باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ثمره ادغام بانک‌ها و بررسی اثرات آن بر اقتصاد کشور

تجمیع و یا ادغام چندین بانک در بانک سپه نخستین قدمی بود که بانک مرکزی برای تشکیل بانک‌های قدرتمند برداشت.

ارزیابی ادغام بانک‌ها و بررسی اثرات آن بر اقتصاد کشوربه گزارش خبرنگار بورس، بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  تجمیع و یا ادغام چندین بانک در بانک سپه نخستین قدمی بود که بانک مرکزی با مدیریت عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی برای تشکیل بانک‌های قدرتمند برداشت.
 
طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی  بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و به منظور عرضه خدمات بهتر به خانواده نیرو‌های مسلح و عموم مردم، در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشور ادغام می‌شوند.
 
یکی از دلایل اصلی این ادغام سهولت در روند خدمات رسانی و جذب اعتماد عمومی مردم بیان شده است و مورد دیگری که با تأکید بسیار زیاد وزیر امور اقتصاد و دارایی و کارشناسان اقتصادی روبه‌روست،  کاهش تعداد شعب بانک‌ها در سطح کشور است. جدول زیر نشانگر تعداد شعب بانکی ایران است.
 
 
ارزیابی ادغام بانک‌ها و بررسی اثرات آن بر اقتصاد کشور
ارزیابی ادغام بانک‌ها و بررسی اثرات آن بر اقتصاد کشور
موضوعی که نگرانی بسیاری از کارشناسان اقتصادی را در مسیر اجرایی شدن این امر برانگیخته است، نگرانی بابت ضرر و زیان سهامداران این بانک‌ها در مراحل ادغام است. که البته  همتی، رئیس کل بانک مرکزی در نخستین نشست تبیین سیاست‌ها و فرآیند‌های اجرایی مرتبط با طرح ادغام بانک‌ها و موسسات نظامی درباره این موضوع اطمینان خاطر می‌دهد و می‌گوید:  بانک‌های ادغامی بانک‌های مقتدر و خوبی هستند و ورشکستگی آنها صحت ندارد و تعمیم مشکل یک بانک مورددار به بقیه بانک‌ها کار درستی نیست.
 
ثمره ادغام بانک‌ها و بررسی اثرات آن بر اقتصاد کشور

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه اختتامیه نخستین جشنواره معاملات الگوریتمی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نقش سازمان بورس و اوراق بهادار برای جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران ۶ بانک دولتی ادغام شده اظهار کرد: مجوز شورای عالی بورس برای نقل و انتقال سهام، خارج از ساعت معاملاتی اخذ شده و در مصوبه آمده است كه حداكثر قیمت اسمی یا قیمت قبل از بسته شدن، برای آن سهم‌ها گذاشته شود. به عبارتی سازمان بورس ساز و كاری را ترتیب داده است تا سهام این بانک‌ها خارج از ساعت معاملاتی داد و ستد شوند.

وی ادامه داد: در این خصوص سعی شده كه تصمیمات به نفع سهامداران باشد، البته این فروش، اختیاری است و هر شخصی كه تمایل داشته باشد، از مكانیزم خارج از ساعت، سهم خود را می‌تواند به نهادهایی كه دارای مجوز هستند، منتقل كند.

محمدی با بیان اینكه سازمان بورس و اوراق بهادار، فرم‌های معینی را برای فروش سهام بانک‌ها در خارج از ساعات معاملاتی مشخص كرده است، گفت: قبل از اینكه این كار بخواهد عملیاتی شود فرم‌ها در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد تا بتوانند سهم خود را خارج از ساعت معاملاتی منتقل كنند.

بهزاد خسروی، اقتصاددان در تأیید روند ادغام بانک‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اخیراً دولت با همکاری نیرو‌های مسلح تصمیم گرفته  است  تا بانک‌های حکمت ایرانیان، مهراقتصاد، قوامین، انصار و موسسه اعتباری کوثر را در بانک سپه ادغام کند.

بانک‌های نظامی نخستین قدم را برای کاهش بنگاهداری برداشتند

وی افزود: در مجموع این بانک‌ها شامل  ۲۴ میلیون سپرده گذار با ارزش  ۲۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه را شامل می‌شوند، در واقع یک میلیون و صد و سی هزار سهامدار کوچک را در خود جای داده است. رقم تسهیلات این بانک‌ها ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در قالب قرارداد است. مجموع شعبه‌های این بانک‌ها شامل ۲۵۰۰ شعبه  است که با شعب  بانک سپه  در مجموع به ۴۲۰۰ شعبه خواهند رسید.

خسروی تأکید کرد: تصمیم نیرو‌های مسلح و نظامی برای خروج از فعالیت‌های بانکی نشان از خردمندی و سیاستگذاری درست این نهاد است و این رویکرد می‌تواند بنگاهداری بانک‌ها را به سمت اهداف اصلی بانکداری سوق دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: متأسفانه در فضای مجازی از یک طرف و برخی تحلیلگران شبکه‌های اخلالگر از طرف دیگر برای ایجاد شوک روانی و برهم زدن آرامش سپرده گذاران و سهامداران شایعاتی راه اندازی کرده‌اند که این بانک‌ها را ورشکسته جلوه می‌دهند و این موضوع از ریشه صحت ندارد و فاصله بین ورشکستگی و ناترازی و وجود مشکلات ساختاری بسیار زیاد است.
 
وی افزود: بنابراین نگرانی از بابت ورشکستگی باتوجه به ترازنامه بانک‌های مورد اشاره صرفاً ناشی از تبلیغات نادرست است. البته این بدان معنا نیست که هیچ‌گونه چالشی وجود ندارد، اما مشکلات موجود با تصمیم گیری‌های درست مرتفع خواهد شد.

چگونگی ادغام بانک‌ها در قالب یک بانک

خسروی اظهار کرد: نحوه ادغام موضوع جدیدی در نظام بانکداری جهان نیست، ولی به‌نظر می‌رسد چنانچه این ادغام در دو مرحله صورت بگیرد می‌تواند موثرتر باشد. به عبارتی ابتدا بانک‌های مورد اشاره در همدیگر ادغام می‌شوند و مشکلاتی که در سیستم بانکداری و نظام پرداخت آنها وجود داشت مرتفع می‌شود.

وی افزود: شاید انتقال بدهی‌های بانک‌های موردنظر به بانک سپه به راحتی صورت پذیرد، ولی انتقال دارایی‌ها و ارزش گذاری آنها مهم‌ترین چالشی خواهد بود که به‌صورت یک مرحله‌ای، فرآیند را پیچیده‌تر می‌کند.

ادغام بانک‌ها نیازمند کارشناسی بر خط کارشناسان اقتصادی است

این استاد دانشگاه تأکید کرد: موضوع ادغام بانک‌ها در کشور زمانی می‌تواند موثر باشد که همزمان اصلاح ساختار نظام بانکداری به صورت موازی شکل بگیرد. تا زمانی سبد پورتفوی بانکداری در کشور با ترازنامه‌های بین المللی قابل موازنه نباشد ریسک سرمایه گذاری داخلی و خارجی در ایران همچنان بالا خواهدبود.
 
وی افزود: نظام بانکداری بایستی از یک طرف ضامن سپرده گذار باشد و از طرفی دیگر باید ضامن عملیات وام گیرنده باشد و مادامی که نتواند هر دو طرف را محافظت کند دارای اشکالات ساختاری خواهد بود.

