هنر چادر شب‌بافی گیلان در مسیر ثبت جهانی قرار گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از ثبت ملی چادر شب‌بافی استان خبر داد و گفت: هنر چادر شب‌بافی روستای قاسم‌آباد در مسیر ثبت جهانی قرار گرفت.

هنر «چادر شب‌بافی» گیلان در مسیر ثبت جهانی قرار گرفتبه گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ، شهرود امیرانتخابی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان هنر چادر شب‌بافی حاصل تلاش خلاقانه زنان هنرمند روستای قاسم‌آباد شهرستان رودسر به ثبت ملی رسید و با این اتفاق مبارک مقدمات لازم برای ثبت جهانی این اثر بومی محلی استان گیلان نیز در حال فراهم شدن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان تکمیل شدن پرونده چادر شب‌بافی روستای قاسم آباد جهت ارسال به شورای جهانی صنایع دستی را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: این شورا برای ثبت جهانی صنایع دستی یکسری شاخص‌هایی را مطرح کرده که فراهم شدن آن‌ها الزامی است.

امیرانتخابی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین گام برای ثبت جهانی چادر شب‌بافی زنان قاسم‌آبادی ثبت ملی این هنر بود تصریح کرد: در حوزه ثبت جهانی صنایع و هنر‌های دستی، سخت‌گیری‌ها و ملاحظات فشرده‌ای که معمولاً برای ابنیه‌هایی مانند ماسوله به‌کار می‌رود مورد توجه کارشناسان نیست.

 ۲ روستای ملی صنایع دستی در گیلان وجود دارد

وی برخی از شاخصه‌هایی که وجود آن‌ها برای ثبت جهانی چادر شب‌بافی مورد توجه است را برشمرد و گفت: توسعه کارگاه‌های چادر شب‌بافی، افزایش نقش زنان در این صنعت، گسترده شدن فروشگاه‌های صنایع دستی در شهرستان و پویا شدن آن از جمله این مؤلفه‌ها هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از وجود ۵ روستای ملی صنایع دستی در کل کشور خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر از این تعداد ۲ روستا در استان گیلان قرار دارد که روستای قاسم‌آباد واقع در شهرستان رودسر یکی از این مناطق یاد شده محسوب می‌شود.

امیر انتخابی لزوم حمایت از صنایع‌دستی استان گیلان و افرادی که به این حرفه مشغول هستند را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تمام توان خود را برای شناساندن و تبلیغ هنر‌های بومی و محلی استان انجام می‌دهد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.