خانه تکانی سنت دیرینه‌ی ایرانی

خانه تکانی از رسوم دیرینه‌ای ایرانی در استقبال از بهار انجام می‌شود

خانه تکانی سنت دیرینه‌ی ایرانی به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، خانه تکانی از رسوم دیرینه‌ای ایرانی است که پایان هر سال و در استقبال از بهار انجام می‌شود تا گرد و غبار از در و دیوار خانه‌ها زدوده شود. 

محمدی کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: خانه تکانی از رسوم دیرینه‌ای ایرانی است که پایان هر سال و در استقبال از بهار انجام می‌شود تا گرد و غبار از در و دیوار خانه‌ها زدوده شود.

رسوم کهن خانه تکانی در استقبال از بهار انجام می‌شود تا به این بهانه، گرد و غبار را از در و دیوار خانه‌ها بزداییم، اما نباید فراموش کنیم که خانه تکانی اصلی، تغییر و تحول در رفتار‌ها و پاک شدن دل‌ها از کینه‌ها و کدورت هاست.

هر سال نیمه دوم اسفندماه برای خانواده‌های استان مرکزی، روز‌های خاصی است. روز‌هایی برای آماده شدن جهت استقبال از بهار و قدم گذاشتن به سالی جدید است.

اعضای خانواده درکنار هم مشغول نظافت منزل می‌شوند و تلاش می‌کنند تا قبل از فرارسیدن عید نوروز، چهره‌ای تمیزتر و با نشاط‌تر به فضای زندگی بدهند.

رسمی که با عنوان خانه تکانی در بین مردم شناخته می‌شود مهمترین ویژگی آن بودن در کنار هم و بهانه‌ای برای زدون غبار از دل هاست.

رسم خانه تکانی با تاکیدی که دین اسلام بر نظافت و پاکی دارد در فرهنگ ایرانیان ماندگار شده است.

انتهای پیام / ج

خانه تکانی رسمی که گرد و غبار از در و دیوار خانه‌ها می‌زداید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.