خسروی بیان کرد: کفایت سرمایه که حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی‌های موزون شده به ضرایب ریسک است  در بانک‌های کشور کمتر از عدد یک است و این یکی از دلایل عدم وجود بانک‌های بورسی و فرابورسی در کشور است. زمانی که سهم دارایی اسمی در ترازنامه همه بانک ها، بدهی‌های معوق و مطالبات مشکوک الوصول ترازنامه اکثر بانک‌ها را در وضعیت نامطلوبی قرار داده است به این نتیجه می‌رسیم که ادغام بانک‌ها بدون اصلاح ساختار نظام بانکداری نمی‌تواند اثربخش باشد.

سطح بحران ترازنامه بانک ها معین شود

وی تاکید کرد: نکته قابل تأمل این است که بایستی سطح بحران و ناترازی در بانک‌ها و موسسات مشخص شود و چنانچه یک موسسه یا بانک در سطح ضعیفی قرار دارد در شرایط ادغام دیگر بانک‌ها را تهدید نکند. هرچند در میانگین وزنی وضعیت بهتری در شرایط ادغام وجود دارد.

این استاد دانشگاه تشریح کرد:  به سهامداران بانک‌هایی که قرار است ادغام شوند به‌ویژه سهامداران کوچک و خرد توصیه می‌کنم در فروش سهام خود با ارزش اسمی عجله  نکنند و چنانچه شیوه ادغام با نظارت درست بانک مرکزی صورت پذیرد ارزش سهام آنها پس از ادغام کمتر از ارزش فعلی و اسمی سهام نخواهد بود. بانک مرکزی نیز قبل از ادغام بانک‌های مذکور، وضعیت مالی آنها را شفاف سازی کرده و میزان بدهی، دارایی و مطالبات و تعهدات را مشخص کرده است تا در تمام مراحل نظارت دقیق و مطلوبی صورت پذیرد.

بانک مرکزی مراقب نحوه ادغام بانک‌ها باشد

خسروی بیان کرد: بانک مرکزی بایستی در موضوع ادغام به کاهش هزینه‌های ثابت و قیمت تمام شده آنها قبل و بعد از ادغام اطلاع رسانی درست و کارشناسی انجام دهد. به‌طوریکه اثربخشی ادغام در بهره وری تعیین شود.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی در موضوع ادغام برای اینکه بتواند رویکرد اصلاح گرایانه ساختاری به‌طور همزمان ایجاد کند بایستی از شعبه محور بودن بانک‌ها به سمت کیوسک محور و بانک‌های الکترونیک حرکت کند تا بدینوسیله بتواند از حجم هزینه‌های ثابت بانک‌ها و انجماد دارایی‌ها دوری کند و درعوض بانک‌ها پس از ادغام از سرمایه لازم برای خدمات بانکی بهره‌مند شوند و در جهت رشد تولید و توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور گام بردارند.

خسروی با اشاره به دقت نظر در ادغام بانک ها گفت: تأکید می‌کنم که رویکرد بانک مرکزی جهت ادغام با هدف جلوگیری از ورشکستگی، رفع تهدید و تضعیف نباید مقطعی صورت پذیرد، بلکه باید رویکردی اصلاح گرایانه ساختاری داشته باشد و منجر به بهره وری شود که نمونه‌ای از راهکار‌ها به عنوان نمونه اشاره شد.
 
محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادغام پنج بانک نظامی در بانک سپه، گفت: موضوع ادغام بانک‌ها از مدت‌ها قبل مطرح بود. این اقدام کاملا به مصلحت کشور است که چند بانک که از یک نوع هستند با یکدیگر ادغام شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه از محاسن ادغام بانک‌های دولتی این بوده که می‌توان از مدیران بهتر و با کیفیت‌تری استفاده کرد، افزود: با ادغام بانک‌ها تعداد واحد‌ها کاهش یافته و از حجم هزینه‌ها کاسته می‌شود و دیگر لزومی ندارد که در یک میدان پنج شعبه مختلف بانکی وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه ادغام بانک‌ها سبب سودآوری آنها شده و به افزایش کیفیت فعالیت نیروی انسانی و مدیران منجر می‌شود، ادامه داد: آخرین بار بخشنامه شده بود که در سه سال سالانه ۲۰ درصد شعب بانک‌ها کاهش یابد و این موضوع با توجه به اینکه شیوه بانکداری به سمت الکترونیکی سوق یافته باید هرچه سریعتر اجرایی شود.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بانکداری الکترونیکی با انسان‌ها کمتر سر و کار داشته و می‌تواند خیلی راحت نقل و انتقال را با وسایل الکترونیکی انجام دهد، اظهار کرد: بر این اساس نیروی انسانی می‌تواند آزاد شود و در بخش دیگری از آن استفاده شود و به جای اینکه مرتب استخدام جدید صورت گیرد از این نیروی انسانی در بخش‌های دیگر بانک استفاده کرد.

وی با تأکید بر اینکه می‌توان ترکیب بانک‌ها را تغییر نداد و در واحد‌های جدید که با توجه به توزیع جغرافیایی ایجاد می‌شود از این نیروی کار استفاده کرد، افزود: زمانی که پنج بانک با یکدیگر ادغام می‌شوند، هر یک از این بانک‌ها به نسبت سرمایه خود در بانک جدید سهامدار می‌شوند، بنابراین دارایی‌ها و بدهی‌های تک تک این بانک‌ها ارزیابی می‌شود و هیچ تغییری در دارایی‌ها و بدهی‌های این بانک‌ها ایجاد نمی‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با ادغام این پنج بانک هر شخصی که بدهکار بوده بدهی خود را به بانک جدید پرداخت کرده و هر شخصی که سپرده‌ای دارد سپرده خود را از بانک جدید دریافت می‌کند، تصریح کرد: بر این اساس هیچ تأثیری در دارایی‌ها و بدهی‌های افراد ایجاد نمی‌شود و مابه التفاوت بدهی‌ها و دارایی هر یک از بانک‌ها تبدیل به سرمایه آن بانک شده که این سرمایه ملاک سهم در بانک جدید می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۱ تير ۱۳۹۹
باسلام و خسته نباشید
همان طور که استحضار دارید باادغام بانکها نظامی در بانک سپه که تا کنون دو بانک حکمت و بانک مهر اقتصاد در بانک سپه انجام پذیرفته و بانکهای دیگر نیز در آینده در بانک سپه ادغام خواهند شد و پروژه ادغام کامل خواهد شد متاسفانه مسئولین بانک سپه رفتار و برخورد مناسب با کارکنان بانک مهر اقتصاد رانداشته و اصل برابری و عدالت که یکی ازشعارها در منشور اخلاقی بانک سپه می باشد را رعایت نمی نمایند ونظر به اینکه بانک مهر اقتصاد با نیروهای بسیجی و تواتمند خود توانسته بهترین خدمات به احاد مردم جامعه ارائه نماید و با بهترین تراز مالی که داشته در بانک سپه ادغام گردید و این حق پرسنل وفادار و انقلابی نیست که این چنین مورد کم لطف قرار گیرد .لازمست مسئولین به جهت جلوگیری از هر تنش و ....فکری بحال این کارکنان خدوم و زحمت کش و بسیجی داشته باشند. با تشکر و پیگیری مسئولین محترم که پروژه ادغام کلید زدند...
Germany
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۲ تير ۱۳۹۸
هر منطقه شهری باید ده تا شعبه بنای باشه نه صد تا
بانک ها می توانند توی فروشگاه های زنجیره ای سرمایه گذاری کنند جای شعبه زدن و ساخت و ساز
United States of America
رضائی
۰۴:۳۷ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
بعد از ۳ سال هنوز تکلیف ما ۲۷۰۰ نفر پرسنل ثامن الحجج و تعدادی از سپرده گزاران کلان رو روشن نکردن
United States of America
ناشناس
۰۳:۰۷ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
من از دیدگاه اقای بهمنی بعنوان کسی که سالها رییس بانک مرکزی بودن متعجبم.چه نظر کارشناسی دادن.نظر کارشناسی ایشون رو وهمچنین رییس بورس رو با دکتر خسروی مقایسه کنید.به نظرم کشور و دولت باید بیش از پیش از کارشناسان خبره اقتصادی استفاده کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
یه نظری به ساختمان بانک (عامل تورم ) و مدارس(عامل تولید ثروت) بیاندازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
مدارس دولتی که وضعیتشون مشخصه از بازدهیشون در نتایج کنکور هم که اصلا نمیشه حرف زد مدارس خصوصی هم که بنگاه های اقتصادی هستن و سعی میکنن کمترین هزینه را برای صاحبانشان بتراشن و وضعیت ساختمان آنها نتیجه تصمیمات مدیریتی صاحبان آنهاست در ضمن اصل این مطلب که مدارس مرکز تولید ثروت هست اساسا جای بحث داره زیرا نتیجه سیستم آموزشی ما فارق التحصیلان بیکار هست که توانایی انجام فعالیت اقتصادی و جذب در بازار کار را ندارن در حقیقت مدارس ما و سیستم آموزشی ما کوره ثروت سوزی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
مسؤولین محترم بانک مرکزی اگر واقعاً قصد اصلاح نظام بانکی رو دارند از بانکها و مؤسسات خصوصی شروع کنند که هر چند وقت یکبار مردم رو نقره داغ میکنند و دولت رو برای جبران خسارت مردم تو دردسر می اندازند.
ادغام بانکهای مربوط به نیروهای مسلح یک کار سیاسی است نه اقتصادی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
بانک اینده هم باید ادغام بشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۱۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
انصار خیلی خوبه.
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۱۱:۴۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
چرا بانک مهر اقتصاد برگه سهام ما را نمی دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
این همه بانک برای چیه!؟اقتصاد ماداریم که این همه بانک مجوزدادید!؟جمع کنید اینهارا درهم ادغام کنید اکثراینها ورشکسته هستند.
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۰:۵۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
بنده معتقدم بعضی از این بانکها ی جدید از بانکهای قدیمی بهتر و بیشتر خدمت می کنند . یک برگه چک از یکی از همین بانکهای قدیمی داشتم .که از طریق دادگاه آنرا وصول کردم و از حساب دیگر صاحب چک در بانک دیگری .بانک صادر کننده هیچ کمکی نکردند .مردم دسترسی آسانی به بازرسان بانک ها ندارند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
رامین
۱۰:۴۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
مشکلات اقتصاد این کشور با ادغام حل نمیشه این کشور داره در همه زمینه ها ادغام انجام میده که کاملا غلط و تا حا لا هم نتیجه نداده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس..
۱۰:۳۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
بجای این همه بابنک ها موسسه ها وصندوق ها رو هم ادغام کنید تا بیشتر پول مردم رو نخورنن موسسات
France
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
همشون ورشکست کردن
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۹:۵۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
ادغام بانک توی این وضع خیلی بده خوب اول کار جور کن بعد ادغام کن نصف این ملکت بیکارن کارمندای این بانک به اونا اضافه میشن
-
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
واقعااین موسسات بی حساب کتاب وارد شدن مردم را تلکه کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
مطمئنا خیلیا اگه توی این بانک ها پول دارن درمیارن چون بانک سپه عملکرد خوبی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
بهتر
اگر دانش داشته باشند خود دست به تولید درست و حساب می زنند و اگر دانش نداشته باشد باید با افراد امین و امانت دار که دانش کافی جهت تولید را دارند شریک شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
تو اين شرايط اقتصادي نبادي شروع به ادغام بانک ها ميکردن اول اقتصاد رو درست کنن بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
اصلاح اقتصاد در گرو سیاست های پولی و مالی که مبداء اصلاح بانکها هستند و تا بنک ها اصلاح نشوند و شفاف سازی ، الکترونیک کردن خدمات صورت نگیرید آش همین آش است و کاسه .......
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۹:۰۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
یعنی همه این بانکها اسمشون سپه میشه و چند تا از این بانکها که در یک میدان هستند فقط یکی میمونه بقیه حذف میشن؟ کارمندها چی میشن آیا تعدادی از کار بر کنار میشن؟ یا همین طور همه کنار هم با یک اسم مشترک کار میکنند.
به خدا این کارمندها بیشتر از نصفی اضافه هستند با پارتی بازی رفتن نشستن و کار که نمیکنند هیچ کلی هم پول اضافی میگیرن.
بد نیست بگم دوستی دارم کارمند بانک با اون همه حقوقی که میگرفت, میگفت باید حقوق کارمندان بانک به قدری باید زیاد باشه تا اختلاس نکنند.
دریغ از عزت نفس کارمندان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
چیز رو که در جریان نیستی نظر نده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۵۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
خدا کند این برنامه برای تمامی بانکها صورت بگیرد نه فقط نظامی !!!!!!!!!! اگر اجرای لوایح 3 کانه دشمن نباشد خوب است !!!!!!!! خیانتها به مرور زمان مشخص خواهد شد!!!!!!!!!!
-
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
این همه به هم ریختگی اقتصادی مقداریش از این که هر کی رفته یک بانک زده نیروی نظامی یا بعضی های دیگررا به بانکداری چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
من هزار تومن از پولم رو توی بانک های غیر نظامی سرمایه گذاری نمیکنم
وزرا را به بانکداری چه
Iran (Islamic Republic of)
نوبر
۰۸:۲۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
اجرای اف ای تی اف نسخه ایرانی آقای رئیس کل غیر بانکی (همتی )برای کنترل عملیات بانکهای نظامی از طریق بانک سپه اگر ایشان اعتقاد به ادغام دارند
1-بانکها وموسسات خصوصی زیان ده را هم ادغام کنند
2-بانک سپه را در بانک انصار تحت مدیریت انصار ادغام کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
عالی
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۰۸:۱۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
باسلام آقا بیان تکلیف موسسه کاسپین مشخص کنند بگیرند کفالت این موسسه ورشکسته را واگذار کنند به یک بانک قوی تا مردم به سیستم بانکی اعتماد دوباره بکنند این موسسه چشم همه مردم را ترسانده .باسپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
اصلا هم کار درستتی نیست
به ضرر سپرده گذارای تو بانک های قوامین و انصار هست
اگر بانک سپه بانک بود که مردم میرفتن تو همون سپه سپرده گذاری میکردن
با این کار انحصار ایجاد میشه و انگیزه رقابت هم از بین میره
معلوم نیست بانک مرکزی این بار دیگه چه کار میخواد بکنه
همینم قضیه دلار 4200 هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
این همه موسسه مالی خوب اول اونها رو ادغام میکرد
مجوز به تبدیل بان میدن بعد ادغام میکنند
Iran (Islamic Republic of)
سید حسین کاظم پور
۰۹:۰۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
اگر و فقط اگر یک کاری درستی می خواد صورت بگیره همینکاره چرا که دیگر برای حذب سپرده های مردم رقابتی و جود ندارد و حتی از سپرده گذار بابت نگهداری از پولشان باید درصد از پول کم شود حدود یک تا دو درصد در این صورت مردم به جای هجمومی به بانک ها برای سپردگذاری به فکر تولید و اشتغال واقعی می فتند
و بانک ها نیز به جای دلالی و رورد در بازار ارز ، سکه ، خودرو و مسکن و متلاطم کردن این بازارها به بانکداری واقعی خواهند اندیشید یعنی تسهیلات با نرخ سود صفر یا حداکثر با 4 درصد کارمزد و در این صورت است که انگیزه برای تولید ایجاد می شود و تولید توجیه اقتصادی پیدا می کند چرا که تولید با بیش از 6 سود توجیه اقتصادی ندارد و قابلیت رقابتی خود را در بازارهای داخلی و خارجی از دست خواهد داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
به خودتون بیاین اقایون دولتی
برجام رو به مردم تحمیل کردید

الان هم نوبت ftaf هست که هنوز تصویب نشده میخواین اجرا کنید
مردم دارن زیر بار فشار اقتصادی له میشن
شما رئیس جمهور این مملکتید مردم به شما رای دادن لطفا چاره ای بیندیشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
این همه پیچیده صحبت نکنید از این شاخه به شاخه نپرید خلاصه مهم کسانی هستند که پولشان در انجا است به زبان ساده انها باید چه کار کنند کارهای فنی بین خود بانک مرکزی وبانکها انجام شود افرادی که اندکی پول دارند تکلیفشان چیست وچه کار باید بکنند بصورت ساده بیان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
به فکر تولیدی دانش بنیان و صادرات محور بیفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
با سلام
بانکی مشکل دارد، با ادغام مشکل خود را به بانک دیگر منتقل می کند .
روش اتخاذی کاملا غیر کارشناسی و غیر علمی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
شما کارشناسي؟
Iran (Islamic Republic of)
کاظم پور
۰۹:۰۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
رقابت برای جذب سپرده ها با نرخها بالا به صفر می رسد و حتی شاید از سپرده گذار بابت نگهداری و نگهبانی از سپرده یشان کارمزد بگیرند ، سپرده بیش از حد نزد بانک و دادان سود بالا به سپرده گذار باعث هجوم بانک به بازار پرجاجاذبه شده که خود باعث ایجاد تلاطم در بازرهای پرجاذبه مانند خودرو ، مسکن ، سکه و ارزمی شود و تورم و حباب قیمت ایجاد کرد و باعث سقوط اقتصادی کشورها می گردد و تولید را از توجیه اقتصادی دور می کند و دلال بازی و واسطه گری را رونق می بخشد و اختلاف طبقاتی را شکل می دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
امیدوارم نهادهای نظامی از اقتصاد خارج بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
امیدوارم شما یکم سر عقل بیای
هیچ نهاد نظامی ای کار اقتصادی نکرده
فقط گاهی با بودجه ای کمتر یه پروژه ای رو تحویل گرفتن فقط برا آبادانی کشور
هنوز نفهمیدی این بحثا و این حرفا که راه انداختن
Iran (Islamic Republic of)
سید حسین
۰۹:۱۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
نه اتفاقا پروپهای مانند سدسازی و راه سازی و ... که پرجاذبه بود شرکت دارند و این خود سبب شده بخش خصوصی قوی و رقابت پذیر بدون رانت به وجود نیاید
به نظر من نیروهای نظام در شرایط صلح قسمت و برتجهیزات و هوشمندسازی آنها متمرکز شوند و قسمت در بخش منابع طبیعی مانند درختکاری و ایجاد مراتع که جذب اندکی برای بخش خصوصی دارد وارد شوند بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
التماس تفکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
ادغام بسیار ضروری است تغییر شیوه بانک داری از آن به مراتب ضروری تر است
باید تسهیلات پرداختی فقط کارمزد چند درصد اعطا گردد و از سپرده گذار نیز چند درصد بابت نگهداری پولش کسر کرد
و در مجموع جمع این دو مورد رقمی کمتر با مساوی ۵ درصد باشد نه بیشتر و این ۵ در صد بابت هزینه های نگهداری بانک و حقوق کارمندان باشد نه سود بانکی و بنگاه داری و بانکداری ربوی
Germany
ناشناس
۰۳:۴۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
باید بانک تجارت مسکن و صادرات یکی بشه
یک بانک تجاری قوی شه
با بانک سپه بمونه و یه بانک خصوصی بیاد که کار های رفاهی و تجاری انجام بده
خلاصه سه بانک کافیه
شهر نیاز به کلی راه آهن داره و میشه با کمک پول این بانک ها درست کرد
بانک داری باید مثل سوئد باشه پول دست دولت باشه و مردم با کارت خرید کنند
این جوری دولت مجبور نیست پول سود بده و مردم دنبال سود بانکی نیستند
Germany
ناشناس
۰۳:۴۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
کل شعب بانک های آلمان به پنج هزار تا نمی رسه
هر چی سود هست باید به کارمند داد
با عابر بانک های انتقال پول و پرداخت و دریافت پول و واریزی
و موبایل بانک اینترنتی میشه خیلی کار ها رو پیش برو
یا پول آب و برق و گاز اتوماتیک از حساب برداشته بشه
کلا شعب باید حذف شه و فقط باجه های عابر بانک پول بیاد
هر بانک چندین میلیارد تومن خرج داره
هر ده هزار ایرانی یک بانک نیاز داره
مدیران بانک یک پراکتیکوم یا دوره امورزشی چند ماهه توی اروپا ببینند
بعد توی ایران راه اندازی کنند
آلمان فقط چهار تا شش تا بانک داره
ایران هر کی پول داره بانک داره
سقف بانک باید بالای ۳۰ میلیون یورو باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۵۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
بعد از گذشت سالها تازه مفهوم بانکداری اسلامی میخواهد محقق بشود چرا باید در هر خیابان معروف و تجاری دهها بانک با عناوین مختلف وجود داشته باشد؟؟ چرا باید اینهمه کارتهای بانکی مختلف وجود داشته باشد؟؟ بایک کارت هوشمند و یا حتی کارت ملی هوشمند میتوان کار چندین بانک را با یک عابربانک انجام داد که نه اختلاسهای آنچنانی و نه دزدی های کلان اقتصادی.....اتفاق نخواهد افتاد و اگر هم اینکار انجام شود با راهکارهای سایبری و اینترپل براحتی میشود رهگیری کرد و وجوه را مسترد کرد....امضاهای طلائی نابود میشود دور زدنهای قانون از بین میرود.....و.....و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
يه بانك خوب تو كشور بود اونم انصار بود ميخوان جمعش كنن، يكي از بانك هايي بود واسه انتقال پول با گوشي به اينترنت نياز نداشت. واقعا حيف
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۹:۳۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
من خود چند بار وام از بانک مهراقتصاد گرفتم چون طرح میثاق بود و 4 درصد سود داشت در شرایط کنونی بسیار هم برام عالی بود و این دلیل نمیشه بگم این بانک باید باشه
چرا که در صورت نبود این بانک و عدم سپرده پذیریش با نرخ بالا من می توانستم نقدینگی لازم برای تولید بهینه و دانش بنیان کشاورزی از مردمی که نمی دونند با نقدینگی که در دست دارند تامین کنم و به خودم ، جامعه و مردم که سپرده را نزد من قرار داده اند سود واقعی از تولید برسانم
من در همین شرایط هم چندین نفربودند که پیشنهاد دادن سرمایه اولیه را بهم دادند ولی با نرخ سود بالای که بانک به سپردگذار می دهند انتظار آنها حداقل برابر نرخ سودی است که بانک بودن هیچ ریسکی از ناحیه سپردگذار به آنها می دهد و خودم نیز کارمند رسمی دولت هستم در این شرایط نمی تونم ریسک کنم چون هم انتظاری شریک یا سپردگذار بالاست و هم خودم یک ممر باریک در آمدی دارم و ممکن است از دست برود
ولی اگر سپرده گذار همین اندازه که پولش حفظ می گردد و ممکن است خود نیز به عنوان نیرو کار در تولید بکارگیری شود راضی تر خواهد بود تا اینکه پول را نزد بانک بگذار و کسری از آنها بابت نگهبانی از پولش به بانک تحویل دهد و اینگونه است که میل به تولید دانش بنیان ایجاد می گردد و تولید زیاد باعث فکر ایجاد صادرات و نیز ارزانی در داخل کشور می شود
آخرین اخبار