در برنامه اقتصادی رادیو گفتگو مطرح شد؛

دولت تنها منافع مصرف کننده نهایی را در نظر می‌گیرد

امیدوار تجریشی گفت: در بسیاری از موارد دولت در امور دخالت کرده و تنها منافع مصرف کننده نهایی را در نظر می‌گیرد این در حالی است که نقش تولید کننده نادیده گرفته می‌شود.

دولت تنها منافع مصرف کننده نهایی را در نظر می‌گیردبه گزارش خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، داوود چراغی استاد یار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، علی علی لو نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و رضا امیدوار تجریشی رئیس هیئت مدیره خانه صنعت و معدن جوانان ایران امروز در برنامه اقتصادی رادیو گفتگو حاضر شدند و درباره ساختار تنظیم بازار و نقش کلیدی آن در ساختار اقتصادی کشور به گفتگو پرداختند.

چراغی در پاسخ به تعریف ساختار تنظیم بازار گفت: تنظیم بازار مجموعه فعالیت‌های اقتصادی دولت است. به عبارت دیگر مجموعه سیاست‌های کلان اقتصادی و سیاسی را تنظیم بازار می‌نامند.

علی لو با اشاره به وجود تعاریف گوناگون از تنظیم بازار بیان کرد: ساختار تنظیم بازار به دو دسته پایدار و موقت تقسیم می‌شود که از تنظیم بازار موقت در زمان بحران و حوادث غیر مترقبه از جمله جنگ استفاده می‌شود.

عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به مسیر صحیح یک سیستم اظهار کرد: تولید با کیفیت و انبوه به رعایت استاندارد‌های روز و رفع نیاز بازار به نحو احسن نیاز دارد.

وی ادامه داد: ایجاد تنوع در تولید سبب ایجاد بازار رقابتی می‌شود و قدرت خرید را به مشتری می‌دهد.

علی لو با تاکید بر اینکه دولت باید نظاره گر بازار باشد گفت: ما نیازمند نظارت دولت هستیم نه دخالت  و برای دستیابی به بازار رقابتی به افزایش مولفه‌های تیراژ، کیفیت و تنوع، نیاز است.

عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس رقابت سالم را در گرو رضایتمندی مشتریان دانست و افزود: مدیریت صحیح، کارآمد، متعهد و متخصص سبب تحقق این امر خواهد شد.

امیدوار تجریشی ساختار تنظیم بازار را رعایت حق تولید کننده و مصرف کننده دانست و تصریح کرد: در بسیاری از موارد دولت در امور دخالت کرده و تنها منافع مصرف کننده نهایی را در نظر می‌گیرد این در حالی است که نقش تولید کننده نادیده گرفته می‌شود.

استاد یار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه همه وزارتخانه ها مسئولیت تنظیم بازار را بر عهده دارند گفت: یکی از مشکلات ما این است که وظایف حاکمیت را به تشکل ها سپرده ایم در حالیکه سیاست های کلان اقتصادی و تدوین مقررات بر عهده دولت است.

چراغی تاکید کرد: رقابتی کردن بازار نیازمند افزایش تیراژ نیست بلکه باید به پیش فرض ها توجه شود همچنین نظام اقتصادی زنجیره است و در این زنجیره رقابت ایجاد خواهد شد.

علی لو نظارت قانونمند بر رفتار را عامل پیشبرد روند صحیح دانست و بیان کرد: عمل به قانون و شایسته سالاری نیز به پیشبرد روند صحیح کمک می کند.

وی فعالیت افرادی که رشته نامرتبط با مسئولیت خود دارند را امری ناشایست برشمرد و گفت: برای مثال افرادی که در رشته پزشکی تحصیل کرده اند نباید مدیر یک بخش سیاسی باشند.

عضو سابق کمیسیون صنایع با اشاره به عرضه نادرست گوشت تصریح کرد: این اقدام ما را به زمان جنگ برده است و منظور از تیراژ بالا عرضه مازاد بر نیاز نیست.

علی لو تاکید کرد: عدم مدیریت صحیح، وجود رانت، وجود انحصار و همچنین دخالت دولت سبب تلاطم بازار شده است.

حسین درودیان عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف در تماس تلفنی درباره تنظیم بازار اظهار کرد: تنظیم بازار از کنترل کسبه خارج شده است در حالیکه در ستاد تنظیم بازار نماینده ای از اتاق اصناف حضور دارد اما صاحب نظر نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر تنظیم بازار در دست تجار باشد شاهد قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر خواهیم بود بیان کرد: تاجران در گذشته به راحتی جنس خود را وارد می کردند اما در حال حاضر به دلیل مشکلات متعدد رغبتی برای تجارت ندارند.

امیدوار تجریشی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات با شفافیت حل می شود گفت: اگر مردم نظاره گر باشند کارها با سرعت بیشتری پیش می روند.

علی لو در صحبت های پایانی خود با اشاره به اینکه خلاء قانونی وجود ندارد گفت: ما به قانون عمل نمی کنیم. دولت با عدم دخالت زمینه را برای بخش خصوصی فراهم می کند.

امیدوار تجریشی در پایان تصریح کرد: مجلس به جای تصویب قوانین به اصلاح قوانین بپردازد و دولت با دولت آشتی کند تا بازار مسیر صحیح خود را بیابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار