هشدار موگرینی در خصوص به خطر افتادن آزادی و امنیت گوایدو!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته درباره به خطر افتادن آزادی و امنیت خوآن گوایدو، سردسته مخالفان ونزوئلا هشدار داد و آن را عامل تشدید تنش‌ها دانست.

هشدار موگرینی در خصوص به خطر افتادن آزادی و امنیت گوایدوبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته [شنبه] هشدار داد هرگونه اقدام احتمالی که آزادی و امنیت خوآن گوایدو، سردسته مخالفان ونزوئلا را هدف بگیرد موجب افزایش تنش‌ها در سراسر این کشور می‌شود و محکومیت بین‌المللی را به دنبال دارد.

موگرینی گفت: اتحادیه اروپا معتقد است که حل بحران چند بُعدی ونزوئلا فقط از طریق یک اقدام سیاسی، دموکراتیک و صلح آمیز ممکن است. در این راستا، هر حرکتی که آزادی و امنیت  خوآن گوآیدو را به خطر بیاندازد، منجر به تشدید تنش‌ها خواهد شد و محکومیت سخت جامعه بین‌المللی را به دنبال دارد.

به گفته موگرینی، اعضای مجلس ملی ونزوئلا از مصونیت قانونی برخوردار هستند که باید مورد احترام قرار گیرد به گونه‌ای که آن‌ها می‌توانند تعهدات پارلمانی خود را بدون نگرانی از ارعاب خود یا خانواده‌شان انجام دهند.

موگرینی درحالی چنین اظهارنظری کرده است که دیوان عالی ونزوئلا، گوآیدو را به عنوان رئیس مجلس ملی نمی‌شناسد.

گوایدو که پیشتر رئیس مجلس ملی ونزوئلا بود در تاریخ ۲۳ ژانویه و چند روز پس از آنکه دیوان عالی ونزوئلا او را به عنوان رئیس مجلس ملی بی‌اعتبار دانست، خود را رئیس جمهور موقت خواند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. در حالیکه آمریکا بلافاصله گوآیدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت، اتحادیه اروپا برای مدتی تردید کرد. با وجود این، بسیاری از کشور‌های اروپایی حمایت خود را از سردسته مخالفان ونزوئلا به طور جداگانه ابراز کرده‌اند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور قانونی ونزوئلا که در انتخابات ماه مه سال گذشته میلادی با اکثریت آراء برای دومین دوره رئیس جمهور این کشور شد، اقدام گوآیدو را کودتایی سازماندهی شده با همکاری واشنگتن اعلام کرد. ایران، روسیه، چین، کوبا، بولیوی و تعدادی از کشور‌های دیگر حمایت خود را از مادورو اعلام کرده و فقط او را به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا تایید کرده اند. سازمان ملل نیز دولت مادورو را به رسمیت می‌شناسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار