آبشارگزخون جاذبه‌ای گردشگری در جنوب استان بوشهر

آبشار گزخون یکی از جاذبه‌های گردشگری در بخش بردخون از توابع شهرستان دیر در جنوب استان بوشهر به شمار می‌رود.

آبشارگزخون جاذبه‌ای گردشگری در جنوب استان بوشهربه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آبشار گَزخون در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب بُردِخون از توابع شهرستان دیر و در مسیر جاده بردخون دیر در شرق روستای گزخون قرار دارد.

آبشار در مسیر دره گزخون واقع شده و فاصله‌اش تا روستا حدود پنج کیلومتر است. حدود ۱۵۰۰ متر از فاصله روستا تا آبشار را می‌توان با وسیله نقلیه رفت و بقیه مسیر را باید پیاده پیمود.

این دره راه ارتباطی روستا‌های ساحلی با مناطق سمت شرق کوهستان از جمله خرگونه و آبدان بوده است.

آبی که در دره گزخون روان است از کوه‌های امیردیوان می‌آید؛ آبی که سرچشمه آبشار گزخون است.

آب آبشار شور است، اما در قسمتی از دره، آبی قابل آشامیدن روان است که البته کمی تلخ است.

در دره گزخون و اطراف این آبشار، نخل، نیزار و گیاه محلی خمه، بوته‌ها و گیاهانی مانند بادام کوهی، کُنار، کُلخنگ و گَز فراوان یافت می‌شود.

در اصطلاح محلی آبشار گزخون به اُوچخ یا اُوچرخ معروف است و قدیمی‌ها می‌گویند که روزگاری آب اطراف این آبشار برای استفاده در آسیاب‌های آبی به پایین کوهستان منتقل می‌شده که آثار راه‌های انتقال آب در اطراف این آبشار دیده می‌شود.

این آبشار در چند سال اخیر محلی برای حضور گردشگران محلی و استان و کشور شده و در فصول مختلف بازدید کننده دارد.

بخشدار بردخون در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: به علت کمبود منابع مالی توانایی تامین امکانات لازم را برای گردشگران در اطراف آبشار نداریم.

علی اخلاقی افزود: باتوجه به استقبال از آبشار گزخون، تلاش می‌کنیم سال آینده طرح ساماندهی محیط اطراف آبشار و مسیر دسترسی به آن را در اولویت برنامه‌های گردشگری قرار دهیم.

بُردِخون از توابع شهرستان دیر در سال ۵۹ به بخش تبدیل و سال ۷۹ شهرداری در آن مستقر شد. جمعیت شهر بردخون پنج هزار و ۳۲۳ نفر و جمعیت این بخش بیش از ۱۲هزار نفر است.

شهرستان دیر در جنوب استان بوشهر قرار دارد و فاصله مرکز این شهرستان تا بوشهر ۲۰۶ کیلومتر است.

انتهای پیام/ک

آبشار گزخون جاذبه‌ای گردشگری در بردخون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.