در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

روایتی تلخ از شهادت هموطنان در جنگ نفتکش ها

جواد صداقت کارگردان گفت:در حمله عراق به ایران اتفاقات دردناکی از جمله شهادت جمع زیادی از هموطنانمان در جنگ نفتکش ها شهید شدند.

لجواد صداقت نویسنده و کارگردان نمایش «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب خوانی زنی که بر جسد کالبد مرده اش ایستاده متولد می شود» در خصوص این نمایش در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: نمایش «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب خوانی زنی که بر جسد کالبد مرده اش ایستاده متولد می شود» درخصوص اتفاقاتی است که با حمله عراق به ایران رقم می خورد.

وی افزود: در استان بوشهر جزیره ای به نام جزیره خارگ داریم که مخزن های نفتی آن نزدیک به سه هزار بار توسط نیروهای دشمن و هواپیماهای جنگی زده شده است. می توان گفت جنگ نفتکش ها نیز به پا شده بود و در آن لحظات بسیاری از مردم آن منطقه شهید شدند.

صداقت با اشاره به اینکه دغدغه و دینی برای بیان این موضوع داشتم , بیان کرد: جزیره خارگ صاحب فضای درمانی به نام زار است. این جزیره ای است که داخل آن بابازارها و مامازارها وجود دارد و با توجه به ساختارها,  توانستیم از منظر تئاتر مدرن نیز به موضوع، نگاهی بیندازیم. البته باید این تئاتر دارای فضایی بود که اگر آن را به فستیوال های خارجی بردیم, استانداردهای لازم در آن رعایت شده باشد به همین سبب به زبانی رسیدم که ۴ سال روی آن کار کردیم و مختص ادبیات نمایشی ما است و از این طریق آن زبان را در کار خود وارد کردیم. پیش از جشنواره این زبان با ویدئو پروژکشن در صحنه نمایش ترجمه می‌شد، اما در جشنواره تئاتر فجر ویدئو پروژکشن را برداشتیم تا فضایی ایجاد شود که گروه ما بتواند خود را محک بزند و از طرفی بازخورد‌های تماشاگران را ببینیم.

وی در خصوص برداشتن ویدئو پروژکشن در صحنه نمایش گفت: در اجراهای عموم تمام حواس مخاطب به خوانش ترجمه زبان بود و کار را از دست می داد اما برای  جشنواره تئاتر فجر روی اثر متمرکز شدیم و به همین سبب کار را در این فضا جلو بردیم.

کارگردان نمایش در خصوص استقبال مخاطبان در اجرای عموم نمایش بیان کرد: استقبال مخاطبان در اجرای عموم بی نظیر بود. ما این کار را علاوه بر بوشهر در اهواز , کاشان و تهران در بخش تئاتر دانشگاهیان ایران اجرا کردیم.

صداقت در خصوص سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر گفت: این دوره از جشنواره نظم خاصی دارد  و این به درایت نادر برهانی مرند باز می گردد . ما شاهد بی حاشیه ترین جشنواره تئاتر فجر هستیم, زیرا نادر برهانی مرند استاد این کار است. ما از همه لحاظ از جمله کمک هزینه ها , حمایت ها و احترام به گروه های تئاتری شاهد نظم خوبی بودیم.

انتهای پیام/

روایت شهادت هموطنان در جنگ نفتکش ها

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.