وقتی جدال کنگره و کاخ سفید بالا می‌گیرد!

سرانجام پس از هفته‌ها تهدید، رئیس جمهور آمریکا با اعلام وضعیت فوق‌العاده ملی، قانون اساسی و اختیارات کنگره را نادیده گرفت و هشت میلیارد دلار برای دیوار جنجالی مرزی اختصاص داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  با  تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام وضعیت فوق العاده حدود شش و نیم میلیارد دلار از بودجه وزارت دفاع و وزارت خزانه داری را به همراه حدود یک و نیم میلیارد دلار بودجه مصوب کنگره، به ساخت دیوار جنجالی در مرز مکزیک اختصاص خواهد داد. رئیس جمهور آمریکا قصد دارد ضمن جلوگیری از تعطیلی مجدد دولت فدرال، یکی از عمده‌ترین وعده‌های انتخاباتی خود را محقق سازد و با دامن زدن به هراس ناشی از ورود مهاجران غیرقانونی و آن چه که وی، ورود جنایتکاران و اعضای باند‌های قاچاق موادمخدر می‌نامد، بر مخالفان سیاسی خود غلبه کند. با این حال، سران حزب دموکرات در کنگره و برخی دادستان‌های کلی ایالتی و قضات دادگاه‌های فدرال اعلام کرده اند که علیه این تصمیم ترامپ شکایت خواهند کرد. «نانسی پلوسی» و «چاک شومر»، سران دموکرات در مجالس نمایندگان و سنا، تخصیص بودجه‌های کنگره به اجرای وعده انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا را سرقت بودجه‌های دولتی نامیده اند.


بیشتربخوانید: اقدام جدی دموکرات‌ها برای برملا کردن جزئیات نشست محرمانه پوتین و ترامپ


«خاویر بسرا»، دادستان کل ایالت کالیفرنیا نیز با اعلام این خبر که از ترامپ در دادگاه شکایت خواهد شد، گفت: در آمریکا هیچ کس حتی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بالاتر از قانون نیست و وی اختیار اقدام فریبکارانه را ندارد. اکنون سرنوشت دیواری که به یکی از شدیدترین جنگ‌های سیاسی واشنگتن در دهه‌های اخیر انجامیده و ۳۵ روز بخش‌هایی از فعالیت‌های دولت فدرال را متوقف کرد، دردادگاه مشخص خواهد شد. ترامپ بار‌ها اعلام کرده است که قانون، اجازه اعلام وضعیت فوق العاده را به رئیس جمهوری می‌دهد و روسای جمهوری قبلی نیز بار‌ها درموضوعات داخلی یا خارجی، در آمریکا وضعیت فوق العاده اعلام کرده اند. با این حال، برخلاف حدود ۵۰ وضعیت فوق العاده پیشین، تصمیم اخیر ترامپ نه فقط از حمایت کنگره یا حتی اغلب هم حزبی‌های رئیس جمهوری آمریکا برخوردار نیست؛ بلکه نوعی دهن کجی به مصوبه روز پنج شنبه کنگره به شمارمی آید.

به همین دلیل دموکرات‌ها این اقدام را کودتای خشن، برهم خوردن توازن میان نهاد‌های مسئول کشور و در یک کلام، نقض آشکار قانون اساسی آمریکا خوانده اند. آنان امیدوارند با صدور احکام در محاکم قضایی، مانع تخصیص چند میلیارد دلارازپول مالیات دهندگان به تحقق وعده انتخاباتی ترامپ در ساخت دیواری شوند که به گفته اغلب کارشناسان، امکان بازداشتن مهاجران غیرقانونی را از ورود به خاک آمریکا ندارد.

البته به نظر می‌رسد، ترامپ و مشاورانش روی برتری عددی قضات محافظه کار در دیوان عالی فدرال حساب ویژه‌ای بازکرده اند و امیدوار هستند این نهاد در نهایت همچون موضوع فرامین ممنوعیت سفراتباع چند کشورعمدتا اسلامی به خاک آمریکا، جانب کاخ سفید را بگیرد. با این حال اگردیوان عالی فدرال به عنوان عالی‌ترین مرجع حقوقی- قضایی آمریکا همچون ترامپ، ورود مهاجران غیرقانونی و خلافکاران را تهدیدی امنیتی علیه کشور تشخیص ندهد، چه بسا از تصمیم مناقشه برانگیز رئیس جمهوری آمریکا حمایت نکند.

وضعیت فوق العاده چیست؟
وضعیت فوق العاده حقی است که کنگره به دستگاه اجرایی یعنی دولت می‌دهد تا با بحران‌های فوری با سرعت و قاطعیت برخورد کند. در چنین وضعیتی، رئیس جمهوری آمریکا این حق را می‌یابد که از هر قید و شرط یا حدودی در تعامل با بحران در امان باشد. اما وضعیت فوق العاده ملی نیازمند آن است که رئیس جمهوری، وجود بحران را به کنگره ابلاغ و به صورت دوره‌ای، آخرین وضعیت بحران را به اعضای کنگره اطلاع رسانی کند. فرمان وضعیت فوق العاده ترامپ به او اجازه خواهد داد بخشی از بودجه تایید شده از سوی کنگره را به اهداف دیگری اختصاص دهد مشروط بر این که دادگاه‌های آمریکایی در این باره ورود نکنند یا کنگره مانع آن نشود.

تاریخچه
در سال ۱۹۷۶ رئیس جمهوری وقت، جرالد فورد، قانون وضعیت‌های فوق العاده ملی را به امضا رساند که هدف آن جلوگیری از اعلام وضعیت فوق العاده نامحدود و طولانی بود. از آن زمان تاکنون روسای جمهوری آمریکا ۵۳ بار از فرمان وضعیت فوق العاده استفاده کردند که بارزترین این فرمان‌ها، ماجرای بحران سفارت آمریکا در ایران در سال ۱۹۷۹ از سوی جیمی کارتر، حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و صدور فرمان جورج بوش و اعلام باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ برای مقابله با انتشار آنفلوآنزای خوکی بوده است.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اعلام وضعیت فوق العاده در آمریکا به دستور ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.