خون بند ناف، منبع سلول های بنیادی خون ساز در بدن

مديرعامل شركت فناورى بن ياخته هاى رويان یکی از منابع سلول های بنیادی خون ساز در بدن انسان را خون بند ناف عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مرتضی ضرابی، مدیرعامل شرکت فناورى بن یاخته هاى رویان در اولین نشست خبری بانک خون بند ناف در خوزستان که در اهواز برگزار شد گفت: با توجه به اینکه در کشور با بیماری‌های صعب العلاج روبرو هستیم و بحث سلول‌های بنیادی و کاربرد‌های آن خصوصا در جامعه فراگیر است.

وی افزود: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان که از مجموعه شرکت‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی است با هدف جمع آوری و ذخیره سازی سلول‌های بنیادی بنیان گذاری شد.

ضرابی با بیان اینکه در حال حاضر در ۳۱ استان دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف در کشور فعال هستند، تصریح کرد: ۲ دفتر نمایندگی هم در کشور شهر مسقط کشور عمان و کردستان عراق در شهر اربیل فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فناورى بن یاخته هاى رویان در تشریح سلول‌های بنیادی اذعان داشت: سلول بنیادی، سلولی است که می‌تواند برای مدتی طولانی یک سلول مشابه خود را ایجاد و خود نوزایی کند و همزمان می‌تواند به یک سلول دیگر تمایز پیدا کند.

وی اظهار کرد: همه بافت‌های بدن از جمله قلب، سیستم عصبی، گوارش، سیستم خون و... سلول بنیادی خود را دارند، چراکه اگر سلول بنیادی نداشتند بافتی که دچار آسیب می‌شد، آن آسیب تا آخر عمر باقی می‌ماند.

مرتضی ضرابی درخصوص انواع سلول بنیادی اذعان داشت: یکی سلول بنیادی جنینی سلولی است که در زمان جنینی تشکیل می‌شود و قادر است تمام بافت‌ها و سلول‌های بدن را ایجاد کند و دیگری سلول بنیادی بالغین است که در بافت‌های مختلف بدن وجود دارد و در پوست، چربی، کبد یافت می‌شود و سلول بنیادی خون بند ناف نیز نوع دیگری از این سلول‌ها است.

وی مهم‌ترین سلول بنیادی را سلول بنیادی خون ساز عنوان و بیان کرد: این سلول همان سلول‌های بنیادی هستند که به نوعی می‌توانند موجب بازسازی سیستم خونی بدن شوند و یکی از منابع بدست آوردن سلول‌های بنیادی خون ساز مغز استخوان است که برای بیماری‌هایی از جمله سرطان خون و تالاسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضرابی در ادامه گفت: خون بند ناف یکی از منابع مهم سلول‌های بنیادی خون ساز به شمار می‌رود که اگر خون آن جمع آوری شود می‌توان در درمان بیماری‌های بدخیم خصوصا بیماری‌هایی که منشا خونی دارند استفاده شود.

مدیرعامل شرکت فناورى بن یاخته هاى رویان، زمان طلایی برای استفاده از خون بند ناف را ۵ الی ۱۰ دقیقه بعد از متولد شدن نوزاد عنوان کرد و افزود: روشی ساده برای جمع آوری خون بند ناف است.

وی بانک بند خون عمومی و بانک بند خون خصوصی و خانوادگی را از انواع بانک خون بند ناف در دنیا عنوان و تصریح کرد: بلافاصله پس از دریافت خون بند ناف، تا ۲۴ ساعت فرصت هست که به بانک خون در تهران انتقال یابد تا به مدت طولانی نگهداری شود.

مرتضی ضرابی بیان داشت: خوشبختانه آمار موفقیت آمیز پیوند سلول‌های بنیادی در دنیا بیش از ۷۰ درصد دارد و این آمار در ایران مطابق آمار موفقیت آمیز در دنیا است.

انتهای پیام/گ

سلول‌های بنیادی راهی برای درمان بیماری‌های صعب العلاج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.