مهمترین رویداد‌های هنر‌های تجسمی در سال ۹۷ چه بود؟

گزیده‌ای از مهمترین رویداد‌های حوزه هنر‌های تجسمی در سال ۹۷ را در این گزارش ملاحظه نمایید.

به گزارش خبرنگار  حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکسال زمان زیادی است برای کارهایی که می خواهیم انجام دهیم؛ اهدافی که قصد رسیدن به آنها را داریم پیش رو بگیریم و...

تمام اهداف و سیاست هایی که برای حوزه هنرهای تجسمی در سال 97 برنامه ریزی شده بود، تا حدودی دستخوش گذر زمان و تصمیم های درست و نادرست قرار گرفت. بخشی از این اهداف عملی و بخش دیگری هم به سال آینده موکول شد. عده ای از دنیای تجسمی خداحافظی و عده ای هم کار خود را در این عرصه آغاز کردند.

مثل همیشه دست عجل، چند تن از بهترین های هنر را برای همیشه از خانواده هنرمندان جدا کرد و اکنون یاد این فرهیختگان با آثار فاخرشان گرامی داشته می شود.

نیم نگاهی بر مهمترین وقایع تجسمی در سال 97:

نمایش هنر معاصر ایران در آلمان

آثار ۱۰ هنرمند ایرانی با موضوع هنر معاصر ایران، از 17 اسفند تا 10 فروردین ماه در گالری کاتارینا ماریا راب، برلین به نمایش درآمد.

 

افتتاح انجمنی که مورد تایید انجمن خوشنویسان ایران نیست

افتتاح موسسه ای با عنوان« انجمن خوشنویسان پایتخت» به سرپرستی مجید حسین زاده، سرو صدای بسیاری بین خوشنویسان به پا کرد، مهدی محمدی دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی طی گفتگویی با اهالی رسانه، اساسنامه انجمنی این مرکز را تکذیب کرد و گفت: این مرکز فقط یک موسسه فرهنگی هنری چندمنظوره است و حق صدور مدارک خوشنویسی را ندارد.

برگزاری سومین حراج باران با فروش ۱۱ میلیاردی

سومین حراج تخصصی آثار خط و خوشنویسی «باران» در مرکز همایش‌های بین المللی رایزن برگزار شد. قرآن مطلا حاصل هنرنمایی علی اکبر خان زاده گران‌ترین اثر این دوره بود که با قیمت پایه ۶ میلیارد به حراج گذاشته شد و پس از کشمکش‌های بسیار بین خریداران آنلاین تلفنی و حاضر در سالن، در نهایت با قیمت ۷ میلیارد و هفتصد میلیون تومان به فروش رسید. در این حراج ۱۹ اثر به فروش نرفت. ‏ مجموع کل فروش این دوره ۱۱ میلیارد و ۷۶۹ میلیون تومان بود که تفاوت چشمگیری با دوره‌های اول و دوم داشت.

مهمترین رویداد‌های هنر‌های تجسمی در سال ۹۷ چه بود؟

 

هنرمندان تجسمی و انقلابی تقدیر شدند

در ویژه برنامه فصل رویش که به تقدیر از نخبگان انقلاب می‌پردازد، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، عباس گودرزی و علی حیاتی در فرهنگسرای خاوران تقدیر شدند.

روایتی از «چهل سال نقش آفرینی» و «رنج ها و گنج ها» در حوزه هنری

در ایام باشکوه دهه فجر و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نمایشگاه «چهل سال نقش آفرینی» که شامل آثاری از هنرمندان سرشناس انقلابی بود، در گالری ابوالفضل عالی گشایش یافت. در این گالری آثاری به چشم می‌خورد که نمادی از هویت و چیستی انقلاب بوده و با دستان هنرمندانی متعهد و ولایی خلق شده بودند.

گالری خانه عکاسان ایران هم با نمایش ۶۰ فریم عکس، میزبان هنرمندان شد و برخی وقایع سرنوشت ساز و غرورآفرین انقلاب اسلامی در طول چهل سال را روایت کرد.

سرقت نقاشی از یک موزه در روسیه

نقاشی «آی پتری. کریما» که از یک منطقه‌ای واقعی در یونان توسط هنرمند روسی «آرخیب کُیند ژی» در سال ۱۹۰۸ کشیده شده بود، در طول بازدید از موزه به سرقت رفت. ساعاتی بعد از این ماجرا پلیس مسکو از دوربین‌های موزه، این فرد و مکانی که نقاشی را در آن پنهان کرده بود را یافت.

همکاری هنرمندان تجسمی برای رسیدن به جامعه ای عاری از ایدز

در آستانه روز جهانی ایدز و میلاد بانوی گرامی فاطمه زهرا (س) و روز مادر، جشنواره نقاشی تحت عنوان«روبان قرمز»  با محوریت مادر و کودک و با شعار (نسلی عاری از ایدز، مادر سالم، کودک سالم) در دو بخش رقابتی و حمایتی، اسفند ماه ۱۳۹۷ در برج میلاد تهران برگزار شد. به صفر رساندن تبعیض برای مبتلایان، مرگ ناشی از ایدز و موارد دیگر، آگاهی همگان نسبت به ویروس اچ آی وی مهمترین هدف در این رویداد هنری بود.

کتاب هفتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران رونمایی شد

دورنمای برگزاری این دوسالانه ایجاد بستری مناسب برای معرفی سوی پیشرو و بالنده هنر مجسمه سازی معاصر ایران بود که در شرایط متکثر و گوناگون مجسمه‌سازی امروز جهان، با تلفیق راهبرد‌های هنری به خلق آثاری ویژه و متمایز بیانجامد تا بتواند شایسته تعامل هنرمندانه با دنیای هنر معاصر باشد.کتاب این جشنواره شامل مجموعه‌ای از آثار برتر آماده و در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران رونمایی ‌شد.

برگزاری دهمین حراج تهران با مجموع فروش ۳۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون تومان

در دهمین دوره حراج تهران ۱۱۴ اثر از بیش از ۱۰۰ هنرمند چکش خورد. در میان آثاری که برای فروش در این رویداد عرضه شدند، ۱۴ اثر مجسمه، ۷۵ اثر نقاشی، ۶ اثر عکس و ۱۹ اثر نقاشی‌خط به چشم می‌خورد.همچنین در میان ۱۰۵ هنرمند حاضر در این دوره حراج تهران با رویکرد معاصر، ۱۶ هنرمند درگذشته‌ و ۸۹ هنرمند در قید حیات بودند. در نهایت مجموع فروش دهمین دوره از حراج تهران ۳۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون تومان اعلام شد.

خالق سرستون تخت جمشید درگذشت

حسن حاجی نوری پیشکسوت عرصه مجسمه سازی و خالق سرستون تخت جمشید در سن ۹۲ سالگی در تهران دارفانی را وداع گفت.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران معرفی شد

احسان آقایی با حکم هادی مظفری مدیرکل هنر‌های تجسمی به عنوان رییس ‏موزه هنر‌های معاصر تهران منصوب شد.

دو جایزه جشنواره بروکلین آمریکا برای عکاسان ایرانی

در جشنواره عکس بروکلین آمریکا ۲۰۱۸ عکس‌های «تاریکی» از سعید عرب زاده برنده مدال برنز سالن و عکس «شخم زدن» از امین دهقان برنده روبان سالن شدند.

هفتمین دوره «ده روز با عکاسان ایران» برگزار شد

هفتمین همایش ده روز با عکاسان در خانه هنرمندان برگزار شد، در مراسم اختتامیه سه لوح سپاس به رسم یادبود به خانواده سه هنرمند حوزه هنر‌های تجسمی که به تازگی دارفانی را وداع گفته‌اند (شاهرخ حاتمی، هادی شفائیه و عباس عطار) تقدیم شد. چکیده ای از نمایشگاه هم به تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 رفت.

احمدرضا دالوند درگذشت

احمدرضا دالوند از هنرمندان گرافیست و اهالی رسانه که به دلیل عفونت از ناحیه پا بر اثر بیماری دیابت Diabetes در بیمارستان بستری شده بود و تحت عمل جراحی قرار گرفت، ساعت ۲ بامداد روز 19 آذر در منزلش دار فانی را وداع گفت. دالوند از برجسته‌ترین شاگردان مرتضی ممیز، هانیبال الخاص و صادق بریرانی بود که از نخستین تصویرگران رسانه‌ای بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت.

مهمترین رویداد‌های هنر‌های تجسمی در سال ۹۷ چه بود؟

 

بزرگداشت مردی که خدمات شایانی به اعتلای هنر ایران کرد

سیزدهمین مراسم گرامیداشت سالگرد مرتضی ممیز پدر گرافیک ایران، طراح لوگوی مشهور استاندارد و عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه مندان عرصه گرافیک و هنرهای تجسمی در سالن استاد جلیل شهناز برگزار شد.

درگذشت هنرمند انقلابی در بازگشت از اربعین حسینی

سید محمد ساجدی از هنرمندان کشور در مسیر بازگشت از کربلای معلی به همراه خانواده دچار سانحه رانندگی شد که متاسفانه در این حادثه اسفناک علاوه بر او، همسر و دو فرزند دختر وی نیز به دیار باقی شتافتند.

موفقیت‌های یک دانش آموز ۱۴ ساله در نگارش اسماء الهی و آیه‌های قرآن

ماهان حاصلی متولد ۱۳۸۳ و یکی از دانش آموزان هنرمند و موفقی است که از سن ۸ سالگی با فراگیری خط نستعلیق به دنیای هنر قدم نهاده است، از همان ابتدا با تشویق‌های پدر و عمه هنرمندش برای ماندگاری در هنر مصمم‌تر شده و به کمک استاد عظیم فلاح به موفقیت‌های چشمگیری از جمله برپایی نمایشگاه انفرادی، شرکت در نمایشگاه گروهی، برگزاری ورکشاپ در برنامه‌های مختلف و فروش آثار نقاشیخط در فضا‌های حرفه‌ای دست یافته است.به مناسبت روز دانش آموز با او به گفتگو نشستیم.

تقویت ارتباط مردم با هنرهای تجسمی در نگاه خانه های مترو

احسان بیسادی معاون فرهنگی اجتماعی شرکت بهره برداری مترو در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص احداث نگاه خانه در ایستگاه تئاتر شهرگفت: شرکت بهره برداری مترو در کنار حمل و نقل و تسهیل در امور مسافربری شهر تهران، قصد دارد به دیگر مسائل شهروندی که در راس آنها مسائل فرهنگی است هم بپردازد.

وی افزود: با همفکری هنرمندان و کارشناسان هنری تصمیم گرفتیم موزه‌هایی با عنوان «موزه مترویی» در ۷ خط متروی تهران افتتاح کنیم. از آنجایی که مترو مکان شلوغ و پرترددی است با احداث نگاه خانه و موزه، ارتباط ضعیف مردم با هنر‌های تجسمی و نگاه خانه‌ها تا حدودی تقویت می‌شود و به مرور زمان چشم آنان با آثار فاخر آشنا خواهد شد.

برگزاری هفته تصویرگری در خانه هنرمندان

همزمان با آغاز گرامیداشت هفته تصویرگری، نمایشگاه سالانه اعضای انجمن تصویرگران با عنوان «من تصویرگر هستم» و با نمایش آثاری از هنرمندان دهه ۴۰  در گالری‌های خانه هنرمندان ایران برگزار شد. سومین جایزه «نشان آبان» هم در مراسم افتتاحیه هفته تصویرگری امسال به مریم محمودی مقدم (نام نو)، علی اکبر صادقی (نام آشنا) و کریم نصر (نام بزرگ) اهدا شد.

پیکر هنرمند مجسمه ساز به خانه ابدی بدرقه شد

پیکر رضا امیریاراحمدی هنرمند مجسمه‌ساز صبح (یکشنبه‌) ۲۹ مهر ماه از مقابل خانه هنرمندان به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد. 

گنجینه ۹۰ اثر سهراب سپهری رونمایی شد/ مشارکت رایگان هنرمندان

همزمان با نودمین سالروز تولد سهراب سپهری شاعر و نقاش معاصر، طی مراسمی از گنجینه «۹۰ اثر» با آثاری از علی اکبر صادقی، منوچهر معتبر، محمد احصایی، غلامحسین نامی، حسین محجوبی، منوچهر نیازی، عین‌الدین صادق‌زاده، یعقوب امامه‌پیچ، مهرداد محبعلی، ایرج شافعی، کامبیز درم‌بخش، کریم امامی، بهرام دبیری، آیدین آغداشلو، احمد عالی، بزرگمهر حسین‌پور، حسن روح‌الامینی، محمدعلی سجادی، شادی قدیریان، سعید نقاشیان، کوشا موسوی در موزه «دی دی» رونمایی شد.

در این برنامه که در آن چهره‌هایی چون پرویز تناولی، منوچهر نیازی، پوری بنایی، آریا عظیمی‌نژاد، خانواده سهراب سپهری و اعضای ستاد مرکزی و شورای علمی بزرگداشت سهراب سپهری حضور داشتند، از تندیس مومی سپهری در سبک هایپررئال اثر حمید کنگرانی در ابعاد واقعی او رونمایی و مجموعه بزرگ «من سهراب سپهری» شامل چندین مستند، آلبوم موسیقی و کتاب نیز معرفی شد.

سیزدهمین دوره جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین نت برگزار شد

آژانس عکس خبری دوربین‌.نت سیزدهمین دوره جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین‌. نت را برگزار کرد.

حبیب الله صادقی به گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر پیوست

در پی تشکیل گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر، حبیب‌الله صادقی به پیشنهاد مصطفی گودرزی، رئیس گروه هنرهای تجسمی و با حکم علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر، به عضویت این گروه درآمد.

مجتبی آقایی از دبیری جشنواره تجسمی فجر استعفا کرد

مجتبی آقایی از دبیری یازدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به دلیل تغییرات مدیریتی در مرکز تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استعفا کرد.

او در این باره گفت: حکم من در دوره مدیریت مجید ملانوروزی صادر شد و وقتی با تغییرات در مدیریت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شدم، ترجیح دادم تا هادی مظفری مدیرکل جدید، نیروهای جشنواره تجسمی فجر را خودش انتخاب کند.

وی بیان کرد: مدیرکل جدید که در صدر امور تجسمی کشور است، طبیعتاً حق دارد نیروهایش را با توجه به روش های کاری خودش انتخاب کند و به همین دلیل از همان زمانی که مدیرکل تجسمی وزارت ارشاد تغییر کرد، استعفا کردم.

گالری های شهر در قبضه سلبریتی های سینما/ آرتیست های تجسمی به حاشیه رفتند

گالری ایوان در یک تصمیم مغرضانه، میزبان آثار تهمینه میلانی شد، کپی بودن آثار و قیمت های فضایی نمایشگاه صدای کارشناسان تجسمی را درآورد، آنان از مدیران گالری بابت استقبال از سلبریتی های سینما و به حاشیه راندن هنرمندان تجسمی گلایه کردند

پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران برگزار شد

پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی در چهار رشته نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث  روز سوم شهریورماه آغاز شده و مراسم اختتامیه آن روز 5 مهرماه در شهر قزوین برگزار شد.

محسن وزیری مقدم نقاش و مجسمه ساز پیشکسوت درگذشت

محسن وزیری مقدم متولد پنجم خردادماه 1303، از نخستین دانش آموختگان دانشکده هنرهای زیبا، نقاش، مجسمه ساز و استاد معاصر هنر ایرانی در سن 94 سالگی چشم از دنیا فروبست.

نشریه تخصصی تندیس فعالیت خود را از سر گرفت

نمایشگاهی بزرگ از دستاوردهای علمی، فرهنگی و هنری نشریه تخصصی تندیس در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) افتتاح شد تا در این اوضاع نابسامان، نقطه امیدی هرچند ناچیز در دنیای تجسمی کشور روشن باشد.در این مراسم همچنین شماره جدید این نشریه و کتاب «جستارهایی در تاریخ هنر» رونمایی شد.

هادی شفائیه پایه گذار عکاسی درگذشت

هادی شفائیه، عکاس باسابقه و پایه گذار عکاسی در دانشگاه های ایران در سن 95 سالگی دارفانی را وداع کرد.

فروش ۱۳۳ اثر در نمایشگاه صداثر، صدهنرمند

بیست و ششمین نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» پس از ۱۹ روز برپایی با فروش ۷۰۹ میلیون تومانی به کار خود خاتمه داد. این نمایشگاه که در گالری گلستان برپا بود، با فروش ١٣٣ اثر مجموعاً به مبلغ ٧٠٩ میلیون تومان به کار خود پایان داد.

صادق صندوقی در خانه ابدی آرام گرفت

پیکر صادق صندوقی هنرمند تصویرگر کتاب‌های درسی و قصه ـ صبح روز (دوم شهریور ماه) از مقابل خانه هنرمندان به سمت قطعه هنرمندان در بهشت زهرا (س) تشییع شد.

در عصری که کامپیوتر و هیچ وسیله پیشرفته دیگری وجود نداشت، زنده‌یاد صندوقی با تصویرگری‌هایش روی جلد کتاب‌ها، بسیاری از ما را در سنین کودکی و نوجوانی جذب کتاب خواندن کرد.

تورنتو میزبان هنرمندان ایرانی شد

نمایشگاهی از آثار خوشنویسی، نقاشی و نقاشیخط های 70 تن از هنرمندان ایرانی به همت گالری نقش و خط ایران آرت ادیشن و با مشارکت خانه فرهنگ و هنر ایران در کانادا در مرکز نمایشگاه های هنر تورنتو افتتاح شد. محمد علی سبزه کار، حسین غلامی، عباس سلطان آبادی، بهزاد بزرگی، پیمان سادات نژاد و عظیم فلاح به همراه دیگر هنرمندان آثار خود را در این نمایشگاه ارائه و در مجموع 160 اثر با موضوع آزاد بر دیوار آویخته شد

چهارمین حراج ملی برگزار شد/ فروش قرآن مطلا به مبلغ 7 میلیارد

چهارمین حراج ملی با فروش آثار قدما و اجرای پژمان بازغی بازیگر تلویزیون و سینما برگزار شد. قیمت پایه قرآن مطلا ۴ میلیارد تومان بود که در نهایت به قیمت ۷ میلیارد تومان چکش خورد.

گفتنی است؛ چهارمین حراج ملی در شب دوم با فروش ۱۸ میلیارد و ۴۵ میلیون تومان به کار خود پایان داد.

دفتر هنرهای تجسمی ارشاد مدیر جدیدش را شناخت

مجید ملانوروزی پس از ۵ سال با دفتر هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خداحافظی کرد و هادی مظفری جایگزین او شد.

مظفری که در کارنامه خود سرپرستی معاونت فرهنگی و هنر‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران را دارد، به پیشنهاد سیدمجتبی حسینی معاون هنری برای تصدی این پست به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شده بود.

دو عکاس پیشکسوت، درجه یک هنری گرفتند

شورای ارزشیابی هنرمندان و نویسندگان کشور؛ دو عکاس خبری فعال در مبارزات انقلاب اسلامی و سال های دفاع مقدس را حائز دریافت درجه یک هنری دانست.

محمدسیادصبور، متولد 1326 و محسن وفائی شاندیز متولد 1331، از جمله عکاسان خبری فعال در رسانه ها هستند که عکس های متعدد آنها در رسانه های خارجی و داخلی اثرگذار بوده است.

مطابق مصوبات دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعطاء درجه یک هنری به هنرمندان و نویسندگان، همطراز با مدرک دکترا در دانشگاه های رسمی کشور است و دریافت کنندگان درجه یک هنری، از همه امتیازات مربوط به قانون مدیریت خدمات کشوری برخوردار خواهند بود.

پایان کار نهمین حراج تهران با فروش 31 میلیارد تومان/ سهراب سپهری رکورد زد

پرونده نهمین حراج تهران با فروش ۳۱ میلیارد تومانی بسته شد. در این مراسم بسیاری از مدیران گالری ها، مجموعه داران، هنرمندان حوزه تجسمی و تلویزیون و سینما حضور داشتند. رکورد این حراج متعلق به سهراب سپهری نقاش و شاعری است که اثر او را یکی از خریداران خارج از کشور به قیمت ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کرد.

اثر نقاشی کمال الملک در مقایسه با دیگر آثار از قیمت پایین تری برخوردار بود و در نهایت به مبلغ ۷۰۰ میلیون به فروش رسید.

نمایش آثار تصویرگران ایرانی در موزه های ژاپن

آثار چهار تصویرگر ایرانی در نمایشگاهی از آثار تصویرگران برتر چند کشور جهان در ژاپن به نمایش گذاشته ‌شد.این آثار از بین تصویرگری‌های منتخب کتاب‌های کودک و نوجوان 15 تصویرگر ایرانی راه‌یافته به مسابقه دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا 2017، انتخاب تا در موزه‌های هنری پنج شهر ژاپن در معرض دید علاقه‌مندان قرار بگیرد. در این میان تصویرگری‌های اصلی کتاب «سه فرشته با بال‌های طلایی و چشمان آبی رنگ» نوشته احمدرضا احمدی کار علیرضا گلدوزیان از جمله آثار این نمایشگاه بود که به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص داشت. در این نمایشگاه که از سوی انجمن موزه‌های هنری ژاپن برگزار ‌شد، قطعه‌های دیگری از آثار تصویرگری کتاب‌های «من یک گوزن بودم» اثر نرگس محمدی از انتشارات افق، «ضحاک» اثر فرشید شفیعی از انتشارات نظر و «وسط راهروی تاریک» اثر غزاله بیگدلو از انتشارات هوپا در کنار آثار تصویرگران چند کشور دیگر جهان ارائه شد.

ضیافتی از هنر ایرانی به میزبانی ایتالیا

نمایشگاه «پرشین آرت» که مجموعه ای از آثار نقاشی و نگارگری هنرمندان ایرانی از جمله رضا اصغری، علی جمشیدی، جمشید حقیقت شناس بود، از تاریخ  ۱۵ تا ۲۳ خردادماه ۱۳۹۷ در گالری داموس رومانا شهر رم ایتالیا برگزار شد. هدف اصلی از نمایشگاه «پرشین آرت» معرفی سرمایه های هنری ایران و فروش آثار هنرمندان داخلی در خارج از کشور بود.

گفتنی است در این نمایشگاه ۹۸ اثر از ۶۸ هنرمند با مدیریت گالری هنر ایران به نمایش درآمد.

موزه هنرهای معاصر تهران برای مرمت و بازسازی تعطیل شد

با توجه به اینکه بیش از 40 سال از احداث موزه هنرهای معاصر تهران می گذرد، گروهی از مرمت کاران ایرانی به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار بازسازی آن را آغاز کردند. معماری موزه هیچ تغییری نخواهد کرد و فقط دیوارهایی که نیاز به نقاشی و رسیدگی دارند مرمت می شود. 

عباس عطار عکاس پسشکسوت ایرانی درگذشت

عباس عطار عکاس ایرانی و دانش آموخته رشته مطبوعات و ارتباطات درگذشت. عباس عطار دانش‌آموخته رشته مطبوعات و ارتباطات در انگلستان بود. عطار در ۱۹۸۱ به آژانس عکس مگنوم پیوست. در ۱۹۸۵ عضو تمام وقت مگنوم شد و همچنین از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ رئیس دوره‌ای مگنوم بود.

برگزاری نمایشگاه خوشنویسی بهاریه های نوروزی در لاهه هلند

همزمان با فرارسیدن عید نوروز، عید بزرگ ملی و باستانی ایرانیان، نمایشگاه «بهاریه های نوروزی» شامل آثار استاد کاوه تیموری  در شهر لاهه هلند به نمایش درآمد.

بر اساس این گزارش، در این نمایشگاه که در محل «اونت پلازا» از مکانهای مشهور هنری لاهه هلند برپا شد، از مجموعه ای با عنوان «بهاریه های نوروزی» رونمایی شد و 26 اثر با مضامین نوروز و بهار ارائه گردید. همچنین استاد تیموری طی اجرای ورکشاپ زنده، اشعار، عبارات و جملات بهاری را برای بازدیدکنندگان نگارش کرد.

پنجمین دوره جشنواره هنر مقاومت برگزار شد

پنجمین دوره جشنواره هنر مقاومت در ده رشته هنری برگزار و علاوه بر پیشکسوتان هنر انقلاب، از جوانان هنرمند و مستعد تقدیر شد. نمایشگاه این دوره از جشنواره، در فضایی نیمه آماده چیدمان شده بود که نشان از انقلابی در حال رشد و توسعه داشت.

مهمترین رویداد‌های هنر‌های تجسمی در سال ۹۷ چه بود؟

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با رویکرد جدید برگزار شد

با حضور هادی مظفری به عنوان رئیس و ابراهیم حقیقی به عنوان دبیر، یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی در ده رشته هنری و با 63 نفر اعضای سیاست گذاری و داوری برگزار شد.

پلاک 40، طوبی زرین، «چهل شهر، چهل نمایشگاه»، عکس انقلاب، چهار سوی هنر و نمایه چهل نمایشگاه های این دوره بود که به میزبانی موسسه فرهنگی هنری صبا، فرهنگسرای نیاوران، خانه هنرمندان، باغ موزه قصر و موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برپا شد.

نشست تخصصی و اکران فیلم و مستندهای تجسمی از وقایع جدید این دوره بود.

اختتامیه جشنواره نیز در تالار وحدت همراه با تقدیر از هنرمندان، پیشکسوتان و منتقدین و پژوهشگران هنرهای تجسمی برگزار شد.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.