مروری بر فیلم‌های روی پرده سینما؛

از فیلمی که در معرض همه عوامل ضد گیشه بوده تا نارضایتی از فروش همه فیلم‌های در حال اکران

سینمارو‌ها روز‌های پایانی سال را در انتظار فیلم‌های عید نوروز به خرید‌های نوروزی می‌پردازند و هزینه‌ای را که برای خرید بلیت از سبد خانوار جداکرده را به تماشای فیلم در تعطیلات نوروزی اختصاص می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به گفت وگو با مهدی صاحبی کارگردان فیلم «ترانه» و جلیل شعبانی تهیه کننده فیلم «سوءتفاهم» و عزیزالله حاجی مشهدی، منتقد سینما می‌پردازیم.


بیشتربخوانید : آمار مراجعه به سامانه فروش سینمای ایران در روز اول


مهدی صاحبی:
فیلم «ترانه» در معرض همه عوامل ضد گیشه بوده!

مهدی صاحبی کارگردان فیلم «ترانه» با گلایه از شرایط اکران فیلم خود، توضیح می‌دهد: «این روز‌ها زمان تعطیلات سینما به شمار می‌رود و اکران فیلم ما در شرایطی بدتر از این فصل یعنی همزمان با آغاز جشنواره فیلم فجر شروع شد. بعد هم به ایام فاطمیه برخوردیم و حالا هم که اکران در فصل مرده را پشت سر می‌گذاریم. «ترانه» در معرض همه عوامل ضد گیشه بوده و به همین دلیل فروش فیلم با سوددهی توام نشده است»
او در ادامه از شرایط نامناسب تبلیغاتی فیلم «ترانه» به بانی فیلم می‌گوید: «سازمان زیبا سازی شهرداری تهران مساعدتی در حوزه تبلیغات نداشت و حتی یک بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر به این فیلم اختصاص پیدا نکرد. این شرایط در حالی اتفاق افتاده که ما یک ماه دائم به نهاد‌های مختلف برای دریافت مجوز فرستاده می‌شدیم، ولی این تلاش‌ها ثمره‌ای نداشت».
این کارگردان در پایان تاکید می‌کند: «ما هنوز به کف فروش نرسیده بودیم که از اکران سینما کوروش حذف شدیم و هفت فیلم جدید اکران شد و در نهایت فیلم «ترانه» کاملا مورد ظلم قرار گرفت. خوشحال هستم بعضی فیلم‌ها در همین فصل هم به فروش خوبی رسیده اند، اما نباید از ماجرای توقیف و کنجکاوی مردم نسبت به فیلمی با چنین پیشینه‌ای غافل شویم».

جلیل شعبانی:
نارضایتی از فروش شامل حال همه فیلم‌های در حال اکران است

جلیل شعبانی تهیه کننده فیلم سینمایی «سوء تفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی است. او که پیش از این تهیه کنندگی و مسئولیت دیگر بخش‌های تولید فیلم‌های سینمایی متعددی را بر عهده داشته است، درباره وضعیت فروش و اکران «سوء تفاهم» در ایام نزدیک به پایان سال می‌گوید: «اکثر هنرمندان از اکران فیلم در این روز‌ها ناراضی هستند و ما هم برای اکران فیلم در فصل پاییز تلاش کردیم، اما متاسفانه این فصل به «سوء تفاهم» رسید و طبیعتا فروش مناسبی نداریم. نارضایتی از فروش شامل حال تمام سازندگان فیلم‌های در حال اکران در این فصل است و فیلم ما با توجه به اینکه مخاطب خاص تری را دربرمی گیرد بیشتر در معرض فروش سخت قرار دارد».

شعبانی در ادامه درباره عناصر تاثیرگذار بر فروش یک فیلم توضیح می‌دهد: «عواملی مانند موجی که هدایت گر فیلم است، فصل اکران، ساختار فیلم و مهم‌تر از همه تبلیغات، در میزان فروش تاثیر زیادی دارند. شما در نظر بگیرید، فیلم‌های زیادی به دلیل تبلیغات مناسب به فروش بالایی رسیدند؛ در حالیکه باب طبع تماشاگران نبوده اند. ما در خصوص فیلم «سوء تفاهم» چندان تبلیغات خوبی نداشته ایم و از تبلیغات مجازی مناسبی برخوردار نبودیم. در حالیکه این فیلم با تبلیغات بهتر می‌توانست مخاطبان خود را پیدا کند، چرا که مخاطب فیلم ما اکثریت را در بر نمی‌گرفت و باید به مخاطبان خود به طور درستی معرفی می‌شد».
این تهیه کننده در پایان از راهکاری برای کمک به فروش و دیده شدن فیلم‌های در حال اکران در فصل صحبت می‌کند: «اگر اکران فیلم‌های این دوره در چند روز ابتدای عید نوروز در کنار فیلم‌های نوروزی ادامه پیدا کند، تا حدی این ضرر جبران می‌شود و مخاطبان بیشتری به تماشای فیلم‌های این فصل می‌نشینند».

عزیزالله حاجی مشهدی:
فیلم‌های نازل را اکران نکنیم

عزیزالله حاجی مشهدی درباره دلایل فروش اندک در این فصل به دو عامل اشاره می‌کند: «به گمان من، در فروش مناسب فیلم‌ها باید به دو دسته ازعوامل موثر توجه داشته باشیم: دسته اول، عواملی هستند که به کیفیت خود فیلم‌ها مربوط می‌شود. یعنی به جذابیت اثر، گیرایی و کشش داستان فیلم، درونمایه و مضمون غیر تکراری و قابل اعتنای اثر و در مجموع کیفیتی که باعث جلب و جذب مخاطبان فیلم می‌شود. دسته دوم، به مخاطبان فیلم و سینما دوستان برمی گردد و همچنین به زمان و فصل و ماه مناسب نمایش فیلم نیز ربط مستقیم دارد. به ویژه که می‌دانیم بیشتر تهیه کنندگان و کارگردانان و فیلمسازان، هفته‌های پایانی سال و اسفندماه را به دلیل درگیری‌های بیش از حد معمولِ مردم، زمان مناسبی برای نمایش عمومی فیلم‌ها نمی‌دانند. بیشتر به این دلیل که در پایان ماه بهمن، بعد از فروکش کردن تب و تاب‌های مربوط به ایام جشنواره فیلم فجر، انگار زمان استراحت سینما دوستان فرا می‌رسد و از سوی دیگر، همزمان با برگزاری جشنواره، خارج از فضای پر رونق و گرم جشنواره، فیلم‌هایی به نمایش در می‌آیند که در دیگر فصل‌ها و ماه‌های سال، فرصت نمایش نداشته اند».

منتقد در ادامه می‌گوید: «این که برخی فیلم‌ها ممکن است حتی در همین ماه‌های کم رونق پایانی سال نیز با اقبال تماشاگران و فروش مناسب رو به رو شوند، به این معناست که عوامل کیفی فیلم و جذابیت‌ها و مضامین و کیفیت مناسب اثر، توانسته است. حتی بر کم رونق بودن زمان نمایش فیلم نیز غلبه کند. البته فروش مناسب فیلمی مثل «آشغال‌های دوست داشتنی» و یا برخی نمونه‌های دیگر، گذشته از کیفیت خود فیلم، به فضا سازی‌های مرتبط با تاخیر چند ساله در نمایش این فیلم نیز بی ارتباط نبوده است؛ چرا که هر تماشاگری بعد از توقیف شدن یک فیلم، به طور طبیعی برای تماشا آن کنجکاوی بیشتری نشان می‌دهد! گذشته از این ها، صدالبته که تاثیر نوع تبلیغات و تعداد دفعات پخش تیزر‌های تلویزیونی وکیفیت و کمیت اطلاع رسانی در فضا‌های شهری را نیز نباید در میزان فروش فیلم‌ها نادیده گرفت».

حاجی مشهدی درباره ادامه اکران فیلم‌های این فصل درعید نوروز به بانی فیلم بیان می‌کند: «این موضوع به طور طبیعی، به نوع سیاست گذاری و برنامه ریزی شورای اکران و نمایش فیلم برمی گردد، اما به نظر می‌رسد برای پرهیز از هر گونه بی عدالتی و تبعیض در نمایش همگانی فیلم‌ها، برای آثاری که در اسفندماه به نمایش در می‌آیند، در صورتی که به اصطلاح به «کف فروش» نرسند، نمایش آن‌ها در نیمه اول فروردین ماه نیز در کنار سایر فیلم‌هایی که برای نمایش در ایام نوروز انتخاب می‌شوند، ادامه یابد. شاید با اندیشیدن ِ. چنین تمهیداتی، بتوان ماه‌های پایانی سال را از حالت ماه‌های کم رونق و به اصطلاح «ماه‌های مرده» خارج کرد! علاوه بر این ها، به نظر می‌رسد برخی از فیلم‌های ضعیف و گاه دارای کیفیت نازل یا مشابه فیلم‌های تلویزیونی (تله فیلم ها) را می‌توان به جای نمایش در سینما‌ها و تالار‌های نمایش همگانی، تنها در چرخه نمایش خانگی قرار داد.

منبع: بانی فیلم

انتهای پیام/

بلیت های فروش نرفته، سالن های خالی؛ فیلم های دوست نداشتنی؟!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار