ادبیات در هفته ای که گذشت؛

تعداد نیرو‌های اجرایی نمایشگاه کتاب کاهش یافت/ «سرباز کوچک امام» رکورد تیراژ را در بازار شکست

مهمترین اخبار حوزه ادبیات از ۲۶ بهمن تا ۳ اسفند را با یک کلیک مشاهده کنید.

بزرگداشت شهدای حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان در شب شعر یاران خرازی/تیراژ «سرباز کوچک امام» از صد هزار نسخه عبور کرد

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی در حوزه ادبیات در هفته گذشته روی داد.در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می کنیم:

بزرگداشت شهدای حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان در شب شعر یاران خرازی

شب شعر یاران خرازی برای پاسداشت شهدای مظلوم حمله تروریستی سیستان و بلوچستان در موسسه فرهنگی رسانه ای اوج برگزار شد.

در این مراسم شاعرانی از جمله احمد بابایی، مهدی جهاندار، محسن کاویانی حضور داشتند و هریک از شاعران، شعرهای خود را برای این حادثه خواندند. همچنین زند کریم خانی اولین شاعری بود که شعرش را برای شهدای حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان خواند.

احمد توکلی با اشاره به حمله دراویش گنابادی به نیروهای انتظامی در خیابان پاسداران در سال گذشته گفت: هیچ کس پاسخی برای حادثه سال گذشته نداشت. شعرم را به محمد حسین حدادیان از شهدای حادثه حمله دراویش گنابادی به نیروهای انتظامی که در سال گذشته اتفاق افتاد، تقدیم می کنم.

مهلت ارسال اثربه جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب تمدید شد

به درخواست علاقه‌مندان به شرکت در یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب، مهلت ارسال اثر به دبیرخانه این رویداد ادبی تا ۵ اسفند ماه تمدید شد. این زمان پیش از این ۳۰ بهمن ماه اعلام شده بود.

یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب به منظور پاسداشت و ارتقای دستاورد‌های شعر و داستان انقلاب و همچنین کشف استعداد‌های برتر فروردین‌ماه ۱۳۹۸ همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

این رویداد ادبی به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در جریان برگزاری است و در مرحله دریافت اثر قرار دارد.

غلامحسین زاده: ادبیات نیاز به بازنگری در چهل سالگی انقلاب دارد

نشست بازاندیشی چهل سال تعامل ادبیات فارسی و انقلاب اسلامی با حضور غلام حسین غلامحسین زاده، رئیس دانشکده علوم انسانی و اساتید رشته زبان و ادبیات فارسی از جمله حسینعلی قبادی، محمدرضا ترکی، قاسمعلی فراست، قدرت الله طاهری، محمود بشیری و محمدرضا موحدی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

در این مراسم، غلامحسین زاده رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه این نشستی تخصصی در خصوص انقلاب اسلامی و از زمره نشست‌های چهل ساله انقلاب اسلامی است، گفت: عنوان نشست بازاندیشی تعامل ادبیات فارسی و انقلاب اسلامی این معنا را القا می‌کند که ادبیات نیاز به یک بازنگری مجدد در چهل سالگی انقلاب دارد تا دوستان ببینند ادبیات و انقلاب چه تاثیری بر یکدیگر داشته اند چرا که ادبیات و جامعه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

وی افزود: اجتماع و جریان های فرهنگی و سیاسی بر این تحولات عظیمی که در ادبیات داشتیم، تشخیصی به ادبیات بخشیده است که باید دقیق تر به آن نگاه کنیم. امروز زمان چهل ساله ای در پشت سرمان داریم که می توانیم نگاهی به آینده داشته باشیم.

تاکید بر نوآوری در برنامه‌های نمایشگاه بین المللی کتاب

نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی و رئیس نمایشگاه، قادر آشنا؛ قائم مقام نمایشگاه کتاب، مهدی اسماعیلی؛ معاون اجرایی و ایوب دهقانکار؛ مشاور اجرایی و مدیران کمیته‌ها و بخش‌های نمایشگاه روز دوشنبه (۲۹ بهمن‌ماه) در سالن زنده‌یاد علی عاشوری در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

جوادی در این جلسه با تقدیر از برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب تهران در ادوار گذشته بر ضرورت توجه به خلاقیت و نوآوری در برنامه‌های نمایشگاه تاکید کرد و گفت: نمایشگاه کتاب تهران در حال حاضر فراتر از نمایشگاه کتاب شده است و فعالیت‌های فرهنگی متنوع و بسیاری در آن برگزار می‌شود. معتقدم اگر بتوانیم نمایشگاه را به خوبی برگزار کنیم، می‌توانیم علاوه بر تاثیر در ارتقای کیفی حوزه نشر به اقتصاد این حوزه هم کمک کنیم تا نشر کشور بتواند به پویایی و خلاقیت ادامه دهد.

جوادی تاکید کرد: در فعالیت‌های فرهنگی که در نمایشگاه انجام می‌شود باید نوآوری و پویایی مورد غفلت قرار نگیرد. همچنین بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران بیشتر مورد توجه قرار گیرد و ارتباطات گسترده‌تری با ناشران خارجی برای حضور بیشتر داشته باشیم.

رئیس سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با تاکید بر عملکرد فرابخشی مدیران کمیته‌ها در بخش‌های مختلف گفت: همه افرادی که زیر پرچم این کشور به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازند و مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کرده‌اند، باید دیده شوند و نباید برای حضور آن‌ها در نمایشگاه تنگ‌نظری داشته باشیم، البته در دوره‌های پیشین نیز چنین شرایطی وجود داشته است.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های معاونت امور فرهنگی در برنامه‌ها گفت: مجموعه‌های خوبی همچون خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان ظرفیت‌های خوبی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی دارند و می‌توانیم ازآن‌ها استفاده کنیم.

تیراژ «سرباز کوچک امام» از صد هزار نسخه عبور کرد

کتاب «سرباز کوچک امام»، نوشتۀ فاطمه دوست‌کامی را انتشارات پیام آزادگان برای اولین بار در سال ۱۳۹۲ منتشر کرد. این کتاب ۷۶۴ صفحه‌ای با قیمت ۳۶ هزار تومان تا پیش از آغاز پویش «کتاب‌قهرمان»، طی پنج سال به چاپ سی‌ویکم و تیراژ ۴۷۵۰۰ نسخه رسیده بود.

با آغاز پویش کتاب‌خوانی «کتاب‌قهرمان» در آذر سال جاری، این کتاب با ویرایش جدید و کاهش حجم به ۴۵۳ صفحه رسید و با قیمت ویژه ۲۴ هزار تومان عرضه شد. کتاب خاطرات مهدی طحانیان با استقبال مخاطبان از این پویش، اکنون در طول سه ماه، با ۵۵ نوبت تجدید چاپ نسخۀ مربوط به پویش، با تیراژ ۵۵۰۰۰ نسخه به چاپ هشتادودوم رسیده است.

تاکنون مهدی طحانیان در قالب این پویش به ۲۰ استان کشور سفر کرده و با حضور در مراسم‌های متعدد جشن امضا و شب خاطره، این کتاب مورد توجه مخاطب جوان و نوجوان واقع شده است. پیش‌بینی می‌شود استقبال علاقه‌مندان به ادبیات اسارت از داستان پرفراز و نشیب اسارت این نوجوان ایرانی همچنان ادامه داشته باشد.

هیات انتخاب و داوران پنجمین دوره «جایزه فرشته» معرفی شدند

پس از برگزاری چهار دوره «جایزه فرشته» و با توجه به حضور جوانان علاقه‌مند به حوزه‌های داستان‌نویسی و عکس، شهرکتاب فرشته تصمیم گرفت تا پنجمین دوره از این اتفاق فرهنگی-هنری را با موضوع «جاده» در دو بخش داستانِ کوتاه و عکس و با هدف کشف و معرفی استعداد‌های درخشان، ترویج فرهنگ کتابخوانی، ترویج زبان فارسی و ضرورت نگاهی متفاوت به عکاسی برگزار کند.

با این هدف و پس از بررسی‌های کارشناسی، کاوه فولادی نسب، حسن محمودی و آرش صادق بیگی؛ اعضای هیات انتخاب، و ناهید طباطبایی، علی خدایی و شیوا ارسطویی داوران بخش داستان کوتاه پنجمین دوره «جایزه فرشته» خواهند بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار