حاشیه صحن علنی؛

انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی، دادِ شمالی‌ها را در آورد/ بحث شیرین ازدواج در مجلس!

جلسه علنی امروز برای دقایقی با اعتراض نمایندگان شمالی درباره انتقال آب دریای خزر دچار حاشیه شد.

انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی، دادِ شمالی‌ها را در آورد/ بحث شیرین ازدواج در مجلس!به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صحن علنی امروز در جریان بررسی بخش هزینه‌ای تبصره ۱۵ لایحه بودجه سال ۹۸ برای دقایقی با جنجال نمایندگان استان شمالی نظم خود را از دست داد.

ادیانی نماینده مردم قائم شهر و سواد کوه طی پیشنهاد الحاقی به تبصره ۱۵ درخواست ممنوعیت انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی را داشت که مطهری به وی اجازه طرح این پیشنهاد را نداد و گفت: با این پیشنهاد شما در حقیقت می‌خواهید قانون‌گذاری دائمی انجام دهید، این پیشنهاد نیست و با ارائه این پیشنهاد باید یک ردیف در بودجه برای آن قرار دهید.

مطهری تاکید کرد: برای انجام این کار هم باید بگویید فلان ردیف برای انتقال آب به صلاح مرکزی است نه آنکه آن را محروم کنید.

اما این سخنان نتوانست برای نمایندگان استان شمالی بویژه مازندران قانع‌کننده باشد و ادیانی، احمدی لاشکی، دامادی، شاعری، کوچکی نژاد و ... در مقابل جایگاه هیئت رئیسه حضور یافته و فریاد زنان شروع به اعتراض به مطهری که در غیاب لاریجانی اداره جلسه را بر عهده داشت، کردند.

تذکرات پیوسته مطهری هم نتوانست این نمایندگان را آرام کند و آنها همچنان شروع به فریاد زدن کردند.

مطهری خطاب به آنها گفت: آقایان شمالی بر سر جای خود بنشینید و اگر پیشنهاد چاپ شده‌ای دارید بیاورید، وگرنه با این گونه اعتراضات نمی‌توان موضوعی را مطرح کرد، اما باز هم فریاد‌های ادیانی بر سر مطهری ادامه داشت.

در این میان مطهری خطاب به قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که تبصره ۱۶ را قرائت کند و خطاب به نمایندگان اعلام کرد که وارد بحث شیرین ازدواج می‌شویم که در این هنگام ادیانی به همراه تعدادی دیگر از نمایندگان استان‌های شمالی با اعتراض تصمیم به ترک جلسه علنی گرفتند که وکیلی، اسدالله عباسی و یوسف‌نژاد به عنوان اعضای هیئت رئیسه به دنبال آنها شروع به دویدن کردند تا مانع از خروج آنان از جلسه شود.

با بسته شدن درب خروج نمایندگان معترض در مقابل درب در جلسه علنی تجمع کردند، اما همچنان شروع به اعتراض و فریاد زدن می‌کردند که در این میان مطهری از آنها خواست تا بر سر جای خود بنشینند.

از سوی دیگر نعمتی، کاظم جلالی، اسدالله عباسی، حسن‌بیگی در قسمت جایگاه هیئت رئیسه و اطراف مطهری تجمع کردند و شروع به صحبت و رایزنی با رئیس جلسه را داشتند تا بتوانند از این آبستراکسیون نمایندگان شمالی جلوگیری کنند.

اما بار دیگر احمدی لاشکی و دامادی به قسمت جایگاه هیئت رئیسه بازگشتند و همچنان اعتراض‌های خود را ادامه دادند که این اعتراض‌ها تاثیری نداشت و مطهری همچنان با خون‌سردی جلسه را اداره می‌کرد و قاضی‌زاده هاشمی هم تبصره ۱۶ را قرائت می‌کرد.

در نهایت این اعتراضات با پا در میانی دیگر نمایندگان کمی از جو نامنظم کاسته شد و تعدادی از نمایندگان شمالی از مقابل درب خروج از جلسه متفرق شدند اما همچنان ادیانی بر اعتراض خود نسبت به مطهری ادامه داد و از دیگر نمایندگان استان‌های شمالی هم خواست تا به وی بپیوندند.

مطهری بار دیگر برای آنها توضیح داد که اینگونه نمی‌توان تغییری در لایحه بودجه ایجاد کرد و باید در زمان حذف ردیف‌ها پیشنهاد خود را به صورت کتبی ارائه کنند. در نهایت با به صدا درآمدن زنگ پایان جلسه در ظاهر موضوع به اتمام رسید حال باید دید در نوبت دوم صحن علنی این نمایندگان چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد.

بر اساس شنیده‌ها در راهروهای مجلس، گفته می‌شود که نمایندگان استان مازندران تصمیم گرفته‌اند در نشست نوبت عصر امروز شرکت نکنند تا این جلسه  از حد نصاب بیفتد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مجلس ، صحن علنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
از دانشمندان محیط زیست که آلمان درس خونده اند .نظر خواهی شود .
Canada
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
از تحربه کشور چین که برای حمل کالا و جلوگیری از خراب شدن کالا یک کانال زد و دور کانال شهر جدید بوجود اورد .هم جاذبه توریستی میشه ولی باید محققان نظر بدهند و خیلی کارشناسی بشه .که بیخودی خرج نشود .همیشه اول تحقیقات توسط دانشمندان این علم و بعد فواید و مصرات کار کارشناسی بشه که بعد پشیمان نشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
اگه این طرح بخوبی اجرا بشه بسیار عالی است میشه تمام بیابانهای ایران رو جنگلی و سرسبز کرد ولی به نظرمن از خلیج فارس باید ایجاد بشه نه از دریای خزر
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۱۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
دوستان اولین نکته ای که باسد گفته بشه اینه که سطح دریای مازندران 27 متر پایین تر از سطح ابهای ازاد هست. اب هم که سربالا نمیره!! نکته بعدی اینکه زمانی خواستن در مازندران شهرک های صنعتی بزنن و نمایندگان مجلس جلوی صنعتی شدن مازندران رو گرفتن با دو استدلال اینکه اولا اکوسیستم شمال خراب میشه دوم وقتی کشاورزی هست صنعت چرا!!!!!!. بعد اومدن سمنان رو که اصلا قابلیت صنعتی شدن نداشت رو تند تند کارخانه زدن با رانت و غیره بدون فکر اصولی. حالا سمنان مانده و ظرفیت نداشته اینهمه کارخانه و کمبود اب. میخوان اب شمال رو ببرن سمنان. اب خلیج فارس باید بیاد تو فلات مرکزی تا کل فلات رو سیراب کنه و نه اب دریای شمال اونم با توجه به وجود رشته کوه البرز. حال نکته اینه با اکردن اب دریا شمال سطح اب های شمال میاد پایین و اب شور دریا به چاه های اب شیرین نفوذ میکنه عین دریاچه ارومیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
هیچ فکر کردید که اگر روسیه آب تجمع شده پشت سد را رها کند چه میشود . قابل توجه شمالیها
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۹:۵۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
خزر را هم مثل دریاچه ارومیه خشک کنید ببینیم خیالتان راحت میشه 40سال آزمایش وخطا دیگه بس نیست؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
خدا به خیر کنه ارومیه خشک کردن الان نوبته خزر هس.چه پروژه ملی.نخاسیم همچین چیزی رو
Germany
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
کشورهای حاشیه خزر کجا هستند؟؟؟؟ آیا یک نفر برای تامین آب زادگاه کویری خود باید یک اکوسیستم بزرگ در دنیا را نابود کند؟
Germany
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
اصلاح طلبها یکبار دریاچه ارومیه را خشک کردند حالا طرح خشک کردن بزرگترین دریاچه دنیا را دارند!!!!!!
کشورهای حاشیه خزر کجا هستند؟؟؟؟ آیا یک نفر برای تامین آب زادکاه کویری خود باید یک اکوسیستم بزرگ در دنیا را نابود کند؟
Germany
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
سازمان محیط زیست کجاست؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
دریاچه ارومیه و زاینده رود را تکرار نکنید!!!!!!!!!!!!!
دریاچه خزر را خشک نکنید به بهانه جمعیت اندک سمنان !!!!
به جای تعصب محل تولد برخی مسئولان ، محیط زیست سه استان را برای همیشه به خطر نابودی نیاندازیم!!!!

کشاورزی زمینهای حاصلخیز شمال میلیونها برابر ارزشمندتر از کشت در نمکزار سمنان است!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
اقا‌سر‌چی‌دارین‌دعوا‌میکنین‌اینکار‌عملی‌نیست.هزینه‌زیادی‌داره‌و‌برق‌لازم‌برای‌انتقال‌آب‌به‌دلیل‌اختلاف‌ارتفاع‌صد‌ها‌برابر‌بیشتر‌از‌آبی‌خواهد‌بود‌که‌از‌طریق‌این‌طرح‌رویایی‌‌قراره‌به‌مناطق‌کویری‌هدایت‌بشه..بهتر‌است‌از‌طریق‌اهل‌فن‌ارزیابی‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۲۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
این طرحها بسیار خوب و این طرحهای بزرگ را پروژه های ملی انتقال آب بنامیم زیرا اهمیتشان برای آبادی ایران اسلامی و اشتغال بسیار زیاد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
اینقدر سنگ جلو پیشرفت کشور خودتون نگذارید ،هیچگاه یک دریا بخاطر یک انتقال آب ساده خشک نمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۰:۱۵ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
شما که هنوز نمیدونی خزر دریاچه هست نه دریا پس آب آن هم محدود هست چون به آب های آزاد متصل نیست، پس بهتره نظر ندی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
تنها شمال یکم سرسبز هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
چطوری میخواهید این طرح رو اجرایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
مگه میشه مگه داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
الان مسیله اصلی مردم چیه؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
از آب دریاچه نمیشه استفاده کرد؟؟!!! اونهم دریاچه ایی که سطحش خیلی پایینه؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
شمالی ها از مردن پدر نمی ترسند از این بیم دارند که اجل راه خونه آنها را پیدا کند . امروز دولت اعلام می کند می خواهد آب دریای خزر را منتقل کند تا بعد از شیرین کردن مورد استفاده مردم فلات مرکزی قرار گیرد اما چند سال دیگه با این استدلال که این چه کاری است ما اجازه بدهیم آب رودخانه ها به دریای خزر بریزد بعد آن را تصفیه کنیم خوب همان اول اب رودخانه را منتقل می کنیم و نتیجه این می شود که در نهایت قصد آنها انتقال آب شیرین رودخانه هاست وگرنه از خلیج فارس انتقال می دادند و نه از خزر که 25 متر پایین تر از سطح دریاهای ازاد است
Iran (Islamic Republic of)
باقری
۱۵:۳۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
خوانندگان محترم ، مشکلات استان های شمالی در زیر شاخ و برگ درختان پنهان مانده و کسی به فکر حل این مشکلات نیست. ما در زمستان تو شهر بابلسر مشکل آب شرب داشتیم حال چه برسد به تابستان . خودمون اینجا مشکل آب داریم. متوجه هستین!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
هر مکانی طبق شرایط جغرافیایی خود باید ادامه حیاط دهد....
Iran (Islamic Republic of)
عبداله
۱۴:۴۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
اگر هموطنان خوزستان و بوشهر نيز از اين بازي ها در بياورند و بگويند مااجازه انتقال نفت وگاز به ديگر نقاط کشور و نميدهيم چون باعث اتمام ذخاير ميگردد .که ديگر بايد ما اهالي شمال وشرق وغيره کشور پناه ببريم به ... ، لطفاً مردم استانهاي مختلف در انتخاب خود دقت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
عسکری
۱۵:۵۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
بنظرم اول فکر کن بعد حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
چه ربطی داره به نفت و گاز-مجبوری در مورد هر چیزی نظر بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
این طرح بسیار خوبی است ولی خب اگه از دریای خزر انتقال آب صورت بگیر کشورهای حوزه دریای خزر این اجازه رو نمیدن چرا از خلیج فارس صورت نمیگیره خیلی هم بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
لابد کشورهای حوزه خلیج هم چنین اجازه ای نمی دهند!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۱۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
خلیج فارس به دریاهای آزاد راه داره هیچ ربطی به کشورهای حوزه خلیج نداره چون مشکلی از لحاظ زیست محیطی بوجود نمیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
دوستان تکمیل بسیار عالیست و نگارش متن مهمتر . دریای خزر بسته است و به آبهای آزاد جز از طریق رودخانه ولگا که بزرگترین و مهمترین و تاثیرگذارترین رودخانه برای نگه داشت سطح آب دریای خزر در وضعیت موجودهستش. الان آب این دریا یک متر پایین رفته . رودخانه های دیگه خزر تاثیری در میزان سطح آب این دریا ندارند. روسیه آب رودخانه ولگا رو موردی به روی خزر باز میکند . به خاطر. تاسیسات نظامی و یخ زدگی آب ولگا در زمستان و مسائل دیگر . برداشت آب از دریا منجر به فاجعه زیست محیطی میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
اگر کشورهای دور خزر ورودیهاشونو ببندن چیکار می کنین؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
میشه از این کارها نکنین به جاش گوشت را ارزان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
به عقیده بنده همانگونه که همه ایرانیان از گاز و نفت استانی بهره مند می شوند آب و مایه حیات هم به صورت فصلی و یا در فصول پر بارشتر اگر به سایر مردم کشور تعلق گیرد نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه خیلی هم مفید بوده و خدا هم خوشحال خواهد شد
بویژه برای خودکفایی در تمامی محصولات کشاورزی راهکار مناسبی می باشد
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۴:۰۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
بدون کارشناسی لطفا نظر ندید !!
دریای خزر به آبهای آزاد راه نداره درواقع دریاچه اس با این طرح مثل ارومیه خشک میشه اگر انتقالی هست از چابهار و دریای عمان که به اقیانوس هند راه داره باید انجام بشه در ضمن مصرف بی رویه آب در استانهای مرکزی به خصوص کشاورزی سنتی باعث این گونه تفکرات غیر کارشناسانه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
باید توجه داشت که رودخانه های منتهی به دریای خزر به جز ولگا که متعلق به روسیه هست در دبی و سطح آب دریای خزر تاثیری ندارند . متاسفانه برداشت آب از دریای خزر باعث پایین رفتن سطح دریای بسته ای مثل خزر میشود با توجه به اینکه روسیه موردی و در مواقعی رودخانه ولگا رو به روی دریای خزر باز میکند . این برداشت آب یعنی فاجعه زیست محیطی
Germany
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
کشت و کار اندک در کویر و نمکزار در ازای نابودی جنگلهای هیرکاتی شمال محل تنفس ایران و خشک شدن زمینهای طلاخیز کشاورزی شمال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
باید جلوی انتقال آب از دریای خزر گرفته بشه . معلوم نیست نمایندگان گیلان کجا هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
وقتی خلیج فارس هست و به دریای آزاد راه داره چرا از اونجا آب رو انتقال نمیدن ؟ دریای خزر یک دریای بسته است و این آسیب شدید به دریا و زمینهای اطراف و کل کشور وارد میکنه ! شما رو به خدا یکم از علم کمک بگیرید . این چه تصمیمی است ؟ به علاوه چند سال بعد کشور های دور دریای خزر اعتراض میکنن و کلا طرح کنسل میشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
دریای‌خزر بسته نیست !!! این هزار بار
شما خودت اول یکم تحقیق کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
آب‌ دریای‌ خزر‌ از‌ طریق‌ رود‌ ولگا‌ قابل‌ تنظیم‌ است. کافیه‌ یه‌ مقدار‌ جلوی‌ خروجی‌ دریای‌ سباه‌ رو‌ بگیرن‌، حجم‌ عظیم‌‌ آب‌ وارد‌شاخه‌ دریای‌خزر‌ میشه
آخرین اخبار