راهکارهایی کاربردی برای فراری دادن مورچه‌ها از خاک گلدان

علائم وجود آفات در خاک گلدان شامل پژمردگی گیاه، زرد شدن شاخ و برگ‌ها و یا سوراخ شدن برگ‌های گیاه است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  آفات داخل خاک گلدان‌های خانگی می‌توانند به سرعت رشد کنند، تا حدی که گیاهتان را خراب کند. خاک داخل گلدان می‌تواند آفاتی همچون کنه، شته، مورچه و انواع دیگر حشرات را داشته باشد. آفات داخل خاک گلدان را باید به سرعت تشخیص بدهید و از بین ببرید و گیاه را از آسیب نجات دهید. علائم وجود آفات در خاک گلدان شامل پژمردگی گیاه، زرد شدن شاخ و برگ‌ها و یا سوراخ شدن برگ‌های گیاه است. گیاهان سالم و قوی معمولاً مقاومت بیشتری در برابر آفات خاک گلدان نشان می‌دهند، اما گیاهان ضعیف‌تر می‌توانند به سرعت از بین بروند.

راهکارهایی کاربردی برای فراری دادن مورچه‌ها از خاک گلدان


بیشتر بخوانید: سریع ترین حیوان جهان شناسایی شد


اگرچه مورچه‌ها مایه دردسر و مزاحمت هستند، اما در واقع به گیاهان گلدانی آسیب نمی‌رسانند. مورچه‌ها جذب عصاره شیرین ترشح شده از دیگر آفات موجود در خاک مانند شته‌ها و خستر آردپوش (آفت میوه) می‌شوند. مورچه‌های آتشین دوست دارند که لانه‌های خود را درون گیاهان گلدانی ساخته و در شاخ و برگ گیاهان پنهان شوند. مورچه‌ها در اصل به گیاهان حمله نمی‌کنند بلکه به دنبال شته ها، شپشک آرد آلود و حشرات دیگر هستند. این حشرات آفت‌های گیاهان شما هستند و به آن‌ها آسیب وارد می‌رسانند. مورچه‌ها عاشق تغذیه از عسلک هستند. عسلک در واقع فضله تولید شده توسط این حشرات و آفت‌ها است. عسلک برای محافظت از حشره در مقابل دشمنان طبیعی اش است.

اگر متوجه حضور زیاد مورچه‌ها در گیاه شدید، بدانید که احتمالا گیاهتان دچار مشکل دیگری شده است و باید او را از مشکل اصلی اش نجات بدهید که وضعیتش بدتر نشود.

رهایی از مورچه‌ها در گیاهان گلدانی

موثرترین راه رهایی از مورچه‌ها در گیاهان گلدانی ترکیبی از طعمه مورچه و استفاده از صابون آفت کش است. مقداری طعمه مورچه بخرید و آن را در مسیر عبور مورچه‌ها به سمت گلدان، قرار دهید. احتمالا مورچه‌ها یک لانه بزرگتر در خارج از گلدان دارند و طعمه‌ای که برای آن‌ها گذاشته اید را با تصور این که غذا است، به سمت لانه خود می‌برند و به این ترتیب تمام کلونی شان از بین می‌رود. این روش احتمال مشکلات مورچه در آینده را نیز کاهش می‌دهد.

سپس گلدان را به بیرون از منزل ببرید و آن را درست تا ارتفاع خاک روی گلدان، در محلول حاوی یک تا دو قاشق غذاخوری صابون آفت کش و یک لیتر آب غوطه ور کنید. بگذارید گلدانتان به مدت بیست دقیقه در این محلول غوطه ور باشد. این کار هر گونه مورچه زنده باقی مانده در خاک را نیز از بین می‌برد. اگر دیدید مورچه‌ای روی گیاه باقی مانده است، آن را بردارید. پس از بیست دقیقه، گلدان را از محلول ذکر شده خارج کنید و بگذارید کاملا آب از آن خارج شود.

توجه داشته باشید که گل‌های آلوده باید از دیگر گلدان‌ها جدا شوند و شاخ و برگ‌های آفت زده‌ی آن‌ها حدف شوند. این گیاهان باید به صورت دوره‌ای با صابون ضد آفت شستشو داده شوند تا از رشد و گسترش آفات در فضای خانه جلوگیری شوند. گیاه نعنا نیز می‌تواند در دفع آفات خاک گلدان‌های خانگی موثر باشد. نعنا از رشد مورچه، آفات سرخرطومی، شته ها، کک، سوسک ژاپنی و دیگر حشرات جلوگیری می‌کند. استفاده از نعنای خشک نیز می‌تواند کلونی مورچه‌ها را از بین ببرد و آن‌ها را دور کند.

پوست مرکبات را روی خاک گیاه فشار بدهید تا آب آن از آن خارج شود و به گیاه بخورد برای ساخت دافع قوی‌تر و مطمئن‌تر از مرکبات، پوست شش پرتقال را در آب به مدت پانزده دقیقه بجوشانید. سپس پوست‌های نرم شده را با آب در ظرف غذا ساز بریزید و آن‌ها را ترکیب کنید تا مخلوط یکنواختی حاصل شود. این ترکیب را در اطراف گیاه خود بریزید. خودتان محلول صابونی درست کنید. برای این کار یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در نیم لیتر آب گرم بریزید. سپس آن را در اطراف گیاه خود اسپری کنید. صابون‌هایی که حاوی روغن نعنا هستند، تاثیر بیشتری دارند.

ادویه‌هایی مانند میخک، دارچین، پودر چیلی، قهوه آسیاب شده یا برگ‌های خشک چای نعنا را می‌توانید در اطراف گلدان بریزید تا مورچه‌ها را از گیاه دور کند.

منبع:بیتوته

انتهای پیام/

روش‌های از بین بردن مورچه در خاک گلدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.