حجت الاسلام والمسلمین نوری‌زاده در پنجمین همایش سالانه «خادمان بهشت»:

خادمان مساجد خادمان بهشت هستند

حجت الاسلام والمسلمین نوری‌زاده در پنجمین همایش سالانه «خادمان بهشت» گفت: خادمان مساجد خادمان بهشت هستند چرا که آن فرد از مقام و منزلت بالایی نزد خداوند برخوردار است.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پنجمین همایش سالانه خادمان بهشت با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید ناصرالدین نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و با حضور سراسری خادمان مساجد استان تهران، مدیران و معاونان مرکز رسیدگی به امور مساجد در مصلای شهر ری برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری زاده در این مراسم با تقدیر از مدیریت حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در زمان تصدی ریاست امور مساجد، معاونان و مدیران سابق این مرکز و همچنین برگزار کنندگان این مراسم گفت: این همایش به منظور تکریم و ارزش‌گذاری خادمان خانه‌های خدا و خادمان بهشت برپا شده است.

وی افزود: پیامبر (ص) مساجد را بهشت روی زمین معرفی می‌کنند و خادمان آن را خادمان بهشت می‌دانند. از این جهت خدمت به مسجد، جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: زمانی که من در روایات، ارزش خدمتگزاری به مسجد را می‌دیدم، هر لحظه بیشتر از پیش به خدمت به این خانه‌ خدا ترغیب می‌شدم، زیرا مسجد محل تردد ملائک، مومنین و مومنات است. اکنون ما در جایی خدمتگزاری می‌کنیم که مالک آن خداوند متعال است.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) گفت: رسول خدا (ص) می‌فرمایند: أَلَا إِنَّ بُیُوتِی فِی الأرْضِ الْمَسَاجِدُ تُضِی ءُ لأهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِیءُ النُّجُومُ لأهْلِ الْأَرْضِ؛ خدای متعال فرمود: آگاه باش که خانه­ هاى من در زمین مساجد هستند و براى اهل آسمان‌ها همچـون ستارگان براى اهل زمین مى‌درخشند.

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده در ادامه گفت: آنقدر نورانیت خانه‌های خدا زیاد است که وقتی انسان در مسجد حضور پیدا می‌کند، این نورانیت در درون او نفوذ می‌کند. مساجد، ستارگان اهل سماء هستند. آنجا که باعث نورانیت اهل سما می‌شود، آیا در درون ما تاثیر نمی‌گذارد؟

وی افزود: همچنین پیامبر (ص) می‌فرمایند: مساجد بهترین منزلگاه برای مومنین در دنیا هستند. در این خانه‌ها «ضیوف الرحمان» تردد می‌کنند بنابراین باید قدر این خانه‌های خدا را بدانیم و آگاه باشیم که تردد در مسجد نشانه ایمان است و ضامن عبور از پل صراط.

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده در ادامه گفت: افتخار انبیا و اولیا خادمی مساجد است مانند حضرت ابراهیم (ع) و مریم (ع) که خدمتگزار مسجد بودند. اهمیت آن تا به اینجاست که؛ حضرت زکریا (ع) نذر کرد که اگر خداوند به او فرزندی عطا کند، خدمتگزار مسجد شود. با این که این فرزند دختر بود باز هم او را برای خادمی مسجد تربیت کرد.

وی افزود: ما باید قدردان این خانه‌های خدا باشیم. باید از این موقعیت که خداوند ایجاد کرده است نهایت استفاده را ببریم. وظیفه ما به عنوان خدمتگزاران مسجد وظیفه بزرگ و اثرگذاری است.

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده بیان کرد: مسجد بهترین پایگاه دینی و فرهنگی در عالم است. همچنین مهمترین کانون اجتماعی و محلی برای رسیدگی به امور مسلمین است. مساجد در صدر اسلام کارکرد‌های زیادی داشته‌اند. محل انس، رجوع و رفع مشکلات مردمی و حتی محل استراحت مسافران بودند. در صدر اسلام مساجد به عنوان یک پایگاه نظامی، اجتماعی و همچنین محلی برای عزل و نصب و کار‌های مهم حکومتی بودند. اگر قرار بود جنگی صورت بگیرد، پیامبر (ص) امتش را به مسجد فرا می‌خواند. اگر غریبه ای وارد شهر می‌شد آنجایی که می‌توانست بدون هیچ منتی سکنی گزیند مسجد بود. مسجد حتی محل قضاوت و رسیدگی به امور قضایی و حکومتی نیز بود.

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده در ادامه گفت: امروزه دانش مدیریتی مسجد باید دانش دقیق و عمیقی باشد. یک خادم مسجد باید روانشناس خوبی باشد تا جذب مناسبی از نمازگزاران به مسجد داشته باشد. مسجد می‌تواند پایگاه مهمی برای مقابله و رفع معضلات اجتماعی باشد تنها پایگاهی که می‌تواند سلامت اجتماعی را به جامعه بازگرداند، همین مسجد است.

وی افزود: مسجد کانون پرورش فکری نوجوانان و جوانان است و محلی برای خدمات اجتماعی و خدمت رسانی به خلق خدا؛ جایی که هنوز مردم به آن اعتماد و امید دارند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به نقش مساجد در دفاع مقدس گفت: نقش مساجد در جنگ تحمیلی بسیار محوری و تاثیرگذار بود. بسیاری از مساجد محل ثبت نام، اعزام و پشتیبانی از عملیات‌های جنگی تحمیلی بودند.

وی خطاب به خادمان مساجد افزود: به موقعیتی که خدا به شما مرحمت فرموده ببالید و افتخار کنید. خداوند مهمترین موهبت را که کلیدداری مسجد است را به شما مرحمت فرموده است.

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده گفت: گاهی برخی جایگاه خادمی مسجد را تنزل می‌دهند. ولی باید بگویم: خادمی خانه خدا به مراسم با ارزشتر از خادمی هر خانه‌ دیگر و از هر پست و مقامی است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی به وجود آمده گفت: ما مشکلات معیشتی خدام را می‌شناسیم و در حد توان، درصدد رفع بخشی از آن مشکلات هستیم. شاید بیشتر از این امکان رسیدگی به این امور را نداشته باشیم، ولی سعی کردیم همواره مدافع حقوق خادمان خانه‌های خدا باشیم.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم مدیریت قبلی مرکز، ارتقاء منزلت و هویت خدام بود. البته این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف باید در این زمینه همراهی کنند. آنقدر این جایگاه مهم است که خداوند خادمان مساجد را خادمان خانه خود معرفی کرده، لذا تلاش ما این است خدمتگزاری به شما را ارتقاء ببخشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری زاده خطاب به خدام خانه‌های خدا گفت: شما حلقه وصل مساجد، امام جماعت و مامومین هستید. اگر روابط عمومی و ارتباط شما با مامومین مناسب نباشد موجب کاهش نمازگزاران و تنزل جایگاه شما می‌شود.

وی افزود: هرچه ما به شما خدمت کنیم، نمی‌توانیم اجر معنوی زحمات شما را پاسخگو باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری زاده همچنین ایام ولادت حضرت زهرا (س) را تبریک گفت و افزود: آن چیزی که در شخصیت حضرت زهرا موج می‌زند، روح تعبد و بندگی ایشان است. ایشان عبد صالح خدا بودند. رسول‌خدا (ص) به سلمان فارسی فرمودند: «یا سلمان! انّ اِبنَتی فاطمةُ مَلا ا... قلب‌ها وجوارح‌ها ایمانا و یقینا الی مشاش‌ها تفرغت لطاعة ا......؛‌ای سلمان! خداوند متعال چنان دل، جان و تمام اعضا و جوارح فاطمه را با ایمان پر کرده است که وجود او، مملو از اشتیاق به عبادت و فرمانبرداری از پروردگار است.»

وی در ادامه از خادمانی که مسجد را مثل خانه خود می‌دانند و در پاکیزگی و رونق آن تلاش می‌کنند و در‌های آن را برای نماز صبح و ساعات مختلف روز باز نگه می‌دارند تشکر کرد و گفت: مسجد خانه خداست لذا باید در خروج مهمانان از خانه خدا عجله نکنید.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان با قدردانی از خادمان بهشت گفت: جا دارد از خادمانی که ارتباط صمیمی با نمازگزاران برقرار می‌کنند، به صورت ویژه تشکر کنم. از خادمانی که مشکلات بسیاری را در این راستا تحمل می‌کنند. همچنین از خادمانی که علاوه بر زیبایی مسجد به آراستگی ظاهری خود اهمیت می‌دهند و با صبر و بردباری باعث جذب مردم، جوانان و نوجوانان به مسجد می‌شوند. همچنین تشکر می‌کنیم از خادمانی که، علاوه بر همه این مسئولیت ها، به دنبال افزایش سطح دانش معرفتی خود و ادامه تحصیل هستند.

گفتنی است در این مراسم به قید قرعه، سفر زیارتی به مشهد مقدس برای خادمان در نظر گرفته شد و تعدای از خادمان بهشت آماده رفتن به زیارت امام هشتم (ع) شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حشمت اله جان ولی
۱۶:۳۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام از سال ۷۲ خادم مسجد ولیعصر تقی اباد کرون هستم حقوق که ندارم لاقل یک زیارت مارا ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
باسلام اینای که شما گفتین تو این گرونی نون نمیشه براما خادمان مسجد ده یازده سال خادم باشی ولی نه کسی میاد احوالتو میپرسه نه حقوقی نه هیچی وهزاران بدبختی....واقعا که این حرفا فقط قشنگی داره شکم ماخادما روپر نمیکنه لباس نمیشه خونه نمیشه....
آخرین اخبار