رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی؛

افزایش دوبرابری پرندگان در آذربایجان غربی

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از افزایش دوبرابری پرندگان در این استان خبر داد.

امید یوسفی رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، در یک ماه سرشماری پرندگان در زیستگاه‌های آبی استان، ۱۰۶ هزار و ۹۵۵ بال پرنده شمارش شد که این میزان در مقایسه با سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

وی گفت: این تعداد پرنده در قالب ۲۰۰ گونه آمارگیری شده اند که بیشترین تعداد به خوتکا و آنقوت در اردک سانان و غاز خاکستری و پیشانی سفید در گونه غاز‌ها مربوط می‌شود.

یوسفی ادامه داد: بیشترین تعداد پرندگان با بیش از ۵۰ هزار بال در تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد و افزون بر ۳۰ هزار بال در رودخانه ارس پلدشت شمارش شده است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست ادامه داد: کارشناسان احتمال شمارش ۷۵ تا ۸۰ هزار قطعه انواع پرنده آبزی و کنار آبزی را در زیستگاه‌های آبی پیش بینی کرده بودند که انتظار از این فراتر رفت و این میزان با بیش از ۵۸ هزار بال افزایش دو برابر سال گذشته شمارش شده است.

یوسفی علت افزایش آمار شمارش پرندگان را افزایش بارندگی، فراهم بودن شرایط اقلیمی، افزایش امنیت غذایی و جانی و همچنین کم شدن تعداد روز‌های سرد در سال عنوان کرد.

وی مشاهده شدن دو بال درنای معمولی در ارس و یک بال طاووسک در سد نوروزلو در میاندوآب را، از ویژگی‌های این سرشماری عنوان کرد و گفت: برای اولین بار است که این دو گون پرنده در این فصل از سال در آذربایجان غربی دیده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در استان ۱۰۰ نزدیک به زیستگاه آبی وجود دارد، افزود: سرشماری پرندگان که قرار بود در ۷۰ زیستگاه استان انجام شود که به دلیل خشک شدن و یخ بندان در برخی زیستگاه سرشماری تنها در ۲۵ تالاب و دریاچه‌های پشت سد‌های استان اجرا شد.

این سرشماری همزمان با کشور از ۱۰ دی تا ۱۰ بهمن به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی و با مشارکت پرنده نگرها، کارشناسان محیط زیست و همچنین در قالب ۲۵ گروه ۵ نفره در ۷۰ زیستگاه پرندگان استان انجام شد.

وی اضافه کرد: این سرشماری با حضور تیم‌هایی از کارشناسان محیط زیست، محیط بانان و پرنده نگران و علاقه‌مندان این حوزه و با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی انجام شد.

بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی در افزون بر ۷۰ تالاب دایمی و فصلی آذربایجان غربی که یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست کشور است زندگی می‌کنند.
 
 
انتهای پیام/م

افزایش تعداد پرندگان مهاجر در آذربایجان غربی

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.