نوبخت در صحن علنی مجلس:

رد کلیات لایحه بودجه کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تلاش دشمن برای تبیین چهره‌ بحرانی از اقتصاد ایران گفت: رد کلیات لایحه بودجه کمکی به بهبود اوضاع کشور نمی‌کند.

نوبختبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (شنبه ۲۷ بهمن) مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ اظهار کرد: امروز مجلس در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و باید تصمیمی مهمی برای اجرای دخل و خرج سال آینده اتخاذ کند.

وی افزود: لازم نیست که بودجه سال ۹۸ به صورت کامل مورد تایید و یا عدم تایید قرار گیرد و اکنون تنها مبحث کلیات این لایحه مطرح است بنابراین رای به کلیات آن به منزله صرفنظر از اشکالات لایحه بودجه نیست و ما می‌توانیم در بررسی جزئیات تبصره به تبصره و بخش به بخش به رفع ایرادات آن بپردازیم.

نوبخت تصریح کرد: قرار نیست همه کاستی‌ها با تایید کلیات بودجه نادیده گرفته شود و مجلس تنها باید امروز داوری کند که این بودجه می‌تواند تایید و وارد جزئیات شود یا خیر.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: بودجه طبق قانون ۱ محاسبات عمومی یک یش بینی از منابع و مصارف است و ما برای اینکه این پیش بینی را برای سال آینده تایید کنیم دولت تصمیم گیرنده نیست و مجلس می‌تواند درباره آن به تصمیم‌گیری بپردازد.

وی ادامه داد: طبق وظایف دولت در قانون اساسی ما تنها می‌توانیم لایجه بودجه را پیشنهاد دهیم و تصمیم‌گیری نهایی بر عهده مجلس است.

نوبخت گفت: ما پیش‌بینی کردیم که ۱۴۸ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری‌های سرمایه‌ای که ۱۴۲ هزار میلیارد از بخش مالیات و فروش و صادرات نفت است کسب درآمد کنیم و ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق واگذاری دارایی به کسب درآمد می‌پردازیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در بخش هزینه‌ای و ۶۲ هزار میلیارد به صورت تملک دارایی و ۲۵ هزار میلیارد نیز به صورت بازخرید اوراق فروخته شده در سال‌های گذشته کسب درآمد می‌کنیم لذا رد این کلیات به معنای این است که نمی‌خواهید به بحث ورود پیدا کنید چرا که اگر این لایحه برگردد باز شما هستید که باید اظهار نظر کنید لذا راه گریزی ندارید و نهایتا باید اعداد را کاهش و یا افزایش دهید.

وی ادامه داد: اکنون دشمنان تلاش می‌کنند تا اقتصاد ایران را بحرانی نشان دهند، لذا اگر دولت و مجلس روی اولین موضوع که بودجه کشور است به بحران برسند این موضوع برای کشور خوب نیست. رد کلیات بودجه قطعا کمکی به بهبود وضعیت کشور نمی‌کند و آنچه که رهبر فرمودند به معنای صرفه‌جویی در مصارف عمومی کشور است.

نوبخت افزود: کالا‌های اساسی همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود و اگر قرار باشد کلیات بودجه رد شود در این خصوص دچار مشکل خواهیم شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اگر بودجه برگردد نمی‌توانیم برای همسان سازی حقوق بازنشستگان، فرهنگیان و بازنشستگان لشکری و کشوری کاری انجام دهیم و باید در فروردین ماه سال آینده نیز حقوق آن‌ها را با شرایط فعلی بپردازیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر لایحه بودجه سال ۹۸ به دولت برگردد نا بسامانی ایجاد شده و این امر پیام خوبی برای مردم نخواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، مجلس ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار