رئیس کتابخانه ملی:

باید تجربیات مهم و ارزنده دفاع مقدس را در قالب تاریخ شفاهی تدوین کنیم

اشرف بروجردی گفت: باید در پاسخ به سوالات نسل امروز و آینده، تجربیات مهم دفاع مقدس را در قالب تاریخ شفاهی تدوین و ارائه کنیم.

ما باید تجربیات مهم و ارزنده دفاع مقدس را در قالب تاریخ شفاهی تدوین کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  اشرف بروجردی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی امروز در دومین همایش ملی راویان دفاع مقدس گفت: کسانی که امروز اینجا حاضر هستند یا در دفاع مقدس نقش آفرین بودند و یا در آینده این نقش را در قالب انتقال تجربه، خاطرات و ارزش‌های آفریده شده در دفاع مقدس به نسل امروز و آینده انجام خواهند داد.

وی افزود: هر حرکتی در این عرصه اگر بازگو کننده و انتقال دهنده واقعیت‌ها نباشد، به طور طبیعی پس از گذشت زمان به فراموشی سپرده خواهد شد. امروز  رسالت و مسئولیت ما به عنوان  نسل اول انقلاب که در دفاع از حریم این سرزمین تلاش کرده‌ایم، اقتضا می‌کند تا با تلاش‌های خود آفریده‌های آن زمان را به عنوان یک میراث حفظ کنیم که این وظیفه بر عهده همه ماست و براساس قانون و امکانات تمرکز آن  بر عهده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

رئیس کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: اگر نسل امروز و آینده درباره تلاش‌های ما برای دفاع از کشورمان سوال کند باید در پاسخ به این سولات،  تجربیات مهم و ارزنده را در قالب تاریخ شفاهی تدوین کرده و ارائه کنیم.

رئیس کتابخانه درباره نکات مهم در تدوین تاریخ شفاهی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه باید رعایت شود، صحت مواردی است که باید در تاریخ ذکر شود.

وی ادامه داد: خود من به عنوان کسی که بر زبان عربی تسلط داشتم در دوران دفاع مقدس و در اوایل جنگ دفتر خاطرات یک سرباز اسیر عراقی را برای ترجمه به من واگذار کردند که این سرباز تمام لحظات حضور خود را ثبت کرده بود و ما باید مطالب مورد نیاز را از آن استخراج می‌کردیم.

بروجردی عنوان کرد: حافظه‌های تاریخی ما ممکن است دچار فراموشی شده و احتمال از دست رفتن این سرمایه عظیم وجود دارد و باید برای حفظ این سرمایه ها، تلاش کنیم.

وی ادامه داد: این سرمایه‌ها باید در قالب کتاب، فیلم، شعر و ادبیات بازگو شود و بخشی از آن‌ها نیز در حوزه تاریخ شفاهی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار