واکسیناسیون ۴۵ هزار رأس دام در نهبندان

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان از واکسیناسیون ۴۵ هزار رأس دام علیه بیماری آنتروتوکسمی در این شهرستان خبر داد.

راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت:انجام عملیات واکسیناسیون آنتروتوکسمی توسط بخش خصوصی و با نظارت این شبکه انجام می‌شود و از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵ هزار و ۸۰۰ رأس دام در شهرستان نهبندان واکسینه شده‌اند.

وی با بیان اینکه کنترل تغییرات جیره غذایی دام مهم‌ترین راهکار پیشگیری از بیماری آنتروتوکسمی است، افزود:بیماری آنتروتوکسمی که به آن بیماری زهره درد یا سرخ روده نیز گفته می‌شود تحت شرایط خاصی از جمله تغییر جیره غذایی و پرخوری دام رخ می‌دهد.

راه انجام گفت: این بیماری معمولا در دو فصل بهار و پاییز به دلیل تغییر در جیره غذایی دام ایجاد می‌شود و از عوامل مستعد کننده این بیماری تغییر نوع مرتع، ایجاد آلودگی‌های انگلی و تغییرات ناگهانی در جیره غذایی است.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با اشاره به اینکه این بیماری غیر واگیر بوده و حیوانات علفخوار را در تمام سنین مبتلا می‌کند، افزود: تشنج، زمین گیر شدن، ترشح بزاق، پرخونی دستگاه گوارش، تلفات ناگهانی در دام‎‌ها و مرگ و میر بالا در اثر ابتلا به اسهال در دام‎‌های نوزاد از جمله علایم این بیماری است.

وی به راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری اشاره کرد و گفت:با اصول مدیریت در تغییرات جیره غذایی، جلوگیری از پرخوری حیوانات به خصوص با علوفه‌های سبز و پر آب و واکسیناسیون دام‌ها با واکسن آنتروتوکسمی می‌توان از این بیماری جلوگیری کرد.

انتهای پیام/غ

کنترل تغییرات جیره غذایی دام مهم‌ترین راه پیشگیری از آنتروتوکسمی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.