دو و نیم میلیون مترمکعب آب سد شیرین دره تخلیه شد

فرماندار مانه و سملقان گفت: با رهاسازی بخشی از آب سد شیرین دره، دو و نیم میلیون مترمکعب آب مخزن بزرگترین سد خراسان شمالی تخلیه شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، محمودرضا معموری گفت: رهاسازی آب سد شیرین دره از صبح چهارشنبه پیش آغاز و دریچه‌ها روز پنجشنبه بسته شد.

وی با اشاره به اینکه کاهش حجم آب سد شیرین دره بدون مشکل خاصی انجام شده است، افزود: برخی راه‌های روستایی منطقه، چون «حصه گاه» با رودخانه تلاقی داشت که در مدت اجرای طرح گذر عابران از عرض رودخانه با نظارت لازم انجام شد.

سد شیرین دره، در سال ۸۴ با ظرفیت ذخیره سازی ۹۱ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید، اما در سالیان اخیر به علت گل و لای ورودی به مخزن، حجم مفید آبگیری آن به حدود ۶۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت که اخیرا ذخیره آب آن از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفته بود.

فرماندار مانه و سملقان گفت: میزان آب رها شده از سد، مطابق با آنچه مد نظر شرکت آب منطقه‌ای بود، انجام شد و برنامه ریزی برای رهاسازی بعدی، بستگی به میزان بارندگی‌ها و ورود آب به این دریاچه دارد.

معموری افزود: یکی از اهداف رهاسازی آب سد شیرین دره، ظرفیت سازی برای بارش‌های بهاره است و البته با تخلیه آب، بخشی از گل و لای و رسوب این دریاچه نیز خارج شده است.

سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان بر روی رودخانه شیرین دره، از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است

این سد علاوه بر مشروب ساختن کشتزار‌های پایین دست، بخشی از آب شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی و شماری از روستا‌های مسیر انتقال را تامین می‌کند.

پایین افتادن سطح آب این سد در تابستان امسال موجب بروز مشکلاتی در کیفیت آب بجنورد و بوی نامطبوع آب مصرفی شهروندان مرکز استان خراسان شمالی شده بود.

انتهای پیام / ب

دو و نیم میلیون مترمکعب آب سد شیرین دره تخلیه شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.