کسری تجاری آمریکا به بالاترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسید

داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد کسری تجاری این کشور در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ رکورد تازه‌ای بر جا گذاشته است.

کسری تجاری آمریکا به بالاترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسیدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه آمریکایی هیل، داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد کسری تجاری این کشور در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ رکورد تازه‌ای بر جا گذاشته است.

بر اساس این گزارش، علی رغم تلاش‌های ترامپ برای کاهش میزان خرید خارجی و سوق دادن مصرف کنندگان آمریکایی به سمت خرید کالا‌های ساخت این کشور، کسری تجاری سالانه آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

این گزارش با استناد به داده‌های منتشرشده وزارت بازرگانی آمریکا در روز چهارشنبه، می‌افزاید تفاوت ارزش کالا‌ها و خدمات وارداتی و صادراتی این کشور از ۶۸.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۶۲۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است. کسری تجاری ماهانه برای دسامبر ۲۰۱۸ به ۵۹.۸ میلیارد دلار افزایش یافته که از اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی بی سابقه بوده است.

این در حالی است که ترامپ کاهش کسری تجاری آمریکا را یکی از اولویت‌های اقتصادی دولت خود قرار داده است. رئیس جمهور آمریکا برای کاهش کسری تجاری آمریکا چین را هدف جنگ تجاری قرار داده، زیرا معتقد است قرارداد‌های ناعادلانه با این کشور مانعی بر سر راه تولید و صادرات کالا‌ها و خدمات آمریکایی است. ترامپ برای این منظور تاکنون تعرفه‌های گمرکی سنگین بر کالا‌های وارداتی -از جمله فولاد و آلومینیوم واردشده از چین- به ارزش میلیارد‌ها دلار وضع کرده است.

برخی کارشناسان اقتصادی مدعی هستند به دلیل بالا رفتن قدرت خرید آمریکایی‌ها، آنها توانایی خرید کالا‌های خارجی بیشتری را دارند، به همین دلیل کسری تجاری این کشور افزایش پیدا کرده است.

داده‌های مربوط به رکورد زدن کسری تجاری آمریکا در ۱۰ سال گذشته در حالی منتشر می‌شود که دولت ترامپ در تلاش است به توافقی با چین دست یابد تا به جنگ تجاری یک‌ساله میان واشنگتن و پکن بر سر تعرفه‌های گمرکی پایان دهد.

ترامپ تاکنون بر کالا‌های وارداتی از چین به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار تعرفه وضع کرده است. چین نیز در اقدامی متقابل بر محصولات کشاورزی و دام‌های وارداتی از آمریکا تعرفه‌های سنگین اعمال کرده است.

کسری تجاری آمریکا با چین در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۴۱۹ میلیارد دلار افزایش یافت. ارزش کالا‌های صادراتی آمریکا به چین در این مدت با ۹.۶ میلیارد دلار کاهش به ۱۲۰.۳ میلیارد دلار رسید. ارزش کالا‌های وارداتی این کشور از چین نیز با افزایش ۳۴ میلیارد دلاری به ۵۳۹.۵ میلیارد دلار رسید.

تراز تجاری که به تفاوت میان ارزش پولی واردات و صادرات خروجی در طی یک دوره معین در اقتصاد گفته می‌شود، رابطه میان واردات و صادرات کشورهاست. اگر ارزش صادرات بیشتر از واردات باشد مقدار مثبت، «مازاد تجاری» خوانده می‌شود. اگر ارزش واردات بیشتر از صادرات باشد، مقدار منفی «کسری تجاری» یا «شکاف تجاری» خوانده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار