در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چرا ماه رجب را «رجب الأصب» می‌نامند؟ + فیلم

رجب در لغت به معنی نهری در بهشت که شیرینی آن عسل بیشتر و از شیر سفید‌تر است، اما ماه رجب را «رجب الأصب» نیز می‌نامند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه رجب المرجب هفتمین ماه از تاریخ قمری هرساله است که در کنار دیگر ماه های شعبان و رمضان از جایگاه ویژه و بالایی برخوردار است. رجب در لغت به معنی نهری در بهشت که شیرینی آن عسل بیشتر و از شیر سفید تر است، یاد می‌شود. همچنین در روایات آمده است که رجب ماه استغفار و ریزش گناهان است، به همین سبب این ماه را «رجب الأصب» می نامند.

پیامبر اسلام اکرم (ص) نیز در این باره می‌فرمایند: ماه رجب برای امت من، «ماه استغفار» است؛ رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است، کسی که یک روز از ماه رجب روزه گیرد، مستوجب خشنودی خداوند شود و غضب الهی از او دور گردد و دری از در‌های جهنم به روی او بسته شود.

در حدیث دیگری آمده است که هرکس سه روز آن را روزه دارد، بهشت بر او واجب می‌شود.


بیشتر بخوانید: فضیلت روزه در ماه رجب


حجت الاسلام والمسلمین سید جلال موسویان خطیب و کارشناس امور دینی در گفتگو با خبرنگار ما درباره ریشه «رجب الأصب» اظهار کرد: ماه رجب از بین دیگر ماه های سال  در روایات معصومین ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این تفاوتش با دیگر ایام علنی است. چراکه این ماه، ماه غفران و استغفار است و آن را «رجب الأصب» (ماه ریختن گناهان) می نامند.

وی ادامه داد: یکی از ماه‌هایی که خداوند به انسان لطف کرده است و بنده خود را مورد مغفرت پروردگار الهی قرار داده، همین ماه رجب است، تا به واسطه این ماه تمامی معاصی و خطاهای انسان فرو ریزد.

این خطیب و کارشناس امور دینی، با تاکید بر اینکه ماه رجب مطلع فصل عبادت است، گفت: در بسیاری از روایات هم اولیا و علمای بزرگ دین می‌فرمایند، اگر کسی در ماه مبارک رمضان بخواهد شب قدر را درک کند، باید از ماه رجب به خوبی استفاده کرده باشد، چراکه «رجب» مقدمه رمضان بهار قرآن و عبادات است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار