در همایش توانمندسازی میراث معماری در برابر زلزله مطرح شد؛

دانش ما از زلزله‌های قدیمی ناچیز است/ اصالت ساختمان‌های تاریخی حفظ شود

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ایران از جمله مناطق زلزله خیز است و متاسفانه دانش ما درباره زلزله‌های قدیمی کم است.

دانش ما از زلزله‌های قدیمی ناچیز است/ اصالت ساختمان‌های تاریخی حفظ شودبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حاضر در مراسم افتتاحیه دومین همایش تخصصی توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله که امروز در موزه ملی برگزار شد؛ انیسی دبیر دومین همایش تخصصی توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله گفت: موضوع زلزله و خطراتی که برای جان مردم و آثار تاریخی دارد؛ پس از زلزله بم به شدت در مرکز توجه قرار گرفت و سازمان میراث فرهنگی نیز کارهایی در این خصوص انجام داده است. ما نیز در اواخر سال۹۳ کمیته علمی تشکیل دادیم و سپس اولین همایش را در دانشگاه تهران برگزار کردیم. به هر حال همایش تخصصی، همایش خاصی است و ما نیز تلاش کردیم جریانی را راه بیندازیم که فقط متخصصان و علاقه مندان در آن شرکت کنند.

وی افزود: از اردیبهشت ماه سال گذشته تصمیم گرفتیم، دومین همایش توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله را برگزار کنیم. البته این همایش از نظر کیفی و کمی رشد داشته و نشان می دهد که توان علمی و فنی جامعه ما در خصوص توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله چقدر است؟

بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نیز در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه دومین همایش تخصصی توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله گفت: ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی از جمله مناطق زلزله خیز جهان است و متاسفانه دانش ما درباره زلزله های قدیمی بسیار ناچیز است.

طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: امسال سال خوبی بود؛ زیرا دو اتفاق در خصوص توانمندسازی آثار تاریخی در برابر زلزله ها رخ داده است. ما تا سال ۹۱ حتی عضو ستاد بحران نبودیم؛ البته الان عضو این ستاد هستیم و بنابراین دستاوردهایی از تجربه زلزله های بزرگ وجود دارد.

وی افزود: آنچه مسلم است این است که دانش سنتی و دانشگاه مدرن را نمی توان جدا و جدا و تنها به کار برد. بنابراین باید با تکیه بر دانش سنتی از دانش مدرن استفاده کنیم. امروز مهندسانی که روی ساختمان های تاریخی کار می کنند، باید تلاش کنند که اصالت ساختمان های تاریخی از بیم نرود زیرا ما نیز انتظار نداریم که بناهای تاریخی در مقابل زلزله ۸ ریشتری مقاومت کنند. در سال آینده نیز نمایشگاهی برگزار می شود که متخصصان بتوانند دستاوردهای خود را به مخاطبان خاص و عام ارائه بدهند.

انتهای پیام/

همایشی درباره خطرات زلزله برای آثار تاریخی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار