مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

۲۷۰ رشته جدید به رشته‌های حوزه علمیه افزوده می‌شود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: افزایش دست کم ۲۷۰ گرایش و رشته جدید به رشته‌های حوزه‌های علمیه در دستور کار است.

۲۷۰ رشته جدید به رشته‌های حوزه علمیه افزوده می‌شودبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در سومین نشست کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان با موضوع 'حوزه و آینده' در مشهد افزود: حوزه‌های علمیه طی چهل سال انقلاب اسلامی در بخش‌های زیر ساخت، آموزش، پژوهش، فناوری، موضوعات مرتبط با بانوان و بین الملل به شکل خوبی وارد شده و موفقیت‌هایی داشته اند.

وی اظهار داشت: هم اکنون دست کم ۷۰ هزار طلبه زن در حوزه‌های علمیه تحصیل می‌کنند و در جامعه المصطفی هم دست کم طلبه‌هایی از یکصد کشور در علوم حوزوی مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه کاستی و ضعف‌هایی هم در بخش‌های مختلف حوزه‌های علمیه وجود دارد گفت: کاستی‌ها و چالش‌ها باید به دقت شناسایی شده و طراحی‌های جدید اجرا شود.

آیت الله اعرافی بر استفاده از شیوه‌های نوین تاکید کرد و افزود: در روش‌ها و متد‌های علمی و آموزشی باید بسیار دقت کنیم و مواظب باشیم برخی روش‌های قدیمی از بین نرود. در عین حال می‌توان تنوع و تکثر انتخاب را در بخش استاد، متون، نظام آموزشی و گرایش با نظارت هوشمندانه در نظر گرفت.

وی اظهار داشت: نظام کهن سنتی حوزه‌های علمیه، آزادی و بی نظمی فراوان داشت، اما همین آزادی‌ها افراد بزرگی تربیت کرد. در روش نوین آموزشی آزادی‌ها کمتر شده است لذا آزادی و نظم را باید بزرگ بشماریم و در تضاد بین آن‌ها شیوه‌های جدید پیدا کنیم.

حوزه‌های علمیه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی هم گفت: کسانیکه حوزه‌های علمیه پیش از انقلاب را دیده اند می‌دانند وضعیت امروز با آن دوره قابل مقایسه نیست.

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: در آن دوره جریان محتوایی و معنوی حوزه علمیه، متکی بر یک اقلیت نخبه در علم، تقوا و اجتهاد بود و بدنه حوزه در تشکیلات منسجمی که بتواند مسیر حوزه را راهنمایی کند نبود، اما امروز علاوه بر جریان خاص نخبگی، در بدنه حوزه‌های علمیه هم حرکت به سوی کمال آموزشی و پژوهشی احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه در چهل سال عمر انقلاب از تحول و دگرگونی خاصی برخوردار شده است اظهار داشت: در این مدت دگرگون سازی اجتماعی در همه ابعاد صورت گرفته است، اما نیاز به تکمیل دارد که در گام دوم باید به تکمیل این فعالیت‌ها توجه شود.

امام جمعه مشهد گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، رسالت‌ها را ابلاغ کردند. اگر در ایفای رسالت، سیاستگذاری، برنامه ریزی و مدیریت حوزه‌های علمیه کوتاهی کنیم غیر قابل بخشش است.

آیت الله علم الهدی افزود: در سه سال اخیر و با شورای جدید که با مدیریت و حکم رهبر معظم انقلاب برای اداره حوزه علمیه خراسان انجام شد کار‌ها به سرعت سر و سامان گرفت و معظم له افراد باسابقه در علم، فقاهت و آموزش را در این شورا منصوب کردند.

 اگر فقه با علوم آمیخته نشود میدان را واگذار می‌کند

رئیس شورای استانی حوزه‌های علمیه تهران هم با بیان اینکه فقیه باید اقتصاد، مدیریت و امور دیگر را بفهمد تا نظام آن‌ها را تولید کند گفت: نظام سازی هم جزو وظایف فقیه است.

آیت الله علی اکبر رشاد افزود: تولید علوم انسانی اسلامی از عهده افراد غیر فقیه برنمی آید و کار آن‌ها نیست در این خصوص نیاز به فقه تخصصی و اجتهاد داریم، اما باید دقت کنیم که از فقه سنتی جدا نشویم.

وی اظهار داشت: فقه امروز، رقیبی به نام علوم انسانی دارد که در بیشتر کشور‌های جهان امور را در دست گرفته است و دخالت می‌کند.

امروز اقتصاد دنیا در دست اقتصاد سکولار است. رقابت امروز بین فقه و علوم انسانی است تا زمانی که به تولید علوم انسانی اسلامی نپردازیم، فقه را با آن‌ها آمیخته نکنیم و فقه را بسط ندهیم میدان را باخته ایم.

رئیس شورای استانی حوزه‌های علمیه تهران گفت: در زمینه‌های مختلف از فقه مانند فقه سیاست، فقه محیط زیست، مالکیت معنوی، دیپلماسی، فضای مجازی یا به خوبی پرداخته و توجه نشده است یا توجه به آن‌ها کم رنگ است که تلاش و جدیت بیشتری در این زمینه می‌طلبد.

اهداف نشست 'حوزه و آینده'

دبیر اجرایی نشست کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان نیز در باره اهداف این نشست گفت: گفتمان سازی مسائل کلان حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف و تبیین رویکرد‌های جدید این مسائل، ایجاد فضای هم گرایی و هم افزایی و مشارکت بین حوزه‌های علمیه در باره مسائل کلان حوزه‌ها و ارائه گزارش فعالیت‌های کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان از جمله اهداف این نشست است حجت الاسلام حسن بوژمهرانی افزود: نشست امسال با حضور مدیران و مسئولان حوزه‌های علمیه قم، تهران و اصفهان و با رویکرد 'حوزه علمیه و آینده' برگزار شده است.

حوزه علمیه خراسان با هزار و ۲۰۰ سال قدمت و ۴۳ هزار طلبه در ۱۵۲ مدرسه علمیه تحت نظر دو هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی ایران است.

هم اکنون افزون بر ۴۰ جلسه درس خارج و ۴۰۰ جلسه درس سطوح عالی در حوزه علمیه خراسان برقرار است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.