باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه گزارش می‌دهد؛

شهرستان اشنویه چشم انتظار گردشگران نوروزی در ایام نوروز

در سفربه استان آذربایجان غربی حتما سری به شهرستان اشنویه بزنید و از جاذبه‌های دیدنی این شهرستان لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،شهرستان اشنویه از شهرستان‌های مرزی استان آذربایجان غربی است که در قسمت غربی این استان قرار دارد. این شهرستان از شمال با کشور ترکیه و از جنوب با کشور عراق همسایه است. مرکز این شهرستان، شهر اشنویه است.

نام شهر اشنویه در کتیبه و سنگ نبشه‌های تاریخی بعنوان – اشنو – اشنه – اشنوناک – عشنو – قید شده است به معنا‌های متفاوت (دم دره، گیاه دواله – قلعه) یاد می‌گردد و درکتیبه کورش از ایالت (اشنوناک) نام برده شده است که یکی از بزرگترین خواجگذاران کورش بوده است.
شهرستان اشنویه چشم انتظار گردشگران نوروزی در ایام نوروز


مهمترین آثار تاریخی آن سنگ کیله شین (به ارتفاع ۱۷۰ سانتی متر و به دو زبان اورارتویی و آشوری حک گردیده که متعلق به سده هشتم قبل از میلاد) می‌باشد که گفته می‌شود ۹۰۰ سال قبل از بنای تخت جمشید به دستور ایشپونیا پادشاه اوراتور در ارتفاعات غربی شهرستان در مرز با عراق نصب گردیده است و دو کتیبه (مه رگ کاروان و رکاو چشمه گل) در موزه تهران از آثار به جا مانده این شهر است.

 

باغ‌های گیلاس اشنویه

 
یکی از جاذبه‌های شهرستان اشنویه وجود باغات گیلاس فراوان در این شهرستان می‌باشد. همه ساله با فرا رسیدن میوه‌های گیلاس این شهر جلوه‌ای دیگر به خود گرفته و باغداران منطقه با عرضه این میوه در ورودی شهر از میهمانان پذیرایی می‌کنند. منظره طبیعی عرضه این میوه در داخل آلاچیق‌های احداثی از شاخ و برگ درختان تصویری به یاد ماندنی است.

 

منطقه طبیعی میرآباد اشنویه

 
منطقه میرآباد اشنویه با وسعتی حدود ۲۵ هکتار در جنوب غربی استان آذربایجان غربی و در غرب شهرستان اشنویه واقع است.

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت  وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،گفت: این منطقه از شمال به روستای میرآباد و از جنوب به روستای حق و چم درود محدود است. حداقل ارتفاع منطقه دچم درود ۱۶۰۰ متر و حداکثر ارتفاع آن ۲۹۰۰ متر از سطح دریا در ارتفاعات کوه شطر می‌باشد.
شهرستان اشنویه چشم انتظار گردشگران نوروزی در ایام نوروز


وی افزود: منابع آبی آن سرشاخه‌های گدار چای از جمله رودخانه‌های سیاه و میرآباد می‌باشد و حیات وحش آن را گونه‌هایی مانند خرس قهوه‌ای، کل و بز، سنجاب درختی، گرگ و روباه تشکیل می‌دهد.

ادامه داد: این منطقه در مسیر جاده اشنویه پیرانشهر واقع شده و به لحاظ دسترسی راحت مردم به آن مورد استفاده گردشگری طبیعی اهالی قرار می‌گیرد.

 

چشمه عین الروم

 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی یادآور شد: کتیبه عین الروم یا اژده‌ها بلاغی در محلی به همین نام در بین راه آسفالته ارومیه به اشنویه و در کنار جاده آسفالته قرار گرفته و دارای ارتفاعی حدود ۱۵۰ سانتی متر می‌باشد.
 
 
شهرستان اشنویه چشم انتظار گردشگران نوروزی در ایام نوروز

جباری تاکید کرد: این کتیبه در بالا به صورت هلالی شکل تراشیده شده که یادآور شکل کلی کتیبه‌های دوران اورارتو می‌باشد. در پایین دست کتیبه چشمه پر آب و بسیار گوارا قرار دارد.

شهرستان سرسبز و با صفای اشنویه، در ایام نوروز امسال پذیرای گردشگرانی از داخل و خارج از کشور است.
 
انتهای پیام/م
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.