وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:

اتصال ترانزیتی هند و افغانستان از طریق چابهار

وزیر راه و شهرسازی گفت: اتصال ترانزیتی هند و افغانستان از طریق چابهار امکان پذیر است.

اتصال ترانزیتی هند و افغانستان از طریق چابهاربه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، محمد اسلامی در همایش توسعه چابهار افزود: توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقه‌ای فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم کرده که از طریق مشارکت منطقه‌ای بویژه تسهیلات سرمایه گذاری هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش آن در آینده خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: چابهار علاوه بر اتصال کشور‌های آسیای جنوبی با آسیای مرکزی، کشور‌های خلیج فارس، آسیای میانه، حوزه قفقاز و کشور‌های محصور در خشکی را به آب‌های آزاد متصل می‌کند.

وی گفت: اتصال ریلی، هوایی و جاده‌ای بندر چابهار به کشور‌های افغانستان و آسیای میانه برای سهولت در حمل و نقل کالا و مسافر در اولویت این وزارتخانه است.

وزیر راه افزود: خطوط ریلی بندر چابهار به افغانستان و آسیای میانه و خط ریلی به چین از طریق ایران به اروپا از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران در توسعه خطوط ریلی است.

وی بیان کرد: برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان و آسیای میانه از طریق محور ترانزیتی شرق کشور یعنی چابهار ـ. میلک منجر به نزدیکی مسافت بندر چابهار و افغانستان می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: فصل نوینی از نقش آفرینی بندر چابهار در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی شکل گرفته و این نوید دهنده توسعه همه جانبه این منطقه محروم و دور افتاده از پایتخت کشور است.

اسلامی بیان کرد: ایران در مسیر مبادلات تجاری و اقتصادی شرقی- غربی و شمالی-جنوبی می‌تواند به عنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و بهره برداری همه کشور‌های ذینفع قرار گیرد.

وی گفت: به همین منظور چابهار با موقعیت راهبردی مورد توجه سرمایه گذاری‌های منطقه ایست و مشارکت شرکت‌های هندی و حضور سایر کشور‌ها می‌تواند به توسعه منطقه کمک کند.

اسلامی ادامه داد: توسعه ظرفیت فعلی هشت و نیم میلیون تنی چابهار به ۷۷ میلیون تن از برنامه‌های مهم است و با این اقدام می‌توان زمان و هزینه انتقال اموال تجارتی کشور‌های منطقه را کاهش داد.

وی افزود: بنادر ایران در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس قادر به جابجایی حدود ۲۳۲ میلیون تن بار هستند و خدمات موثری را برای صاحبان کالا و مشتریان فراهم می‌آورند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران توسعه خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است و مصمم به اتصال بندر چابهار به کشور‌های همجوار نظیر افغانستان هستیم.

انتهای پیام/ز

وزیر راه و شهرسازی در چابهار

برچسب ها: وزارت راه ، حمل و نقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.