نکاتی خواندنی درباره آداب و رسوم مردم لبنان

در این مطلب قصد داریم به ارائه نکاتی جالب در خصوص آداب و رسوم مردم لبنان بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در هنگام ملاقات و احوالپرسی با یک لبنانی نباید باعجله رفتار کرد. لبنان با تمامی کشور‌ها فرق دارد و قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست. این کشور با وجود مساحت کم و جمعیت چهارمیلیونی، دارای تنوع دینی، مذهبی، قومیتی، احزاب، گروه‌ها، و رسانه‌هایی است که مشابه آن را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان دید.

لبنانی‌ها از نظام کشورشان به عنوان 'نظام طایفه ای' نام می‌برند؛ البته این طایفه به معنی دینی و مذهبی است نه قومی و نژادی. کشور لبنان یکی از زیباترین کشور‌های حاشیه‌ی دریای مدیترانه است که بین سوریه و اسرائیل قرار دارد و پایتخت آن بیروت است. این کشور ۷۹ کیلومتر با اسراییل و ۳۷۵ کیلومتر با سوریه مرز مشترک دارد. کشور لبنان یکی از کشور‌هایی است که فرهنگ و آداب و رسوم مشترکی با ایران دارد.

نکاتی خواندنی درباره آداب و رسوم مردم لبنان

 

آداب خوشامدگویی و نحوه‌ی برخورد مردم لبنان:

نحوه‌ی خوشامدگویی لبنانی‌ها، ترکیب جالب‌توجهی از آداب معاشرت فرانسوی و فرهنگ مسلمانان است. خوشامدگویی به غریبه‌ها عبارت است از یک لبخند گرم و دوستانه و فشردن دست همزمان با گفتن کلمه‌ی مرحبا (سلام) که بسیار خوشایند است. دوستان نزدیک در هنگام ملاقات سه بار گونه‌ی یکدیگر را می‌بوسند که این کار شباهت زیادی به رسوم فرانسوی دارد.

در هنگام ملاقات و احوالپرسی با یک لبنانی نباید باعجله رفتار کرد و جویا شدن احوال خانواده و وضعیت سلامتی او ضروری است. در هنگام برخورد با یک زن مسلمان لبنانی فشردن دست پسندیده نیست مگر اینکه او ابتدا دستش را به سمت شما دراز کند.


بیشتر بخوانید:مسجد شیخ لطف الله را بیشتر بشناسید + تصاویر


آداب هدیه دادن در لبنان:

هدیه دادن بخشی از فرهنگ لبنان محسوب می‌شود و فقط به مناسبت‌های خاصی نظیر تولد اختصاص ندارد. مردم لبنانی ممکن است برای جبران محبت دیگران، هنگام بازگشت از سفر خارجی و یا علاقه‌ی شخصی به یکدیگر هدیه بدهند. ارزش مالی هدیه نیز هیچ اهمیتی ندارد و حس دوستی که به وجود می‌آورد، مهم است. اگر به خانه‌ی یک لبنانی دعوت شدید، یک دسته‌گل هدیه ببرید و در صورت دعوت شدن به‌صرف غذا، بردن شیرینی نیز مرسوم است.

اگر به دیدار یک خانواده مسلمان می‌روید، فقط برای مردان خانواده هدیه ببرید. دادن هدیه‌های کوچک مثل شکلات به بچه‌های میزبان نیز ایده خوبی است. در هنگام هدیه دادن از دست راست و یا هر دودست استفاده کنید.

رسم و رسوم عزاداری لبنانی‌ها

مجالس روضه در لبنان رسم و رسوم و شکل خاص خودش را دارد. اگر در مسجد باشد که مردم روی زمین می‌نشینند وگرنه در حسینیه‌ها و منازل، حتما باید صندلی باشد و مردم روی صندلی بنشینند. عموما قسمت مردانه و زنانه جداست. مثلا در دهکده، مرد‌ها به مسجد ده و زن‌ها به حسینیه ده می‌روند یا بالعکس. در سالن‌هایی که امکان جدا کردن نیست، مرد‌ها روی صندلی‌های جلویی می‌نشینند و زن‌ها پشت سر آن‌ها. عموما روحانی‌ای صحبت می‌کند و در انتها روضه می‌خواند. سپس مداح به روضه‌خوانی و سینه زنی می‌پردازد.

اکثر مردم لباس سیاه می‌پوشند و چفیه‌ای بر گردن می‌اندازند. دختران و خانم‌های بی‌حجاب روسری سیاه یا چفیه بر سر می‌اندازند و لباس سیاه بر تن دارند. یکی از رسم و رسوم‌های ایام محرم، پختن حلیم است و هم زدن حلیم به قصد برکت و برآوردن حاجات، از عقیده‌های شیعیان است. البته حلیم لبنانی بدون شکر بوده و دانه‌های گندم آن درشت و له نشده است. اگر روضه فقیرانه باشد، آب معدنی، آب میوه و کعک العباس (نوعی شیرینی محلی مخصوص محرم) به عزاداران می‌دهند.

اگر صاحب مجلس وضعیت مالی خوبی داشته باشد، غذا هم می‌دهد. عموما کبسه (نوعی غذای لبنانی که با برنج و گوشت پخته می‌شود) بین عزاداران توزیع می‌شود. خیلی اوقات هم حلیم داده می‌شود. از طرف دیگر یک نوع بیسکوییت ساده دایره شکل که بین آن را راحت الحلقوم می‌گذارند آماده شده و به عزاداران تعارف می‌شود. برخی مجالس خیلی مجالس شیک و سطح بالایی است که عموما مخصوص سیاسیونی است که بین شیعه گری و سکولار بودن گیر کرده‌اند. بعضی مجالس هم بسیار پرجمعیت و با شور و اشک همراه است و سینه زنی مرتب و سنگینی انجام می‌دهند.

رسوم مردم لبنان در ماه رمضان:

در ماه رمضان مردم لبنان مراسم‌های قرآنی مخصوصی دارند. در این شب‌ها افراد به حسینیه‌ها و مساجد رفته و به برپایی شب‌های قرآنی، حفظ و تجوید قرآن و هم خوانی قرآن می‌پردازند. از دیگر رسوم مردم لبنان در ماه رمضان، گردهمایی خانواده‌ها و تبادل مطالب اجتماعی، سیاسی و دینی است. تبوله و فتوش دو سالاد بسیار خوشمزه مردم لبنان در سر سفره‌های افطار است. پیش غذا‌های خاص مردم درماه رمضان حمص و متبل است. ۲ غذای مخصوص و خوشمزه لبنانی‌ها در افطار کبه و فطایر است.

نکاتی خواندنی درباره آداب و رسوم مردم لبنان

مردم لبنان هر سال بر اساس عادتی دیرینه عید سعید فطر را با بازی‌های مختلف از جمله آتش بازی، توزیع عیدی میان کودکان، حضور در مجالس خانوادگی و محلی در راستای افزایش انس و الفت و تهیه غذا‌های محلی جشن می‌گیرند. آتش بازی که از مهمترین بازی‌ها و پدیده‌های عید سعید فطر در لبنان به شمار می‌رود، از اهمیت خاصی برخوردار است که مردم به بر افروختن آتش می‌پردازند که یا به آن تماشا می‌کنند، یا از روی آن می‌پرند و یا دور آن می‌چرخند.

رفتن به گردشگاهها، باغها، پارک‌ها و مناطق زیبا منجر به خوشحالی و سرور آن‌ها می‌شود، به ویژه اینکه لباس‌های جدید و زیبای خود را بر تن می‌کنند. تماشای فیلم‌های سینمایی و نمایش‌های طنز و فکاهی در این روز جایگاه خاصی دارد. برخی از والدین نیز با فرزندان خود، پس از اینکه بهترین لباس خود را پوشیدند به گردش و پیاده روی می‌پردازند.


بیشتر بخوانید:کدام ترور مشهور به ترور قرن است؟


فرزندان در این روز بسیار خوشحال هستند، چرا که این روز با پوشیدن لباس‌های جدید همراه است. والدین یا اقوام دیگر برای آن‌ها لباس‌هایی خریده و در کنار تختخواب آن‌ها قرار می‌دهند و هنگامی که از خواب بیدار می‌شوند، لباس‌های خود را می‌بینند و این باعث خوشحالی آن‌ها می‌شود. شب عید علاوه بر اینکه با تبریک و تهنیت همراه است، دقایقی را نیز برای صفای دل و ذهن به سخنان دینی گوش می‌دهند و با تعریف لطیفه برای کودکان آن‌ها را می‌خندانند.

نکاتی خواندنی درباره آداب و رسوم مردم لبنان

روز عید روز خوردن کیک و شیرینی‌هایی است که با گردو، پسته یا خرما به وسیله زنان خانه دار تهیه شده است. زنان خانه دار از مدت‌ها قبل همه وسایل را خریده اند و در روز عید کیک و شیرینی طبخ می‌کنند. اما برخی از زنان کارمند که فرصت کافی برای تهیه این شیرینی‌ها ندارند، ان‌ها را به صورت آماده خریداری می‌کنند.

رسوم مردم لبنان در کریسمس:

کریسمس تعطیل رسمی است برای همه مردم. اما فقط روز ۲۵ دسامبر تعطیل است. یعنی خود روز کریسمس. همچنین روز اول سال نو هم تعطیل رسمی است. ولی عملا دانش آموزان از قبل از کریسمس تا پس از سال نو حدود ده روز تعطیلی دارند. همانطور که می‌دانید تهیه درخت و تزیین آن برای کریسمس از اوجب واجبات است! حتی برخی از مسلمان‌ها هم در منزل یا مغازه یا محل کار خود چنین کاری را انجام می‌دهند. البته قسمت اندکی از مسلمانان آن را جزو شعائر مسیحیت می‌دانند و چنین مراسم و برنامه‌ای را غیر شرعی می‌دانند. شب کریسمس مردم نزد بزرگ فامیل جمع می‌شوند و شام و شیرینی می‌خورند. برخی از مسیحیان همانند مسیحیان غربی، بوقلمون درسته و کباب شده را از رسومات می‌شمارند. ولی بقیه مردم با انواع غذا‌ها و شیرینی‌ها شب را دور هم می‌گذرانند.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

آداب و رسوم جالب مردم لبنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار