دلايل شب ادراری کودکان+ روش هاى درمان خانگى

یک متخصص اطفال گفت: شب ادراری کودکان مشکلی شایع است و معمولا در سنی اتفاق می‌افتد که انتظار می‌رود بستر کودک در طول شب خشک بماند.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: برخی از کودکان همزمان با یادگیری رفتن به دستشویی  در طول روز، به کنترل ادرار و مدفوع در هنگام شب نیز مسلط می‌شوند اما این موضوع در مورد همه کودکان رخ نخواهد داد و در برخی موارد ممکن است این آموزش ماه‌ها طول بکشد؛ از این رو بهتر است بدانید آموزش ادرار در شب با شب ادراری یکی نیست و با هم فرق دارد.

وی بیان کرد: شب ادراری کودکان مشکلی شایع است که معمولا در سنی رخ می‌دهد که انتظار می‌رود بستر کودک در طول شب خشک بماند؛ در نظر داشته باشید که شب ادراری به معنی اشکال در نحوه آموزش دستشویی رفتن در کودکان نیست و در واقع بخش طبیعی از رشد و تکامل کودک است، کودکان همچنان که از پُری مثانه خود آگاه می‌شوند، می‌آموزند که ادرار خود را در شب کنترل کنند.


بیشتر بخوانید: هرگز این جملات را به فرزندتان نگویید/ چگونه کودکی مستقل تربیت کنیم؟


علت شب ادراری کودکان چیست؟

وی ادامه داد: علت شب ادراری کودکان ممکن است، وضعیت یا بیماری زمینه‌ای مانند یبوست، عفونت مجاری ادراری و یا دیابت نوع یک باشد؛ اگر روده کودک دچار انسداد شده باشد، فشاری بیشتر بر مثانه وارد کرده و از این  رو به ادرار در خواب کودک منجر می‌شود.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه عفونت مجاری ادراری باعث شب ادراری کودک می‌شود، گفت: در این حالت کودک علائمی دیگر همچون تب و درد حین ادرار کردن را تجربه می‌کند؛ در مواردی که ادرار در خواب کودکان با علائمی مانند تشنگی بیش از حد در همه زمان‌ها و خستگی همراه است، ممکن است دیابت علت شب ادراری باشد.

راه کنترل ادرار شب در کودک

وی افزود: وقتی کودک در طول روز این آمادگی را داشته باشد و چند شب پشت سر هم پوشکش خشک باشد و از بستن پوشک در شب ناراضی باشد، می‌توانید متوجه شوید که احتمالاً دیگر شب‌ها جای خود را خیس نمی‌کند؛ در آموزش کنترل ادرار شب، مادر باید بلافاصله بعد از بلند شدن کودک از خواب او را دستشویی ببرد، زیرا مثانه کاملا پر شده است و دیگر قابل کنترل نیست.

علت شب ادراری کودکان چیست؟


بیشتر بخوانید: راهکار‌های طلایی برای تربیت کودک حرف گوش کن/ با فرزندتان همدلی کنید


این متخصص اطفال تشریح کرد: بهتر است مادر زمانی برای این کار اقدام کند که کاملاً از نظر روحی آماده آموزش باشد؛ کودکی که مرتب شب‌ها جایش را خیس می‌کند نباید پیش از خواب مایعات بخورد؛ برای جلوگیری از بوی بد، می‌توانید از تشک با لایه ضد آب استفاده کنید و قبل و بعد از خواب حتما به کودک کمک کنید تا مثانه‌اش را خالی کند.

محتشمی افزود: برخی از والدین در طول شب برای ادرار کردن کودک‌ را از خواب بیدار می‌کنند که البته موفق نیز می‌شوند، اما در نظر داشته باشید که اگر این کار باعث عصبانیت و بدخوابی کودک شود نتیجه دلخواه را نخواهید گرفت.

وی در پایان گفت: با وجود اینکه به‌طور متوسط کودکان بین سه تا چهار سالگی می‌توانند به‌طور کامل کنترل ادرار خود را در شب کنترل کنند، ممکن است این اتفاق در تعدادی از بچه‌های طبیعی و سالم دیرتر رخ دهد، از این رو کنترل ادرار شب در کودک با آمادگی و صبوری شما امکان پذیر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی صادق زاده
۰۷:۴۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
سلام من دخترم سه سالشه تاحالا شب ادراری نداشته ولی الان چند روزه که زود زود دستشوییش میگیره شب ادراری هم داره با دارو تبش قطع شد ولی شب ادراریش نه چه کار کنیم