آیا آمریکا در بازار گوشی هوشمند از چین شکست خورده است؟

آمار‌ها مجددا از کاهش فروش محصولات اپل در چین خبر می‌دهند، این کاهش فروش دلایل مختلفی دارد که عمده آن جنگ تجاری میان آمریکا و چین است.

آیا آمریکا در بازار گوشی هوشمند از چین شکست خورده است؟به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس گزارش اخیر IDC (شرکت بین‌المللی داده) فروش آیفون در چین با کاهش چشمگیری همراه بوده است، به طوری که در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸، اپل نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲۰ درصد آیفون کمتری به چین ارسال کرده است. بر اساس گزارش‌های جدید، در سه ماهه پایانی سال اپل با ۱۱.۵ درصد سهم بازار در چین، چهارمین شرکت از این حیث به شمار می‌آید که البته برای این کاهش حضور اپل در چین، دلایل زیادی می‌توان نام برد.

جنگ تجاری میان چین و آمریکا

چین به واسطه تولیدات گسترده خود، روز به روز در حال قدرت گرفتن است و آمریکا از این موضوع هراس دارد، چین طرح جامعی را برنامه‌ریزی کرده که در آن تا سال ۲۰۲۵ در زمینه تولید کالا پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد. از طرفی آمریکا به راحتی نمی‌خواهد قدرت خود را از دست بدهد و به هر ریسمانی چنگ می‌زند تا جلوی چین را بگیرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به تازگی تعرفه ورود کالا‌های چینی را به آمریکا افزایش داده تا قیمت اجناس چینی در آمریکا افزایش پیدا کند و علاوه بر کاهش فروش محصولات چینی، مردم آمریکا به مصرف تولیدات داخلی این کشور روی بیاورند.

آیا آمریکا در بازار گوشی هوشمند از چین شکست خورده است؟

این جنگ تجاری میان چین و آمریکا، تاثیر منفی بر روی اقتصاد چین گذاشته و موجب شده تا ارزش یوان چین نسبت به دلار کاهش پیدا کند، به همین دلیل با افزایش قیمت دلار، قیمت تمام شده محصولات آیفون در چین نیز افزایش پیدا کرده است، به طور مثال قیمت آیفون XR نسبت به پرچمدار هوآوی، Mate 20 Pro رشد چشمگیری داشت و مردم را به سمت خرید مدل چینی سوق داد. البته در ادامه اپل، قیمت آیفون را در چین کاهش داد تا بتواند از نظر قیمت، رقابت خود را با دیگر مدل‌ها حفظ کند، اما این کاهش قیمت تاثیر بسزایی در کاهش فروش اپل نداشت.

آیا آمریکا در بازار گوشی هوشمند از چین شکست خورده است؟

حمایت مردم چین از کالای داخلی

می‌توان گفت برای همگان واضح و مبرهن است که حمایت از کالای داخلی تا چه میزان می‌تواند برای اقتصاد یک کشور مفید باشد. چینی‌ها احساس خطر آمریکا را درک کرده‌اند و نمی‌خواهند در این جنگ بازنده باشند، به همین دلیل، در چند وقت اخیر شاهد رشد خرید کالا‌های چینی از طرف مردم این کشور بودیم، این موضوع باعث شده که تنها در حوزه تلفن هوشمند، شرکت هوآوی رشد بسیار خوبی را تجربه کند و بیش از ۲۰۰ میلیون تلفن همراه به نقاط مختلف جهان ارسال کند و از این حیث اپل را نیز پشت سر بگذارد، در واقع این حمایت سبب رشد شرکت‌های چینی شده که همین عامل می‌تواند افت اقتصادی موقت این کشور را در هم بشکند.

البته پس از بازداشت مدیر ارشد مالی هوآوی در کانادا (که دختر مالک این شرکت نیز بود)، به دلیل نقض تحریم‌های آمریکایی علیه ایران، موج حمایت از کالای داخلی در چین تشدید پیدا کرد، حتی بر اثر این اتفاق، شرکت‌های موبایل چینی کارمندانی را که از محصولات آیفون استفاده می‌کردند را تنبیه کردند.

آیا آمریکا در بازار گوشی هوشمند از چین شکست خورده است؟

منع واردات مدل‌های آیفون به چین

البته نباید فراموش کنیم که شرکت کوالکام نیز در یک دادگاه چینی توانست اپل را شکست دهد و شرکت اپل مسئول نقض حق اختراع کوالکام شناخته شد، به موجب این حکم، واردات و فروش تولیدات آیفون از مدل آیفون 6s تا آیفون X در چین ممنوع شد.

جدا از عوامل ذکر شده، نباید فراموش کنیم که بازار تلفن همراه در جهان وضعیت خوبی ندارد و در بهترین حالت می‌توان آن را راکد نامید. در این بین شرکت‌های چینی توانستند محصولاتشان را با نوآوری و قیمت مناسب‌تری به بازار عرضه کنند و به همین دلیل فروششان نه تنها در خود چین، بلکه در دیگر بازار‌های جهانی نیز افزایش پیدا کرده است.

آیا آمریکا در بازار گوشی هوشمند از چین شکست خورده است؟

مدیر ارشد Canalys، Nicole Peng اعتقاد دارد: " با وجود تغییر وضعیت بازار چین، اپل نتوانست استراتژی خوب و مناسبی برای این دگرگونی اتخاذ کند. همچنین عملکرد کند این شرکت در کاهش قدرت اقتصاد در چین، باعث متضرر شدن اپل شد. "


بیشتر بخوانید: گوشی آینده شیائومی همراه با پردازنده Snapdragon 855 ارائه می‌شود +تصاویر


انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، اپل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار