شهرستان خاتم مستعد تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا است

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: شهرستان خاتم شرایط پرورش ماهی تیلاپیا را دارد و می تواند به خوبی رشد و توسعه یابد.

شهرستان خاتم مستعد تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، مهدی زارع مدیر شیلات استان یزد در نخستین دوره آموزشی ترویجی ماهی تیلاپیا در خاتم، با اشاره به اینکه  صنعتی شدن آبزی پروری و ارتقاء دانش تکنولوژی همواره در استان مورد تاکید است، گفت: صنعتی شدن آبزی پروری می‌تواند به اقتصاد منابع آبی شهرستان کمک کند و ماهی تیلاپیا یک ماهی پر تولید در سطح جهان است و جزء گونه‌هایی است که بیشترین رشد را نسبت به سایر گونه‌های آبزی پروری را دارد و باید به آن اهمیت بیشتری داد تا شهرستان خاتم به عنوان پایلوت و یکی از قطب‌های تکثیر وپرورش ماهی تیلاپیا دراستان باشد.

وی با بیان اینکه تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا برای نخستین بار با هماهنگی مرکز تحقیقات در سال ١٣٨٧ وارد شهرستان بافق شد تصریح کرد: شهرستان خاتم نیز شرایط پرورش ماهی تیلاپیا را دارد چرا که ماهی تیلاپیا با شرایط منابع آبی شهرستان که دارای  آب ود مای مناسب است می تواند به خوبی رشد وتوسعه داده شود.

وی با اشاره به  ویژه گی‌های بارز تیلاپیا  افزود: ماهی تیلاپیا در آب‌های غیر شرب مثل آب‌های لب شور با تراکم زیاد در دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد رشد کند و در دمای زیر ۲۰ درجه رشد ماهی متوقف وموجب مرگ ومیر اینگونه آبزی می شود.

زارع با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات ذاتی آبزیان غنی بودن آن‌ها از اسید‌های چرب امگا٣ در میزان چربی بدنشان است بیان کرد: نسبت بالانس اسید‌های چرب امگا٣ وامگا۶ از دیگر خصوصیات آنهاست که هر دوی این اسید‌های چرب برای بدن ضروری است و اسید‌های چرب خانواده امگا٣ علاوه بر سایر ارزش تغذیه ای، دارای ارزش سلامتی هستند واز انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و ناراحتی‌های روانی پیشگیری می‌کنند و ماهی تیلاپیا هم تمامی آنچه را که از یک آبزی انتظار داریم دارا است.

مدیر شیلات استان یزد با اشاره به دوره ۶ماهه پرورش ماهی تیلاپیا تصریح کرد: این ماهی به صورت درسته و یا به‌صورت فیله در شهر‌ها و استان‌های همجوار به بازار مصرف عرضه می شود.

صدور مجوز دو واحد پرورشی ماهی تیلاپیا در شهرستان خاتم

مجتبی آغاز مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم در ادامه دوره آموزشی توجیهی ماهی تیلاپیا گفت: شهرستان خاتم، پتانسیل پرورش ماهی تیلاپیا را دارد و بنابر مزایای مطرح شده که یکی از راهکار‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی دربخش آبزی پروری است که علاوه بر مدیریت در منابع آب‌های کشاورزی تحول عظیمی را در صنعت آبزی پروری شهرستان ایجاد می کند.

وی با اشاره به اهمیت تولید وپرورش ماهی تیلاپیا با هدف اشتغالزایی، اقتصادی کردن فعالیت‌های پرورش آبزیان افزود: در حال حاضر در شهرستان ۷۹ باب استخر دو منظوره پرورش ماهی فعال است که ماهی‌های سرد آبی قزل آلا دراین استخر‌ها پرورش داده می‌شود.

آغازگفت: باتوجه به سیاست‌های مرکز تحقیقات و سازمان جهادکشاورزی استان یزد، با شناسایی ظرفیت‌های شهرستان مجوز دو واحد پرورش وتکثیر ماهی تیلاپیا به ظرفیت ٢هزار تن در شهرستان صادر کردیم که به واسته این واحد‌های بزرگ، واحد‌های کوچک ومتوسط راه اندازی شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان از پرداخت تسهیلات بلند مدت کم بهره به متضایان خبر داد و گفت: متقاضیان می‌توانند از تسهیلات اشتغال پایدار مناطق روستایی و تسهیلات بند الف. تبصره ١٨ باسود٨درصد بلند مدت جهت راه اندازی و تکثیر و پرورش آبزیان بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار