آیین اختتامیه هشتمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار شد

اختتامیه هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور جمعی از طراحان لباس و مسئولان فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.

آغاز اختتامیه هشتمین جشنواره مد و لباس فجربه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اختتامیه هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با تاخیر حدود نیم ساعت آغاز شد. از ساعاتی قبل جمعی از طراحان لباس، فعالان حوزه تولید و عرضه پوشاک و اهالی رسانه در تالار وحدت حاضر شدند تا در این مراسم شرکت کنند.

ابتدا کلیپی از هشتمین جشنواره مد و لباس فجر پخش شد.

صدیقه پاک‌ بین دبیر اجرایی جشنواره در ابتدا روی صحنه آمد و گفت: از حمایت های آقای قبادی و حسینی معاونت هنری وزارت ارشاد تشکر می کنم. گام هشتم جشنواره را برداشتیم و می خواهم همه دنیا شاهد این فستیوال باشند. جشنواره امسال محل تلاقی ایده های نو و اجراست. جشنواره محلی برای نمایش طراحی است. در این جشنواره شاهد حرکتی نو بودیم و میزبان ایده‌های نو عناصر بومی بودیم. امیدواریم مکران آغازگر حرکات جدی باشد. همیشه اتفاقات خجسته را باید در تمام نقاط ایران با شکوه‌تر برگزار کرد. در این دوره، هشت هزار و صد اثر به دبیرخانه ارسال شد و هزار و پانصد اثر به نمایش درآمد‌. پنج هزار بازدید کننده در روز و در نهایت ۴۰ هزار بازدید کننده‌ در طول جشنواره داشتیم که این موضوع رشد چشمگیر را نشان می‌دهد. نشست های تخصصی متعددی برگزار شد و همه شاهد برگزاری مسابقه در بخش های مختلف بودند‌. سه هزار نفر از فعالان در نشست‌های تخصصی حضور داشتند و به لحاظ کیفی طراحان به نقش های سنتی توجه ویژه کردند. در بخش صنعت و ویترین و زیور آلات شاهد درخشش بودیم.

در ادامه قبادی دبیر کارگروه مد و لباس گفت: از همه دست‌اندرکاران جشنواره تشکر می‌کنم. ده ماه پر فراز و نشیب را برای جشنواره پشت سر گذاشتیم و ساعت‌ها وقت صرف کردیم تا به احساس رضایت برسیم. خوشحالم که شما از راه‌های مختلف این رضایت را نشان دادید‌. همیشه از خداوند خواستم تا نقش آفرینی و اثرگذاری را از من نگرفته است، کار کنم. طبعاً بودن و نبودن ما صرفاً فایده ای ندارد. شما طراحان و فعالان عرصه مد و لباس ثابت کردید که اثر بخشید و در سخت ترین شرایط عملکرد خوبی داشتید. من متأسفم که نتوانستم تمام تلاش شما را به ایران و جهان معرفی کنم. ان شاء الله به سمتی برویم که توانایی های طراحان ایرانی به جهان نشان داده شود. خوشحالم که گام هایی مناسب در زمینه مد و لباس برداشته شده است. البته این به معنای رضایت کامل از شرایط فعلی مد و لباس نیست.

وی افزود: با وجود شما می توانم استقلال فرهنگی را بیان کنم. اگر در حوزه های مختلف به مشکلات قاچاق می پردازیم، به دنبال جایگزین مناسب هستیم. در جشنواره مد و لباس امسال علاوه بر بازدیدکنندگان تخصصی، شاهد حضور خانواده ها بودیم. خوشبختانه موضوع لباس وارد سطح خانواده شده است. گزارش های رسمی آماری نشان می‌دهد که علاقه ایرانیان به لباس های داخلی زیاد شده است. این نتایج تلاش شماست. من اولین خواهشم این است که موضوع آموزش را افزایش دهیم. یکی از سیاست‌های سال ۹۸ کارگروه ساماندهی لباس حرفه ای شدن است. این نکته در ارتقای دانش اتفاق می افتد. بحث نقد و گفتگو باید در سال ۹۸ در حوزه لباس جدی تر شود و باید خود طراحان از کارهایشان دفاع کنند. باید آستانه تحمل افراد بالا رود؛ چراکه نقد زمینه توانمندی را بالا می برد‌ و نقد بر اساس شاخص های فنی صورت گیرد. ان شا الله از سال ۹۸ و با تاکید وزیر ارشاد و معاونت هنری با جغرافیای متنوعی که کشورمان دارد، باید ایران را از دریچه مد و لباس به جهان معرفی کنیم.

وی افزود: سه هزار نفر در آموزشگاه های ما شرکت کردند. ان شاء الله ما بخش های مختلف را مانند صنعت، طراحی و تولید بتوانیم تقویت کنیم. این موضوع به پایه برنامه ریزی که پارچه ایرانی است، کمک می‌کند‌. بحث مجموعه سازی یکی از ویژگی های این دوره بود. با توجه به شرایط مناسب قانونی باید همه با هم همراه باشیم تا مد و لباس را ارتقا دهیم. همکاران ما در حوزه طراحی و تولید با تولید شال و روسری پیشرفت چشمگیر در این زمینه ایجاد کردند. امیدواریم در زمینه های مختلف از جمله مانتو بتوانیم به جایی برسیم که نیاز چهل میلیون زن ایرانی در حوزه مانتو را خودمان تأمین کنیم.

سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد هم در ادامه گفت: جشنواره مد و لباس از هفت سال و هفت خوان گذشت. به همت شما فعالان لباس جشنواره به اینجا رسید. برنامه حول محور آیین نامه ایجاد شد و با تمرکز به رویکرد هنری و طراحی کار را آغاز کرد. در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی به ارزش های انقلاب توجه ویژه ای شد. در منطقه چابهار بخش بین المللی با حضور ۲۰ کشور با جلوه ارزشمندی برگزار شد. در شرایطی که لباس به فکر و فرهنگ بدل شده است، باید تلاش را بیشتر کنیم. باید با گفتگو با صنعتگران آثار ممتاز بیافرینیم و راهی برای جهانی شدن لباس ایرانی ایجاد کنیم.

در ادامه کلیپی از مراسم افتتاحیه و بازدید سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسینی از محل برگزاری جشنواره و دیگر مهمانان پخش شد. سپس از برخی طراحان و تولیدکنندگان و از هنرمندان استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و قزوین که استان‌های برگزیده سال ۹۷ در زمینه طراحی مد و لباس هستند، تقدیر شد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: مد و لباس ، مد روز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار