کلید تاثیر گذاری عملی بر تحولات خاورمیانه در اختیار کدام کشورهاست.

‏۶- نتانیاهو در پایان جلسه در ورشو و در حضور خبرنگاران، لهستانی‌ها را همدست نازی‌ها در هولوکاست و قتل عام یهودیان معرفی کرد و به دولت میزبان و مردم لهستان در کشور خودشان توهین و آن‌ها را تحقیر کرد. نمک خورد و نمکدان شکست و نشان داد که آن‌ها حتی به خادمان خود هم رحم نمی‌کنند. هنیئا لهم!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار