باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

شامگاهی شدن سیاره تیزپای تیر/ غروب فردا چشم انتظار عطارد باشید

سیاره تیر فردا در نزدیک‌ترین فاصله از خورشید قرار می‌گیرد و می‌توان بعد از غروب مهر تابان این پدیده را در افق غربی تماشا کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سیاره تیزپاى تیر، کوچک‌ترین و نزدیک‌ترین سیاره به خورشید در منظومهٔ خورشیدی است؛ این سیاره کوچک‌ترین سیاره منظومه خورشیدی به شمار می‌رود و به ازای هر ۲ باری که به دور خورشید می‌گردد، دقیقاً سه بار به دور خود می‌چرخد، به علت نزدیکی این سیاره به خورشید و از طرفی فاصله کمی که با زمین دارد در آسمان صبح‌های زود و هنگام غروب زمین قابل مشاهده است.

ساعت ١١:٣٠ روز دوشنبه ششم اسفند ٩٧، سیاره تیزپاى تیر به کمترین فاصله با مهرتابان (Perihelion) می‌رسد که با توجه به موقعیت روز، شامگاه این تاریخ بعد از غروب مهرتابان کمتر از یک ساعت فرصت دارید تا در مناطق با افق غربى باز و هواى پاک، این سیاره کم نور را دقیقا در افق غرب مشاهده کنید.

شامگاهی شدن سیاره تیزپای تیر/ غروب فردا چشم انتظار عطارد باشید


بیشتر بخوانید: سیاره تیر در مقارنه داخلی/ عطارد چه ویژگی‌هایی دارد؟


کورش رکنی رئیس نجوم و اکتشافات فضایی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: عطارد کوچکترین و درونی‌ترین سیاره منظومه شمسی است؛ دوره تناوب مداری آن ۸۷.۹۷ روز است، فاصله این سیاره از خورشید هیچگاه از دید ناظر زمینی به بیش از ۲۸ درجه نمی‌رسد و به دلیل همین نزدیکی به خورشید، این سیاره همواره در اوایل عصر یا ساعات ابتدایی صبح در افق غربی یا شرقی دیده می‌شود.

رئیس نجوم و اکتشافات فضایی ادامه داد: سیاره عطارد در ۶ اسفندماه ساعت ۱۱:۳۲ به کمترین فاصله خود از خورشید می‌رسد؛ با توجه به روشنایی روز در این زمان امکان رصد این سیاره وجود ندارد، اما شما می‌توانید پس از غروب خورشید در همان روز تا حدود ساعت ۱۹ در افق غرب این جرم آسمانی را رصد کنید.

شامگاهی شدن سیاره تیزپای تیر/ غروب فردا چشم انتظار عطارد باشید


بیشتر بخوانید: پرتاب هیجان انگیز سفینه فضایی به سیاره عطارد + تصاویر


محمد جواد صفاران کارشناس و مسئول خانه نجوم مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از قرار گرفتن سیاره تیر در نزدیک‌ترین حالت به خورشید خبر داد و اظهار کرد: ساعت ١١:٣٠ روز دوشنبه ششم اسفند ماه، سياره تيزپاى تير به كمترين فاصله به خورشید می‌رسد؛ با توجه به وقوع این پدیده در روز که دید شما را محدود می‌کند و اين نكته كه سياره تير اين روزها در حالت  شامگاهى قرار دارد، روز موقعیت مناسبی برای مشاهده این پدیده نخواهد بود.

قرار گرفتن سیاره تیر در کنار خورشید/ غروب فردا چشم انتظار سیاره عارد باشید
وی ادامه داد: علاقه مندان می‌توانند عصر روز دوشنبه و بعد از غروب مهر تابان، كمتر از يک ساعت به مشاهده این پدیده زیبا بپردازند؛ می‌توانید در مناطق با افق غربى باز، هواى پاک و دور از آلودگی‌های نوری و گرد و غبار اين سياره كم نور را دقيقا در افق غرب مشاهده کنید.

صفاریان تشریح کرد: این پدیده حاصل اوج و حضیض خورشیدی است، به عبارتی دیگر مدار بیضی شکل سیارات برای چرخش به دور خورشید و قرار داشتن خورشید در یکی از کانون‌های بیضی باعث می‌شود که سیارات فوق گاهی نزدیک‌تر و گاهی دورتر از خورشید قرار بگیرند.


بیشتر بخوانید: زحل؛ سیاره‌ای با زیبایی منحصر به فرد/ «ساترن» بیش از ۷۶۰ زمین را در خود جای می‌دهد


این کارشناس نجوم با اشاره به اینکه پدیده مذکور در سال گذشته میلادی ۲ مرتبه به وقوع پیوسته است؛ بیان کرد:  به این پدیده، شامگاهی شدن سیارات می‌گویند و به این معناست که سیاره بعد از غروب خورشید در افق دید ناظران زمینی قرار می‌گیرد.


قرار گرفتن سیاره تیر در کنار خورشید/ غروب فردا چشم انتظار سیاره عارد باشید

مفهوم پدیده شامگاهی شدن سیارات 

وی درباره شامگاهی  شدن سیارات گفت: سیاره عُطارد یا تیر طی پدیده شامگاهی شدن در مدار خود از كمترين فاصله به خورشید عبور می‌کند که در نتیجه می‌توانیم آن را در شامگاه ببینیم؛ سیاره از صبحگاهی یا قبل از غروب خورشید به شامگاهی یا بعد از غروب خورشید تبدیل می‌شود که به اصطلاح آن را شامگاهی شدن سیارات می‌نامند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار